دانستنی ها درباره سیب‌ زمینی ترشی :   سیب زمینی ترشی همان سیب‌زمینی‌های كوچك ...



سیب زمینی ترشی , دانستنی هایی درباره عطر نیش , دانستنی های جالب درباره جزیره بالی

 

سیب زمینی ترشی همان سیب‌زمینی‌های كوچك كج‌ و كوله‌ای هست كه در بازار میوه و تره‌بار به چشم می‌خورد. این سیب‌زمینی‌ها كه مدت‌هاست راه خود را به آشپزخانه‌ها باز كرده است، استفاده دارویی زیادی دارد.

 

سیب زمینی ترشی گیاهی است از خانواده مركبات كه گل‌هایی شبیه به گل‌های آفتابگردان دارد. البته گل‌های این گیاه كوچك‌تر از آفتابگردان بوده و غده آن قابل مصرف است. این گیاه 50 سانتی‌متر تا 2. 50 و با سرعت بالا رشد می‌كند. این گیاه آفتاب را بسیار دوست دارد و در خاك ضعیف نیز رشد می‌كند. مقاومت این گیاه در برابر سرما زیاد است و به دلیل ریزوم‌هایی كه دارد سریع رشد می‌كند كه ارتفاع آن گاهی به 4 متر نیز می‌رسد. رنگ این سیب‌زمینی‌ها از زرد تا قرمز متغیر است.

 

اصلی ترین تركیب موجود در این ماده غذایی مانند سیب‌زمینی‌های معمولی نشاسته نیست بلكه كربوهیدراتی به نام «اینولین» است كه برعكس نشاسته تاثیری در روی قند خون بیماران دیابتی ندارد. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر در مورد خواص این ماده غذایی صحبت كنیم. لطفاً با ما باشید.

ارزش غذایی سیب‌زمینی ترشی
سیب زمینی ترشی خام حاوی ویتامین‌های زیادی به خصوص ویتامین‌های A، C و 3B و عناصر دیگر می‌باشد. این ماده غذایی همچنین حاوی پتاسیم، آهن، تیامین، نیاسین، فسفر، مس، منیزیم، اسیدفولیك و اسید پانتوتنیك (ویتامین B5) است. اینولین موجود در سیب‌زمینی ترشی به فروكتوز تبدیل می‌شود و برای همین می‌تواند در افراد حساس باعث نفخ و باد شود. به عقیده متخصصان تغذیه، سیب‌زمینی ترشی انرژی‌زا بوده و خواص ضدعفونی‌كنندگی دارد. این ماده غذایی همچنین می‌تواند باعث افزایش شیر خانم‌های شیرده شود. باید بدانید كه میزان انرژی موجود در 100 گرم سیب‌زمینی ترشی حدود 76 كالری است.

سیب‌زمینی ترشی در آشپزخانه
بخش خوردنی سیب‌زمینی ترشی همان غده آن است كه می‌شود به صورت خام یا پخته خورده شود. این غده‌ها با یك ریتم منظم در طول زمستان رشد می‌كنند. طعم این ماده غذایی در حالت پخته‌شده دلچسب است و می‌توان از آن مانند خود سیب‌زمینی در تهیه انواع غذاها استفاده كرد.

 

سیب‌زمینی ترشی سرشار از اینولین است. بدن ما نمی‌تواند این ماده را هضم كند و برای همین هم سیب‌زمینی ترشی خاصیت سیركنندگی بسیار بالایی دارد. مزیت دیگر سیب‌زمینی ترشی اندك بودن میزان كالری آن است.

 

توجه داشته باشید كه برخی افراد نسبت به اینولین حساسیت دارند و نمی‌توانند این تركیب را تحمل كنند. به خاطر اینكه این ماده در روده‌ها تخمیر شده و باعث بروز دل درد و ناراحتی‌های روده می‌شود.

 

سیب‌زمینی ترشی به اندازه كافی بزرگ است اما خیلی زود رطوبت خود را از دست داده و به سادگی چروكیده می‌شود. برای همین بهتر است بعد از چیده شدن مصرف شوند. اینولین موجود در سیب‌زمینی ترشی به فروكتوز تبدیل می‌شود. فروكتوز یكی از آن تركیبات قندی است كه برای دیابتی‌ها مفید و قابل استفاده است.

خواص درمانی سیب زمینی ترشی
همیشه یادتان باشد زمانی كه می‌خواهید از یك ماده غذایی یا گیاهی به عنوان یك ماده درمانی استفاده كنید حتماً قبل از استفاده با پزشك یا عطار مشورت كنید. به خاطر اینكه گیاهان حاوی تركیبات فعالی هستند كه امكان دارد روی درمان شما و داروهایی كه میل می‌كنید تاثیر بگذارند. پس اگر مشكل خاصی دارید و یا در مصرف یك گیاه یا ماده غذایی شك دارید حتماً با پزشكتان مشورت كنید.

 

سیب‌زمینی ترشی حاوی خواص زیادی از جمله خواص ملینی و تقویت‌كنندگی است. این ماده غذایی دیورتیك است یعنی ادرارآور و همچنین اشتهاآور است. این ماده غذایی یكی از درمان‌های طبیعی و معروف دیابت و روماتیسم است و فشارخون را پایین می‌آورد. از سیب‌زمینی ترشی برای رفع سرفه و سینه درد نیز استفاده می‌شود. زود هضم بودن این غده مفید برای بهبود زخم معده و روده می‌باشد.

 

پرورش سیب زمینی ترشی
پرورش سیب زمینی ترشیاین گیاه از نظر قسمت گوشتی زیر زمینی آن که همان سیب زمینی تُرشی نامیده می شود گیاهیست دائمی ، لکن از نظر شاخ و برگ ، گیاهیست یک ساله و هرساله شاخ و برگ آن خشک می شود .


بوته های این گیاه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر رشد می کند .
برگ های سیب زمینی ترشی ، بیضی شکل و دارای کرک های خشنی می باشند .
گل این گیاه زرد رنگ و از گل آفتاب گردان خیلی کوچکتر است .


قسمت های گوشتی زیر زمینی که سیب زمینی ترشی نامیده می شوند، دارای شکل نامنظم بوده و رنگ آن قهوه ای مایل به قرمز است و محصول آن در پائیز بدست می آید .
سیب زمینی ترشی ، همانگونه که از نام آن مشخص می شود بیشتر برای تهیه تُرشی مخصوص که به همین نام خوانده می شود استفاده می گردد و گاهی هم به صورت پخته مصرف می شود .


روش کاشت :
کشت سیب زمینی ترشی ، بسیار ساده است و کافیست که تکه هائی از قسمت گوشتی زیرزمینی این گیاه را به فواصل ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر از یکدیگر زیر خاک نمایند تا آنها به راحتی سبز شوند و محصول خوب بدهند .


چون در زمان برداشت تعدادی از سیب زمینی های کوچک در خاک باقی می ماننند ، در فصل بعد خود به خود سبز شده و تولید محصول می کنند . به ترتیبی که سال های متمادی محصول خواهند داد .


و در واقع زمینی را که سیب زمینی ترشی ، در آن کاشته شده است ، نمی توان از این گیاه ریشه کن نمود . و انجام آن بسیار مشکل خواهد بود .

 

منبع : گل و گیاه - armandaily.ir


ویدیو : دانستنی ها درباره سیب‌ زمینی ترشی