تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم : وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که ...


وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا رحمانی فضلی عصر امروز در جلسه شورای اداری و ستاد اقتصاد مقاومتی آذربایجان شرقی، که در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد، با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی یک ضرورت عقلی و شرعی است، اظهار داشت: باید به آن اعتقاد و ایمان داشته باشیم، که اگر به اعتقاد قلبی تبدیل شد، مشکلات برطرف شده و به سرعت پیش می رویم.

وی با بیان اینکه همه امکانات اقتصادی، طبیعی، مدیریتی، انسانی و موقعیت ممتاز جغرافیایی فراهم است تا اقتصاد مقاومتی را به سرمنزل مقصود برسانیم، تصریح کرد: اگر نتوانیم از این فرصت تاریخی برای بهبود اقتصاد کشور استفاده کنیم، نسل‌های آینده ما را نمی‌بخشند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه برداشت ما از اقتصاد مقاومتی، نباید انجام پروژه و تقویت تولید خلاصه شود، ابراز داشت: مهم، باور، رویکرد و انگیزه است که با تقویت آن، همه سرمایه گذاری، اشتغال و... در داخل آن حل می‌شود و کسی که به این راه اعتقاد دارد، تمام وقت کار می کند و زمان نمی‌شناسد.

وی، با تاکید بر اینکه نظام اداری و بروکراسی، اجازه اجرای روان کارها را نمی‌دهد، تصریح کرد: کشور با 3 آسیب اصلی در حوزه نظام برنامه‌ریزی با کلان‌نگری بخشی و متمرکز، نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر جمعیت و فعالیت و نظام بروکراسی با ساختار تشکیلات اداری معیوب مواجه است که نتوانسته‌ایم تا بحال کاری برای این سه انجام  دهیم.

رحمانی فضلی افزود: در نظام اداری که می‌تواند در 10 روز کاری را انجام دهد، در 100 روز انجام می‌شود و روند طولانی ‌دارد که باید این روند اصلاح شود.

جانشین ستاد اقتصاد مقاومتی، با اشاره به ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید و اشتغال، تصریح کرد: با روند فعلی، 3.5 میلیون بیکار تا 20 سال آینده 16 میلیون می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نظام بانکی باید به نظام پشتیبانی تبدیل شود، ابراز داشت: ‌مردم به دلیل اینکه بانک از جایگاه خود خارج شده و نقش‌آفرینی نمی‌کند، اعتنایی به آن نمی‌کنند.

رحمانی فضلی، با بیان اینکه سرعت تغییرات در جهان در سال‌های گذشته، افزایش شدیدی یافته، به طوری که برخی تغییرات در یک سال گذشته به اندازه 20 سال گذشته است که بعضا از تغییرات عقب می‌مانیم، ابراز داشت: به عنوان یک کشور انقلابی اگر به تغییرات نرسیم، دیگر نمی‌توانیم حرفی در جهان داشته باشیم.

وزیر کشور، افزود: اینکه در بازار قالی، حرفی می‌زنیم، به این علت است که دنیا در این زمینه تلاشی ندارد و ما در جهان تکرو هستیم، باید قدرت رقابت را در صنعت، تکنولوژی و... به دست آوریم تا در این حوزه‌ها در زمینه ایجاد ارزش افزوده رقابت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مردم عنصر اصلی اقتصاد مقاومتی هستند، خاطر نشان کرد: هیچ اقتصاد موفقی در دنیا توسط دولت ایجاد نشده و در اختیار بخش خصوصی و مردم بوده که دولت تنها نقش تسهیل کننده و رفع‌کننده موانع را در اختیار دارد.

جانشین ستاد اقتصاد مقاومتی، با بیان اینکه در تولید، نسبت به سال گذشته گشایش‌های خوبی رخ داده، ولی این روند بسیار کند است، اظهار داشت: نظام پای کار آمده و عَلَم قضیه را نیز مقام معظم رهبری در دست گرفته، ضمن اینکه همه قوا فعال شده‌اند و مسئولیت دارند.

وی افزود: درون‌زایی و برون‌نگری مسئله مهمی است که باید مانیفست اصلی رهبری در این موضوع با جدیت پیگیری شود تا از ظرفیت‌های انسانی و امکاناتی کشور نهایت استفاده را ‌کنیم، لذا باید از تجربیات و سرمایه جهان استفاده کرده و کالای سرمایه‌ای وارد کنیم تا ارزش افزوده تولید ‌و به صادرات تبدیل کنیم.

رحمانی‌فضلی، صدور خدمات فنی را یکی از مهمترین بخش‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: واردات کالاهای مصرفی که تولید داخل دارند، ممنوع باید شود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه با 15 کشور هم مرز هستیم و ایران با فاصله کم، به کشورهای زیادی وصل است، خاطر نشان کرد: تا می‌خواهیم تولید کنیم، ابتدا از بنز صحبت می‌کنیم و در صادرات از بازار اروپا حرف می‌زنیم، 100 میلیارد دلار بازار در حاشیه ایران قرار دارد و باید ابتدا از این ظرفیت استفاده کنیم، سپس به فکر اروپا و... باشیم.

جانشین ستاد اقتصاد مقاومتی، با تاکید بر اینکه در اقتصاد مقاومتی، مشارکت و همراهی مردم را نیاز داریم، تصریح کرد: موضوع عدالت مورد تاکید مردم و رهبری است که باید در اقتصاد، این توازن و عدالت رعایت شود چرا که با عدم عدالت در توزیع منابع، جمعیت، فعالیت و... در تهران، بزرگ‌ترین محل تجمع اقتصاد و بزهکاری را ایجاد کرده‌ایم که این تناقضات باید حل شود.

وی، به نقش اقتصاد دانش بنیان در تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: باید در مرز دانش جهانی حرکت کنیم که در این زمینه توانمندی بالایی داریم که باید بسترها را فراهم کنیم.

رحمانی‌فضلی‌ تصریح کرد: اکنون تولیدات کشور، گران، کم کیفیت، با زمان طولانی است که جوابگوی بازار نیست، لذا باید بهره‌وری را افزایش دهیم تا قدرت رقابت داشته باشیم.

وزیر کشور با بیان اینکه 3 درصد رشد اقتصادی برنامه چهارم و پنجم توسعه باید از افزایش بهره‌وری محقق می‌شد، ابراز داشت: هیچگاه نتوانستیم بهره‌وری را افزایش دهیم که حتی رشد اقتصادی این بخش به یک درصد نرسید.

وی خاطر نشان کرد: باید گفتمان و تبلیغات لازم برای اقتصاد مقاومتی ایجاد شود تا پاشنه آشیل اقتصادی را رفع کنیم و به رشد و رونق اقتصاد و اشتغال برسیم.


ویدیو : تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم