تعجب آمریکایی ها از تولید نفت‌ ایران : صادرات نفت ایران بعد از رفع تحریم‌های ...


صادرات نفت ایران بعد از رفع تحریم‌های هسته‌ای با سرعتی بسیار بیشتر از آن چه کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند افزایش یافته است. خبرآنلاین: صادرات نفت ایران بعد از رفع تحریم‌های هسته‌ای با سرعتی بسیار بیشتر از آن چه کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند افزایش یافته است.

آن گونه که خبرگزاری آمریکایی رویترز گزارش داده است" در حال حاضر بیش از ۲۵ ابرنفتکش آسیایی و اروپایی نفت ایران را برای فروش در بازارهای خارجی حمل می‌کنند".

رویترز اضافه کرده است" اطلاعات حمل و نقل بنادر و کشتیرانی در نقاط مختلف جهان نشان می‌دهد که این نفتکش‌ها با ظرفیت حمل بیش از ۲۵ میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین و همین طور نفت سوخت، یا در دو هفته گذشته در دو بندر خارک و ماهشهر بارگیری کرده‌اند یا به زودی این کار را خواهند کرد".

میزان تولید نفت ایران قبل از تحریم‌ها حدود چهار میلیون و هشتصد هزار بشکه و صادرات آن حدود دو و نیم میلیون بشکه در روز بود.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت کشورمان در جریان نشست اخیر اوپک گفته بود" هدف تولید نفت ایران تا پایان سال ٢٠١۶ میلادی، چهار میلیون بشکه در روز است. در حال حاضر بیش از سه میلیون و هشتصد هزار بشکه در روز تولید می‌کنیم که به گفته او "برخی باور نمی‌کردند، اما ایران تولید خود را بسیار سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها افزایش می‌دهد."

افزایش تولید و صادرات ایران در حالی صورت گرفت که قیمت نفت روندی نزولی داشت و رقبای اصلی ایران به ویژه عربستان کاهش تولید برای کنترل قیمت را به محدود شدن تولید نفت ایران منوط کرده بودند.

اما ایران در چهار ماهی که از اجرای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها می‌گذرد به هیچ وجه از موضع خود در رسیدن به سهم قبلی در بازار کوتاه نیامده است.

به گزارش رویترز " افزایش صادرات نفت ایران به این دلیل میسر شده که پی‌اندآی کلابز که یک سازمان بیمه دریایی فعال بر اساس همکاری متقابل است، امکان بیمه موقت و محدود نفتکش‌ها با بار نفت ایران را بیش از پیش فراهم کرده است. فعال شدن نفتکش‌های خارجی در کنار تانکرهای ایرانی، سطح صادرات نفت ایران را به میزان قبل از تحریم‌ها یعنی دو میلیون و نیم بشکه در روز نزدیک کرده است. صادرات ایران در ماه‌های آوریل و مه ۲۰۱۶ (دو ماه گذشته میلادی) به ترتیب به دو میلیون و صد و دو میلیون و سیصد هزار بشکه در روز رسیده در حالی که این رقم در سال گذشته حدود یک میلیون و سیصد هزار بشکه در روز بود. خریدار اصلی نفت ایران کشورهای آسیایی و مقصد بزرگ‌ترین نفتکش‌ها کشورهای هند، چین و ژاپن هستند. پالایشگاه‌های هند که مشکل پرداخت بدهی‌های قبلی را هم با ایران حل کرده‌اند اکنون پیشرو خرید نفت خام ایران هستند".


ویدیو : تعجب آمریکایی ها از تولید نفت‌ ایران