برنامه دولت برای ارتقای فضای کسب و کار : معاون وزیر اقتصاد در جلسه معارفه مدیرکل ...


معاون وزیر اقتصاد در جلسه معارفه مدیرکل جدید امور اقتصادی و دارایی لرستان یکی از بسترهای مهم برای موفقیت در حوزه اقتصادی را ارتقای رتبه فضای کسب و کار کشورمان عنوان کرد. خبرگزاری فارس: به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا )، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی در ادامه افزود: با اقدامات دولت یازدهم ، جایگاه ایران ارتقای قابل ملاحظه ای  یافته که برنامه ریزی شده در سالجاری نیز بهبود یابد.

وی همچنین اقتصاد مقاومتی را یکی از موضوعات جدی کشور و دولت دانست و اظهار کرد: مساله  سرمایه گذاری نیز از اولویت های مهم است که در لرستان با توجه به توانایی های درون استانی، باید مورد توجه و استفاده حداکثری قرار گیرد.

شرفشاهی همچنین به تدوین سند راهبردی وزارت اقتصاد و دارایی در قالب هفت راهبرد اصلی اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعاتی که استان ها باید در قالب شورای راهبردی به آن توجه کنند موضوع کسب و کار و سهولت در این رابطه است زیرا یکی از موضوعات جدی دولت سهولت کسب و کار است.

وی با بیان اینکه دولت بر اتکا به اقتصاد بدون نفت تاکید دارد ، ادامه داد: در این راستا میزان درآمدهای مالیاتی، فارغ از درآمدهای نفتی بسیار قابل توجه بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی کشور مساله آمایش سرزمین است که یک رکن اصلی برای تصمیم گیری و سیاست گذاری های اقتصادی بشمار می رود.

شرفشاهی تاکید کرد: چنانچه این مهم جدی گرفته نشود بسیاری از سرمایه ها در مسیر صحیح مورد استفاده و بهره برداری قرار نخواهد گرفت.

محمد شرفشاهی با اشاره به اینکه از وزارت امور اقتصادی و دارایی به ابر وزارتخانه تعبیر می شود، اظهار داشت: خدمات ،اقدامات و حوزه نفوذ این وزارتخانه در نقاط مختلف کشور و حتی بیرون از مرزها گسترده بوده و در این وزارتخانه تنوع حوزه های مختلف کاری از جمله بانک، بیمه، مالیات، سرمایه گذاری خارجی ، ،خصوصی سازی و گمرک صورت می گیرد.

وی یکی از سیاست های وزارت امور اقتصاد و دارایی را افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی دانست و گفت: برای این منظور مطابق برنامه وزارت امور اقتصاد و دارایی مقرر شده میزان جذب سرمایه گذاری خارجی هفت میلیارد دلار در سال جاری تحقق داشته باشد.

وی با بیان اینکه به علت تنوع موضوع و حساسیت وزارت امور اقتصادی و دارایی باید برای انتخاب مدیران استانی نگاه عمیقی وجود داشته باشد، عنوان کرد: یکی از موضوعات جدی وزارت اقتصاد بحث سرمایه گذاری است که مدیرکل جدید امور اقتصادی و دارایی لرستان باید به آن توجه داشته و مجموعه مدیران استانی از پتانسیل های لرستان در حوزه سرمایه گذاری استفاده کنند.

معاون توسعه و مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی بحث اقتصاد مقاومتی را از موضوعات جدی کشور و دولت دانست و گفت: از ۱1 برنامه اقتصاد مقاومتی سه برنامه مستقیما به وزارت امور اقتصادی و دارایی مربوط می شود که  اخیرا از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شده است.

شرفشاهی به تشکیل شورای هماهنگی وزارت امور اقتصاد و دارایی در سطح استان ها اشاره کرد و گفت: از سال گذشته این شورا برای ساماندهی وضعیت استان ها تشکیل شد و مدیران استانی مکلف شدند نسبت به تشکیل این شورا در استان خود اقدام کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی بحث درآمد را از دیگر موضوعات جدی این وزارتخانه دانست و بیان داشت: باید زمینه های تحقق رشد درآمد پیش بینی شده برای استان در سال جاری محقق شود در این راستا دولت به دنبال ایجاد شرایطی است که با اتکا به اقتصاد بدون نفت بتوان میزان درآمد را افزایش دهد که طی سال های اخیر در این زمینه توفیقاتی به دست آورده است.

شرفشاهی با اشاره به اینکه طی سال های اخیر میزان درآمدهای مالیاتی دولت فارغ از درآمدهای نفتی قابل توجه بوده است، عنوان کرد: سال ۹۴ یکی از سال های پرمشقت و سخت از لحاظ درآمد و هزینه برای اقتصاد کشور و دولت بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه در سال جاری به دنبال تحقق طرح جامع مالیاتی هستیم، بیان داشت: امیدواریم بتوانیم این طرح را در سطح کشور فراگیر کنیم.

وی افزود: با تحقق فراگیر کردن طرح جامع مالیاتی میزان وصولی های مالیاتی معنادار شده و برنامه ریزی های بهتری برای استفاده از منابع درآمدی صورت می گیرد.

شرفشاهی  موضوع مولد سازی و مدیریت دارایی های دولت را از برنامه های جدی وزارت امور اقتصاد و دارایی دانست و گفت: در کشور متاسفانه هنوز اطلاعات درست و دقیقی از مجموعه دارایی و اموال دولت وجود ندارد چه بسا بسیاری از این دارایی ها مورد شناسایی قرار نگرفته اند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی در ادامه  از جذب ۲۰۰ نیروی جدید در این وزارتخانه خبر داد و افزود : در سال گذشته ۱۵۰ نیرو برای وزارت اقتصاد و دارایی جذب شد و امسال هم برنامه داریم ۲۰۰ نیروی دیگر را جذب کنیم.

وی افزود: آزمون استخدامی و مراحل مقدماتی جذب ۲۰۰ نفر توسط وزارت اقتصاد انجام شده و امیدواریم پذیرفته شدگان در شش ماه دوم سال جاری جذب شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه بخش ذی حسابی ادارات استانی این وزارتخانه با خلاء جدی در حوزه منابع انسانی مواجه است، اضافه کرد: عمده نیروهای جذب شده توسط وزارت اقتصاد در بخش ذی حسابی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

شرفشاهی به تدوین سند راهبردی وزارت اقتصاد و دارایی اشاره کرد و بیان داشت: این سند با هفت راهبرد اصلی مشخص و تدوین شده و از سال ۹۳ برش استانی آن به سایر استان ها ابلاغ شد و استان ها در این زمینه نقش خوبی ایفا کردند و قرار است هر شش ماه یکبار این سند مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بناست بسیاری از برنامه های تدوین شده در سند وزارت راهبردی اقتصاد و دارایی محقق شوند، افزود: انتظار داریم مدیران استانی حوزه وزارت اقتصاد و دارایی در راستای تحقق برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای تدوین سند راهبردی این وزارتخانه اهتمام جدی داشته باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: سند راهبردی وزارت اقتصاد و دارایی متاثر از اسناد بالادستی و برنامه های رئیس جمهور بوده است.

در این مراسم با تقدیر از زحمات هشت ساله تیمور هدایتی ، ماندگار مرادی فرد به عنوان مدیرکل جدید امور اقتصادی و دارایی لرستان معرفی شد.


ویدیو : برنامه دولت برای ارتقای فضای کسب و کار