آیا دوست داریدمعانی اجزای سفره عقد رابدانید؟ :   کاربران عزیز دوست دارید مفهوم ...



 

کاربران عزیز دوست دارید مفهوم اجزایی که داخل سفره عقد می گذارند را بدانید پس مطلب مرا حتما بخوانید و عکس های آن را ببینید . هر کدام از اجزای سفره عقد، پر از معناهاي ويژه و زيبا است كه هركدام پيامي را به همراه خود دارند. اما این مفاهیم چیستند و دقیقا نشانه‌ی چه چیزهایی هستند؟سفره‌ای به نام سفره عقد، به گواهي تاريخ، يكي از آداب و رسوم پيشينيان ما بوده كه اجزاي آن نماد آرزوهاي خوب براي يك زندگي مشترك است. ان سفره به خصوص در قرن‌های اخیر هویتی ممزوج با هویت اسلامی ایرانیان یافته است و همچون سفره هفت‌سین، ایرانی-اسلامی محسوب می‌شود که ریشه در ایران قبل از اسلام دارد.

 

اجزای سفره عقد , اجزای اصلی سفره عقد , دوست یابی

 

سفره عقد در مراسم عقد پهن مي شود و عروس و داماد بر سر آن مي نشينند و در مقابل قرآن به خطبه عقد گوش مي دهند و رسما زن و شوهر می شوند.

 

هر کدام از اجزای سفره عقد، پر از معناهاي ويژه و زيبا است كه هركدام پيامي را به همراه خود دارند. اما این مفاهیم چیستند و دقیقا نشانه‌ی چه چیزهایی هستند؟ ما در این باره با خانم سپیده درویش محمدی یکی از متخصصین سفره عقد و سفره‌های مذهبی به گفتگو نشسته‌ایم تا با اجزای سفره عقد بیشتر آشنا شویم.

 

 

سفره عقد:


سفره عقد معمولا شامل پارچه‌اي است كه طبق ذوق و سلیقه طراح آن پهن مي شود و تمامي اجزا بر روي آن قرار مي گيرند.

 

 

آينه و شمعدان:


آينه و شمعدان که از ارکان خرید عقد نیز هست و در خطبه عقد نیز عنوان می‌شود که همه میدانند قرآن مجيد کتاب آسمانی مسلمانان و نمادی برای تحکیم ازدواج است از مهمترین ارکان سفره عقد است. همچنین آينه در بالاي سفره، روبه روي عروس و داماد قرار داده مي شود تا آنها يكديگر را در آينه ببينند تا دل هايشان نسبت به هم مانند آينه صاف و زلال باشد. و يك جفت شمعدان كه در دو طرف آينه قرار مي گيرند كه شمع هاي روشن شمعدان ها نمايانگر روشنايي و گرمي پيوند عقد بين عروس و داماد است.

 

 

شاخه نبات:


شاخه نبات نیز که در خطبه عقد همیشه شنیده می‌شود و به عنوان شيريني دوران زندگي است و طراحی‌های بسیار متنوعی بر روی شاخه نبات می‌شود که یکی از عناصر زیبای هر سفره عقدی است.

 

 

نان و پنير و سبزي:


براي بركت زندگي در سفره استفاده مي شود و اغلب اوقات در كنار نان، پنير مي گذارند و آن را نشانه وسعت روزي مي دانند و سبزي هم نشانه سرسبزي و سلامتي است. یکی از مهمترین تخصص‌ةای یک طراح سفره عقد سبزی آرایی است یک طراح با سلیقه و هنر خویش این عناصر را در کنار هم قرار می‌دهد.

 

 

عسل:


مراسم عسل در دهان گداشتن عروس و داماد برای شیرین‌کامی و زندگی شیرین زوجین است. همانطور که این مراسم از قسمتهای مهم است چیدمان و دکوراسیون ظرف عسل باید با ذوق و سلیقه خوبی درست شود.

 

 

تخم مرغ:


نمادي از تداوم نسل است و تعداد آن بستگي به طراحی سفره دارد. چیدمان و تزئین تخم‌مرغ نیز بسیار متنوع است.

 

 

سكه:


سكه نمادي براي افزايش رزق و روزي عروس و داماد است که معمولا از سكه هايي با رنگ مجازي طلايي در سفره استفاده می‌شود. سکه به خاطر رنگ طلایی که دارد در سفره می‌درخشد و باید خیلی خوب و متناسب تزئین شود.

 

 

گردو، بادام و فندق:


وجود گردو، بادام و فندق را ني نشانی از گسترده بودن سفره عقد به علت خوراكي هاي مقوي الهي مي دانند. برخی هم عقیده دارند درخت گردو عمر طولانی دارد و گردو نمادی برای طول عمر عروس و داماد است.

میوه: ميوه هاي رنگيني مانند انار و سيب سرخ يا ميوه هاي ديگر به منزله برخورداري عروس و داماد از همه نعمت هاي طبيعي خداوند است. که امروزه در سفره عقد از میوه‌هایی مثل آناناس به خاطر زیبایی که دارد نیز استفاده می‌شود.

 

 

گل:


گل نماد طراوت ، شادابي و زیبایی است . یکی دیگر از مهارت‌های طراحان سفره عقد گل‌آرایی است. در این بخش هر طراح به سلیقه و ذوق خود هنرمایی می‌کند.

 

 

حلقه:


همانطور که حلقه از اجزای مهم ازدواج است در سفره عقد نیز از اجزای مهم حساب مي آيد. مراسم حلقه دست کردن عروس و داماد در کنار سفره عقد نیز از مراسم‌های مهم است و چیدمان و تزئین جعبه حلقه‌ها بسیار مهم است.

 

 

اسپند:


دود كردن اسپند برای دور شدن چشم حسود در آیین ما جایی ویژه دارد و در کنار سفره عقد بر بالای سر عرو و داماد نیز صورت می‌گیرد.

 

 

كله قند:


در مراسم عقد خانم‌های خوشبخت بر روی پارچه سفیدی بر سر عروس و داماد کله قند می‌سایند که نمايانگر باريدن شادي و شيريني بر سر آنها است. در مراسم عقدکنان معمولا به رسم یادگاری از پیوند ازدواج عروس و داماد هدیه‌ای به مهمانان داده می‌شود. این هدیه‌ها نیز با توجه به تناسبات و طراحی سفره عقد در ظرفی قرار داده می‌شود و پس از مراسم عروسی توسط عروس به مهمانان داده می‌شود.

 

اما میهمانان نیز از اين جشن دست خالي بر نمي گردند زيرا عروس و داماد به رسم يادگاري تحفه اي به آنها هديه مي دهند.

 

انواع سفره عقد امیدوارم خوشتان بیاید.

 

دوست دارم , دوست , خانه دوست کجاست

 

 

سفره عقد , دوست خوب , الناز شاکر دوست

 

 

نعیمه نظام دوست , دوست دختر , دوست داشتن

 

 

سفره آرایی , شهرام حقیقت دوست , دوست پسرم منو میکنه

 

 

احمد ایران دوست , سفره , سفره حضرت رقیه

 

 

تبریک تولد دوست , تبریک تولد به دوست , سفره افطار

 

 

سفره شب یلدا , تزیین سفره عقد , دستمال سفره

 

 

سفره هفت سین , پریسا وظیفه دوست , سفره ایرانی

 

 

مدل سفره عقد , متن تبریک تولد دوست , دوست یابی آنلاین

 

 

یک دوست , سحر نظام دوست , پیدا کردن دوست دختر

 

 

تزیین سفره , خانه دوست , آموزش سفره آرایی

 

 

سردار آزمون و دوست دخترش , خانه دوست کجاست؟ , وسایل سفره عقد

 

 

سفره آرایی ساده , تبریک تولد به دوست صمیمی , سفره ارایی

 

 

سفره یلدا , اس ام اس دوست داشتن , متن دوست داشتن

 

 

زنان چه نوع کیری دوست دارند , سفره آرایی ایرانی , متن تولد دوست

 

 

تزیین دستمال سفره , چگونه با جن دوست شویم , جملات دوست داشتن

 

 

شعر درباره دوست , رضا مهمان دوست , متن زیبا برای دوست

 

 

دوست دختر میخوام , بوسیدن لب دوست دختر , شعر در مورد دوست

 

 

تبریک ازدواج به دوست صمیمی , دوست داشتنی , سردار آزمون با دوست دخترش

 

 

 

 

 


ویدیو : آیا دوست داریدمعانی اجزای سفره عقد رابدانید؟