کمک هزینه ازدواج را از تامین اجتماعی بگیرید : وام ازدواج به عنوان کمک خرج برگزاری ...


وام ازدواج به عنوان کمک خرج برگزاری مراسم عروسی و آغاز یک زندگی تازه، برای بیشتر زوج های جوان اهمیت ویژه ای دارد. وامی که گرفتن آن چندان ساده نیست و خیلی ها در هزارتوی دردسرهایی مانند معرفی ضامن گیر افتاده اند، اما بازهم با هزینه های سرسام آور امروز، کورسوی امیدی است و زوج ها را وادار می کند با همه دردسرها، دنبال گرفتن این وام باشند. مجله مهر: وام ازدواج به عنوان کمک خرج برگزاری مراسم عروسی و آغاز یک زندگی تازه، برای بیشتر زوج های جوان اهمیت ویژه ای دارد. وامی که گرفتن آن چندان ساده نیست و خیلی ها در هزارتوی دردسرهایی مانند معرفی ضامن گیر افتاده اند، اما بازهم با هزینه های سرسام آور امروز، کورسوی امیدی است و زوج ها را وادار می کند با همه دردسرها، دنبال گرفتن این وام باشند.

 امروز و در شرایطی که بسیاری از بانک ها برای پرداخت این وام دچار مشکل شده اند، سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که می تواند کمک هزینه ازدواج پرداخت کند.

 سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرده است که پرداخت کمک هزینه ازدواج یکی از خدمات حمایتی این سازمان است و به عنوان هدیه به بیمه‌شدگان واجد شرایط که تشکیل خانواده می‌دهند پرداخت می‌شود.

این کمک هزینه با استناد به ماده 85 قانون تأمین اجتماعی پرداخت می شود و البته شرایطی هم دارد. در واقع بیمه‌شده باید چهار شرط را داشته باشد تا بتواند کمک هزینه را دریافت کند.

اول اینکه بیمه‌شده  پنج سال قبل از تاریخ ازدواج حداقل به مدت 720 روز سابقه کار داشته و حق‌بیمه این مدت را پرداخت کرده باشد. شرط دوم این است که در تاریخ ازدواج رابطه استخدامی بیمه‌شده با کارفرما قطع نشده باشد و البته ازدواج اول بیمه شده باشد. دائم بودن ازدواج و ثبت آن در دفتر رسمی ازدواج ، آخرین شرط دریافت کمک هزینه است.

مبلغی که به بیمه شده ها پرداخت می شود هم متفاوت است.در واقع میزان کمک هزینه برابر با یک ماه متوسط حقوق یا مزد بیمه‌شده است و برای محاسبه این مبلغ، جمع دریافتی بیمه‌شده (مشمول کسر بیمه) در آخرین 2 سال قبل از ازدواج بر عدد 24 (تعداد ماه‌ها) تقسیم می‌شود. درصورتی که حاصل محاسبه کمتر از حداقل دستمزد عادی در زمان انجام عقد ازدواج باشد، حداقل مبلغ پرداخت می شود.

خبر خوب این کمک هزینه این است که اگر زن و شوهر هر دو دارای شرایط دریافت کمک هزینه ازدواج باشند، کمک هزینه به هر دو نفر پرداخت می‌شود.

بانک ها برای پرداخت وام ازدواج پول ندارند!

مدتی پیش بود که اعلام شد صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان به عنوان اولین بانک خصوصی می تواند وام ازدواج بدهد. البته  به طور آزمایشی و فقط در استان های تهران و البرز و خیلی ها امیدوار شدند که با این کار ، مشکل دریافت این وام که در یکی دو سال گذشته، بسیار سخت شده، آسان تر شود. به خصوص اینکه رییس بانک مرکزی خبر داد که به مرور بانک های خصوصی دیگر هم به این سامانه می پیوندند.

دشواری پیدا کردن ضامن، زوج های جوان را در صف های طولانی انتظار برای دریافت وام ازدواج نگه داشته است.

 اکنون  در حدود یک میلیون زوج جوان در انتظار گرفتن وام ازدواج هستند و البته به گفته مسئولان بانک مرکزی ، دلیل این تاخیر و مشکلات، اتمام منابع بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج است.

اکنون تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را بانک های ملی، صادرات و ملت از محل مانده منابع سپرده قرض الحسنه پس انداز پرداخت می کنند و به‌دلیل عملکرد صد درصدی منابع قرض الحسنه به مصارف قرض الحسنه در سایر بانک‌ها جهت ازدواج، سامانه  ثبت‌نام متقاضیان مسدود است.

اما بانک ها  درصورت وجود منابع قرض الحسنه ، می توانند به متقاضیان وام ازدواج تا سقف پنج میلیون تومان وام بدهند و این رقم زوج های جوان را برای گرفتن وام وسوسه می کند تا مشکلاتی مانند پیدا کردن ضامن را هم به جان بخرند.

شرایط دریافت وام در ظاهر چندان سخت نیست اما بسیاری از زوج ها با وجود داشتن این شرایط، منتظرند کسی را پیدا کنند تا ضامن شان شود. آن هم ضامنی که کارمند رسمی باشد و فیش حقوقی را به عنوان ضمانت ارائه کند. شرایطی سخت که باعث شده ماه ها گرفتن وام شان به تعویق بیفتد در حالی که نیاز زیادی به این مبلغ برای شروع زندگی شان دارند.

حال شاید کمک هزینه ازدواج سازمان تامین اجتماعی تا حدودی بتواند این مسئله را جبران کند و زوج های جوان با خیال راحت تر زندگی شان را آغاز کنند.


ویدیو : کمک هزینه ازدواج را از تامین اجتماعی بگیرید