طراحی و ساخت دستگاه هشدار دهنده گاز منواکسید کربن ناشی از گرفتگی لوله بخاری :



لوله بخاری , علایم هشدار دهنده , سرد بودن لوله بخاری

 

اخبار علمی - توسط پژوهشگران کشور محقق شد؛
طراحی و ساخت دستگاه هشدار دهنده گاز منواکسید کربن ناشی از گرفتگی لوله بخاری

پژوهشگران استان فارس موفق به طراحی و ساخت دستگاه هشدار دهنده منواکسید کربن ناشی از گرفتگی لوله بخاری شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دستگاه هر نوع گرفتگی در لوله بخاری(دودکشی که در دیوار تعبیه شده) یا هر دلیلی که باعث پس زدن گاز از درون این مجرا به داخل وسیله (دستگاهی که از سوخت فسیلی استفاده نماید و دارای گازهای گرم خروجی باشد) احساس شده و به کاربر اعلام می‌نماید.

بنابراین گزارش؛ نقص در لوله بخاری(دودکش) یکی از مهمترین و اصلی ترین دلیل گازگرفتگی است و لوله بخاری که در منزل نصب می‌گردد به راحتی توسط چشم قابلیت بازرسی و چک کردن را دارد اما دودکش درون دیوار نصب شده و تا بام امتداد دارد.

براساس این گزارش؛ روزهای برفی امکان گرفتگی کلاهک توسط  برف وجود دارد و موانع طوفانی امکان پس زدن گاز به داخل منزل توسط  این مجرا وجود دارد که به دلیل ریزش آجر یا دیگر مصالح(به دلیل گرمای گاز ناشی از احتراق) از درون این لوله عمل تخلیه گاز به درستی صورت نگرفته و باعث خفگی شده است.

در ادامه این گزارش آمده است، کلاهک نامناسب بر روی بام نیز باعث پس زدن گاز خواهد شد و این دستگاه، با استفاده از یک سوئیچ حرارتی پس زدن گاز را احساس نموده و با روشن نمودن یک فن تهویه و به صدا در آوردن آن، اطرافیان را از این رویداد مطلع می‌نمایند.

براساس این گزارش: در این دستگاه از سنسور مکانیکی به جای سنسورهای الکترونیکی استفاده شده است و به دلیل وجود تحریم اجناس که وارد ایران می‌شوند مرغوب نیستند از جمله سنسورهای گاز منواکسید هر سنسور الکترونیکی برای گاز خاصی طراحی شده است در حالیکه این دستگاه کلیه گازهای گرم ناشی از پدیده احتراق را احساس می‌نماید.

در ادامه این گزارش آمده است، قانون حرکت سیالات به سمت بالا و استفاده از خاصیت طبیعی مکش لوله بخاری در این نوآوری بسیار حائز اهمیت است و استفاده از سنسور مکانیکی و تعبیه آن در لوله بخاری یکی از مهمترین جنبه‌های نوآوری این دستگاه است.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران


ویدیو : طراحی و ساخت دستگاه هشدار دهنده گاز منواکسید کربن ناشی از گرفتگی لوله بخاری