کاربرد طب سوزنی در بیماری های صعب العلاج :   کاربرد طب سوزنی در بیماری های ...



 بیماری صعب العلاج چیست , طب سوزنی , بیماری ام اس

کاربرد طب سوزنی در بیماری های صعب العلاج

با تمامی پیشرفت هایی که دانش پزشکی داشته است هنوز بیماری های بسیاری وجود دارد که یا درمانی نداشته یا بیمار نیازمند مصرف داروهای فراوان و طولانی با عوارض جانبی زیادی است که پاسخ درمانی مطلوبی نیز از آن حاصل نمی شود به این گونه بیماری ها، بیماری صعب العلاج گفته می شود.

یکی از روش های درمانی که می تواند به این گونه بیماران پیشنهاد کرد، طب سوزنی است. طب سوزنی شامل تحریک نقاط ویژه ای در بدن به وسیله سوزن است که با قدمتی چند هزار ساله در دهه های اخیر مورد توجه دانشگاه ها و مجامع علمی دنیا قرار گرفته و امروز در سراسر دنیا بیماران زیادی برای درمان بیماری هایشان بخصوص بیماری های صعب العلاج به این روش درمانی روی آورده اند. سازمان جهانی بهداشت طب سوزنی را برای درمان بیماری های متعددی مورد تائید قرار داده است.

از جمله بیماری های صعب العلاجی که طب سوزنی می تواند به درمان آن کمک کند می توان به این موارد اشاره کرد:
عوارض حسی و حرکتی پس از سکته مغزی، انواع فلج ها، اختلالات بلع و تکلم، مشکلات به دنبال آسیب اعصاب محیطی و نخاع، سردردهای مزمن، سندرم تونل کارپال، پارکینسون، ام اس، تیک های عصبی، اختلالات جنسی، نازایی، یبوست مزمن، جوش های پوستی مقاوم به درمان، بیماری های اعصاب و روان، اختلالات تمرکزی، وزوز گوش، سرگیجه مزمن، عوارض دیابت و....

روش درمانی در هر مورد متفاوت بوده و بر حسب شرایط بیمار نقاط مختلف و متفاوتی انتخاب می شود. گاهی اوقات لازم است همزمان از تحریک نقاط با گرما، لیزر، مغناطیس و... نیز استفاده کرد.

ماساژ پزشکی نیز به عنوان یکی از زیر شاخه های طب سوزنی در بعضی موارد کمک کننده است. طب سوزنی با مکانیزم های مختلف به بازگرداندن توازن ارگان های داخلی بدن کمک کرده و با انجام دوره درمانی بدن به شرایط سلامت خود بر می گردد یا نزدیک می شود.

اما نکاتی که بیماران در انتخاب طب سوزنی برای بیماری های صعب العلاج باید به آن توجه داشته باشند این است که:
۱-از انجام چند جلسه طب سوزنی انتظار معجزه نداشته باشند و دوره درمانی را به صورت منظم انجام دهند تا سیر تدریجی درمان را مشاهده کنند.

۲-توجه داشته باشند که در بسیاری موارد نباید درمان دارویی یا سایر درمان های طب رایج را قطع کنند و از طب سوزنی به صورت مکمل در کنار درمان قبلی خود استفاده کنند.

۳-برای بیماری حادی مانند فشارخون، مشکلات قلبی ـ عروقی و ... طب سوزنی نمی تواند کمک موثری داشته باشد.

۴-طب سوزنی اگر صحیح انجام شود، فاقد درد است.

۵-سوزن های مورد استفاده طب سوزنی یکبار مصرف است و بیماران نگران این مورد نباشند.
منبع:jamejamonline.ir


ویدیو : کاربرد طب سوزنی در بیماری های صعب العلاج