فقر ویتامین ب 12 چیست؟ :   فقر ویتامین ب 12 چیست؟ داشتن کم خونی فقر ویتامین ...



 

ویتامین a در چیست؟ , ویتامین d3 چیست , ویتامین آ در چیست؟

فقر ویتامین ب 12 چیست؟

داشتن کم خونی فقر ویتامین ب 12 به معنای آن است که بدن تان از کمبود این ویتامین رنج می برد. شما به ویتامین ب 12 نیاز دارید تابدن تان گلبول قرمز بسازد و اکسیژن لازم اندام های گوناگون را به آنهابرساند.

کمبود ویتامین ب 12 می تواند به معنای کمبود گلبول های قرمز خون و نرسیدن اکسیژن لازم به اندام های بدن است. یکی از علایم و نشانه های فقدان ویتامین ب 12 و کمبود گلبول های قرمز خون احساس خستگی و ضعف است.

عوامل ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب 12
اکثر افراد مقادیر زیادی از ویتامین ب 12 را با مصرف پنیر، گوشت، شیر، تخم مرغ به دست می آورند. به طور طبیعی، این ویتامین توسط دستگاه گوارش، معده و روده، جذب می شود. کم خونی فقر ویتامین ب 12 معمولا زمانی بروز می کند که دستگاه گوارش به علل زیر توانایی جذب این ویتامین را از دست دهد:

- وقتی به کم خونی شدید و خطرناک مبتلا هستید. در این نوع از کم خونی، بدن سلول هایی که در دستگاه گوارش به جذب ویتامین ب 12 کمک می کنند را از میان می برد.

- وقتی معده تان جراحی یا بخشی از روده کوچک تان برداشته شده است.

- وقتی با بیماری هایی مانند سلیاک و رشد انگل در روده دست و پنجه نرم می کنید.

همچنین، این نوع کم خونی می تواند به علت عدم مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین ب 12 بروز یابد. افراد گیاه خوار و کهنسالانی که مواد غذایی متنوع نمی خورند ممکن است به مکمل های دارویی ویتامین ب 12 نیاز پیدا کنند.

میزان نیاز روزانه بدن به ویتامین ب 12
میزان نیاز بدن به ویتامین ب 12 بستگی به سن و سال افراد دارد.

مواد غذایی حاوی ویتامین ب 12
ویتامین ب 12 در مواد غذایی مانند گوشت، ماهی، میگو، شیر، ماست، تخم مرغ و مرغ یافت می شود. این ویتامین در غذاهای گیاهی وجود ندارد. برخی مواد غذایی، مانند غلات عنی شده حاوی ویتامین ب 12 هستند. مکمل های ویتامین در دو نوع - حاوی ویتامین ب 12 یا همراه با فولیت ( folate ) در دسترس هستند. همچنین، ویتامین ب 12 معمولا در مکمل های مولتی ویتامین نیز یافت می شوند.

علایم و نشانه های کم خونی فقر ویتامین ب 12
کمبود ویتامین ب 12 در بدن تان احتمالا علایم و نشانه ای ندارد یا شما به آنها توجه نمی کنید. برخی از افراد ممکن است فکر کنند در حال رشد اند یا پا به سن گذاشته اند اما علایم و نشانه های زیر نشان دهنده ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب 12 است:

- احساس ضعف، خستگی
- رنگ پریدگی پوست بدن
- خونریزی لثه و قرمز شدن زبان
- معده درد و کاهش وزن
- اسهال و یبوست

اگر فقدان ویتامین ب 12 در بدن ادامه پیدا کند سلول های عصبی صدمه می بینند و عوارض زیر بروز می یابند:
- بی حسی و احساس سوزن در نوک انگشتان دست و پا
- ناتوانی در حفظ تعادل
- افسردگی
- جنون و از دست رفتن توانایی ذهنی

چگونگی تشخیص ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب 12
پزشک آزمایش خون - شمارش گلبول های قرمز، میزان ویتامین ب 12 و اسید فولیک - تجویز می کند و سوالات متعددی درباره سابقه ابتلا به بیماری ها و ... می پرسد.

روش های درمان کم خونی فقر ویتامین ب 12
کم خونی فقر ویتامین ب 12 را می توان با مصرف مکمل های ویتامین ب 12 درمان کرد. مصرف مکمل های ویتامین ب 12 میزان ویتامین ب 12 بدن را به حد طبیعی می رساند. برای نگه داشتن میزان ویتامین ب 12 بدن تان در حد طبیعی باید تا آخر عمر مکمل این ویتامین را مصرف کنید. همچنین می توانید با اصلاح رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی مانند شیر، پنیر، ماست، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ میزان ویتامین ب 12 دریافتی بدن تان را افزایش دهید. همچنین مصرف مواد غذایی سرشار از اسید فولیک - نوع دیگری از ویتامین ب - مثل سبزیجات برگ سبز، نان و غلات غنی شده از روش های دیگر تامین ویتامین ب 12 بدن است.

روش های پیشگیری از ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب 12
اکثر افراد با مصرف مواد غذایی مانند لبنیات، گوشت قرمز، ماهی، مرغ، تخم مرغ و پنیر که سرشار از ویتامین ب 12 هستند می توانند از ابتلا به کم خونی فقر ویتامین ب 12 جلوگیری کنند. گیاه خواران نیز می توانند با مصرف روزانه مکمل های ویتامین ب 12 و غذاهای غنی شده با این نوع ویتامین از ابتلا به کم خونی پیشگیری کنند. خون کودکانی که مادران گیاه خوار دارند باید از نظر میزان ویتامین ب 12 بررسی شود. در صورت کمبود ویتامین ب 12 پزشک مکمل ویتامین ب 12 را برای آنها تجویز می کند.

منبع:salamatnews.com


ویدیو : فقر ویتامین ب 12 چیست؟