صاحب دانشگاه جنجالی "ایرانیان" کیست؟ : این روزها چگونگی اعطای مجوز به دانشگاه ...


این روزها چگونگی اعطای مجوز به دانشگاه ایرانیان و اسامی هیئت مؤسس آن تبدیل به راز سر به مهری شده است كه فقط خود مسئولان از آن اطلاع دارند. آموزش عالی غیردولتی در ایران همچنان كلاف سردرگمی است كه از فهرست اسامی صاحبان امتیاز مؤسسات غیردولتی در جیب برخی مسئولان مانند رازی سر به مهر نگهداری می‌شود. در این میان، اطلاعیه 18 خردادماه وزارت علوم بر ابهامات آموزرش عالی غیردولتی به ویژه داستان راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی ایرانیان افزود.

دانشگاه ایرانیان , دانشگاه مجازی ایرانیان , دولت بهار دانشگاه ایرانیان برگرداندن 16میلیارد

در اطلاعیه وزارت علوم علی‌رغم اینكه ادعا شده، مجوز راه‌اندازی دانشگاه ایرانیان براساس درخواست خانه ایرانیان كه سازمانی غیردولتی است، صادر شده، با این وجود در انتهای همین اطلاعیه ذكر شده است كه "بر اساس آخرین اطلاعات تعدادی از معاونین رئیس جمهور، وزرا و جانشین رئیس شورای عالی امور ایرانیان خارج از كشور نیز به عنوان اعضای هیئت مؤسس در دانشگاه مذكور به این وزارت پیشنهاد و معرفی شده‌اند ".

نكته دیگر در این اطلاعیه استناد وزارت علوم به "آخرین اطلاعات " به جای مستندات و مدارك است. همچنین ذكر نشده است این معرفی و پیشنهاد از سوی چه مرجعی انجام شده است. البته در روزهای گذشته مطالبی درباره حضور 9 نفر از مسئولان دولتی در هیئت مؤسس دانشگاه ایرانیان از جمله اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی، علی اكبر صالحی، محمدشریف ملك‌زاده، عباس امیری‌فر و . . . شنیده می‌شد، كه شفاف‌سازی بیشتر وزارت علوم می‌تواند پایانی بر این شنیده‌ها و شایعات باشد.

در حالی كه مواضع اولیه مسئولان وزارت علوم حكایت از صدور مجوز دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان برای شورای امور ایرانیان خارج از كشور داشت، وزارت علوم در اطلاعیه خود اعلام كرد مجوز این دانشگاه به درخواست خانه ایرانیان كه سازمانی غیردولتی است، صادر شده است.

وزارت علوم همچنان در این اطلاعیه بر این موضوع تأكید كرده است كه دانشگاه مذكور غیردولتی است و صاحب امتیاز آن نیز ماهیتی غیردولتی دارد. با این وجود حسن پاك‎‏آیین، معاون سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در اردیبهشت ماه سال جاری در مصاحبه با یكی از نشریات اعلام كرده بود: "گفته شد كه خانه ایران، یك هویت غیردولتی خواهد داشت و متعلق به ایرانیان است. این در حالی بود كه دولت برای تأسیس این خانه‌ها بودجه مشخص اختصاص داد و برای این موضوع در بودجه سال 89 به بعد، ردیفی نیز گنجانده شد ".

علاوه بر آن محمد ابراهیم نكونام رئیس كمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال گذشته، از بررسی پرونده خانه ایرانیان در این كمیسیون خبر داده و گفته بود: پرونده خانه ایرانیان از مهم‌ترین پرونده‌های فرهنگی است كه منشأ بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی شده است.

از سوی دیگر علی عباسپور تهرانی فرد، رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در اولین موضع‌گیری رسانه‌ای خود درباره دانشگاه ایرانیان گفت: بررسی اساسنامه این دانشگاه در دستور یكی از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت اما قبل از مطرح شدن از دستور كار خارج و این موضوع به شورای گسترش آموزش عالی علوم منعكس می‌شود كه در آن‌جا با تأسیس دانشگاه موافقت صورت می‌گیرد.

وی افزود: اساسنامه دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان كه به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شد و قرار بود در جلسه شورا مطرح شود و نشد، یك اساسنامه مبهم و خارج از چارچوب اساسنامه‌های دانشگاه‌های دیگر بود. اساسنامه دانشگاه كلی نوشته شده و تنها اختیاراتی برای هیئت مؤسسی كه مشخص نیست مرجع انتخاب آن‌ها چه‎كسی است، تعیین شده بود.

رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: تا آنجا كه ما اطلاع داریم و طبق اخبار غیررسمی كه ما داریم در اساسنامه‌ای كه در شورای عالی گسترش تصویب شده هیئت مؤسس آن تركیبی از شخصیت‌های دولتی هستند و دانشگاه یك دانشگاه دولتی تمام‎عیار است.

البته وزیر علوم هم چندی پیش فراتر از موضوع دانشگاه ایرانیان گفته بود: در حال حاضر 60 تا 70 درصد اعضای هیئت مؤسس دانشگاه‌های غیر‌انتفاعی، دولتی‌ها هستند.

منبع : فارس نیوز


ویدیو : صاحب دانشگاه جنجالی "ایرانیان" کیست؟