سکانس های ماندگار سینما (23) : سوته‌دِلان فیلمی ایرانی محصول ۱۳۵۶ خورشیدی و ...


سوته‌دِلان فیلمی ایرانی محصول ۱۳۵۶ خورشیدی و به کارگردانی زنده یاد علی حاتمی است. فیلمی رنگی (ایستمن‌کالر) که سرپرست گویندگان آن ناصر طهماسب و گویندگان آن ایرج ناظریان، منوچهر اسماعیلی، جواد مقبلی، ناصر طهماسب، زهره شکوفنده و... بودند. پادشا: سوته‌دِلان فیلمی ایرانی محصول ۱۳۵۶ خورشیدی و به کارگردانی زنده یاد علی حاتمی است. فیلمی رنگی (ایستمن‌کالر) که سرپرست گویندگان آن ناصر طهماسب و گویندگان آن ایرج ناظریان، منوچهر اسماعیلی، جواد مقبلی، ناصر طهماسب، زهره شکوفنده و... بودند. چهره پرداز اتللو فاوا، طراح صحنه و لباس علی حاتمی و عکاس آن جعفر اکبری بود.

موضوع این فیلم داستان یک خانواده قدیمی تهران را بیان می‌کند که در ان جمشید مشایخی به عنوان برادر بزرگ خانواده سرپرستی خانواده را بر عهده داردو بهروز وثوقی برادر کوچک تر که دچار اختلالات ذهنی است نیز در این خانواده زندگی می‌کند او مورد عنایت برادر بزرگتر خود است. این فیلم مانند سایر فیلمهای علی حاتمی بر مینای موضوعات اخلاقی است و سعی در اصلاح نگرشهای غلط جامعه ایران در زمینه‌های مختلف اخلاقی دارد. به عنوان مثال برادی بزرگتر (حبیب) در این فیلم، شخصی درستکار و از خود گذشته‌است، اما در این خصوصیات طریق افراط را در پیش گرفته و آنقدر به برادر کوچکتر خود (مجید) پرداخته که دیگران را از یاد برده‌است و حتی در طول فیلم دیده می‌شود که اینهمه توجه او به مجید به ضرر مجید تمام می‌شود. زمانی حبیب متوجه افراط و تفریط خود می‌شود که کار از کار گذشته‌است.

این سکانس از سوته دلان با بازی درخشان بهروز وثوقی در نقش مجید همراه است. گفتنی است که این سکانس با اصرار بهروز وثوقی بدون کات فیلمبرداری شده. اما دیالوگ درخشان زنده یاد علی حاتمی نقطه قوت اصلی این سکانس است.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

سکانس های ماندگار سینما , سکانس های ماندگار سینما 1  , دیالوگ های ماندگار سینما


ویدیو : سکانس های ماندگار سینما (23)