«سلاح غیرهسته‌ای» ایران که رژیم اسرائیل از آن غافل بوده است : از سال ها پیش، ...



ادکلن شاه ایران چی بوده است؟ , بهترین سلاح های ایران , سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، ایران را تهدید کرد

از سال ها پیش، ادعای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای، موضوعی بوده که نخست وزیر رژیم اسرائیل مبنای توجیه سیاست های خود را بر آن قرار داده است. این در حالی است که انتقاد از رویکردهای نتانیاهو در داخل و خارج از رژیم اسرائیل رو به افزایش است. در همین زمینه، یک روزنامه اسرائیلی از مسلح بودن ایران به سلاحی جز هسته ای سخن گفته که اسرائیل از آن غافل بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» در مطلبی به بررسی موضوع ادعاهای مطرح درباره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای پرداخته و می نویسد ایران هم اکنون نیز یک بمب مهم در اختیار دارد؛ اما این بمب هسته ای نیست. تحلیلگر این روزنامه، افزایش قابل توجه نفوذ منطقه ای ایران در پی تحولات اخیر در خاورمیانه را سلاحی می داند که ایران به آن تجهیز شده است.

این روزنامه ضمن اشاره به تحولات گوناگون رخ داده در منطقه می نویسد وقایع جاری، از جمله احیای القاعده، بی ثباتی در سوریه و لیبی، افزایش بی سابقه شمار آوارگان در منطقه و همچنین تحولات یمن، موضوعات چالش برانگیزی هستند که ذهن سیاستمداران را در سرتاسر جهان به خود مشغول کرده است. اما به موازت همه این تحولات، روند مهم دیگری در حال وقوع است که کمتر به آن توجه شده، اما می تواند تهدید بیشتری را متوجه کشورهای غربی کند.

در این مطلب اشاره شده که کشورهای غربی به رهبری آمریکا، همواره تلاش داشته اند منطق موجود در پس تلاش خود برای استمرار مذاکرات هسته ای با ایران را برای متحدان خود در خاورمیانه توجیه کنند. هرچند، موضع این متحدین نسبت به موضوع مذاکرات، همچنان بدبینانه باقی مانده است. در این میان، به عنوان مثال، نخست وزیر رژیم اسرائیل تا آن حد با سیاست های آمریکا در این زمینه مخالف است که حاضر است روابط خود با اوباما را فدای وضع تحریم های جدید علیه ایران کند.

با این وجود، به عقیده تحلیلگر جروزالم پست، همین الان هم برای مهار ایران دیر شده؛ زیرا ایران توانسته ابزار بسیاری مهمی را در اختیار خود درآورده و به طور همزمان، چالشی جدی را متوجه عربستان سعودی و همچنین رژیم اسرائیل کند. بر این اساس، ایران اصولاً برای تحت فشار قرار دادن دشمنان خود در منطقه و وادار کردن آن ها به پذیرش نفوذ روافزون منطقه ای خود، نیازی به سلاح هسته ای ندارد.

در این توضیح این مطلب اشاره شده که در پی تحولات هفته های اخیر، حوثی ها در یمن که با ایران متحد هستند، توانسته اند بخش های مهمی از یمن را تحت کنترل خود درآورند. به این ترتیب، برای نخستین بار مهمترین رقیب منطقه ای عربستان سعودی، توانایی کنترل تنگه «مندب» که دریای سرخ را به خلیج عدن و اقیانوس عند متصل می کند، به دست آورد. در شرایط کنونی، ایران بیش از هر زمان دیگری به کنترل گذرگاه استراتژیک میان دریای مدیترانه و اقیانوس هند – که روزانه سه میلیون بشکه نفت از طریق آن منتقل می شود – نزدیک شده است.

تنگه های دریایی در خاورمیانه، چیزی بیش از پدیده های جغرافیایی هستند و در واقع، شریان حیاتی کشورهای منطقه به شمار می روند. این اقدام مصر در بستن تنگه «تیران» بود که سبب وقوع جنگ سال 1967 میان اعراب و اسرائیل شد. ایران در گذشته، چندین بار تهدید بستن تنگه هرمز را مطرح کرده است. دسترسی متحدین ایران به دریای سرخ، سبب می شود تهدید استفاده موثر از تحریم ها علیه ایران تقریباً بلاموضوع شود. ایران در حال عقب راندن غرب در مذاکرات هسته ای است.

با طرح این مباحث، تحلیلگر این روزنامه اسرائیلی نتیجه می گیرد که راهبرد اوباما مبنی بر تمرکز بر موضوع هسته ای ایران، هدف کلی این کشور مبنی بر مطرح کردن خود به عنوان ابرقدرت منطقه را نادیده گرفته است. ناتوانی آمریکا در مواجهه با کنترل ایران بر یمن، سبب شده ایران اکنون کارت های بیشتری برای بازی کردن در اختیار داشته باشد و ادامه این روند در آینده، مواجهه با ایران را بیش از پیش نیز دشوار خواهد ساخت.
اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو : «سلاح غیرهسته‌ای» ایران که رژیم اسرائیل از آن غافل بوده است