سخت‌گیرترین موجود در انتخاب همسر!؟ :         بیشتر جانوران، قبل از تشكیل ...



 

 

انتخاب همسر , معیارهای انتخاب همسر , زیبایی چقدر در انتخاب همسر نقش دارد؟

 

 

بیشتر جانوران، قبل از تشكیل زندگی و انتخاب همسر آینده خود تنها با تعداد معدودی جفت بالقوه ارتباط برقرار كرده و از میان این تعداد معدود جفت دلخواه خود را انتخاب می‌كنند. اما این مسئله در مورد تمامی‌جانوران صادق نیست.

 

دانشمندان دریافته اند كه نوع ویژه ای از خرچنگ های كالیفرنیایی پیش از جفت گیری و انتخاب جفت بیش از 106 خرچنگ نر را زیر ذره بین خود قرار داده و آنها را مورد بررسی قرار می‌دهند. این تحقیق نشان می‌دهد كه خرچنگ های كمانچه زن ماده (Uca crenulata) سخت گیرترین و مشكل پسندترین جانوران روی زمین هستند.

 

تا آنجا كه به خاطر دارم هیچ گونه ای همانند خرچنگ كمانچه زن ماده اقدام به انتخاب جفت از میان تعداد زیادی از نرهای خواهان خود نمی‌كند.

 

اغلب بی مهرگان، تعدادی از پستانداران، دوزیستان و خزندگان معمولاً با نرهای همسایه خود یا با اولین نری كه توجهشان را جلب كند یا حداقل با اولین نری كه رفتار معاشقه مناسبی را از خود به نمایش بگذارد، جفت گیری می‌كنند. اما مسئله در مورد خرچنگ های كمانچه زن ماده كاملاً فرق می‌كند. این ماده‌ها به آسانی تحت تاثیر هر خرچنگ نری قرار نمی‌گیرند

 

خرچنگ های نر پیش از جفت گیری اقدام به حفر سوراخ های جفت گیری كرده و در ادامه این سوراخ ها را با شاخ و برگ پوشانده و مرتب می‌كنند. در ادامه این نرها در كنار سوراخ های خود ایستاده و به كمك چنگال های بزرگ خود از ماده ها دعوت می‌كنند كه وارد حفره آماده شده توسط آنها شوند.

 

ماده ها در هنگام عبور از كنار نری كه توجه آنها را به خود جلب كرده نیم نگاهی نیز به حفره جفت گیری او می‌كنند، برای خرچنگ ماده تنها یك نگاه گذرا به داخل حفره كافی است كه تصمیم بگیرد كه داخل حفره شود یا اینكه بهتر است راهش را كج كرده و به سراغ نر دیگری برود.خرچنگ ماده قبل از یافتن خانه مناسب خود ممكن است بیش از 100 حفره را مورد بررسی قرار بدهد تا بتواند خانه مناسب خود كه متناسب با اندازه بدنش است را بیابد.

 

مطالعه دریورا به خوبی نشان می‌دهد كه چگونه جانورانی با مغزهای ساده و ابتدایی دارای قواعد برآورد و ارزیابی بوده و می‌توانند انتخاب‌های سازشی پیچیده‌ای داشته باشند.

 

 


ویدیو : سخت‌گیرترین موجود در انتخاب همسر!؟