زنجانی از بدو بازداشت در انفرادی بوده : وكیل‌ بابك زنجانی گفت: شعبه رسیدگی ...


وكیل‌ بابك زنجانی گفت: شعبه رسیدگی به پرونده موكلم در دیوان عالی كشور تعیین شد. رسول كوهپایه‌زاده با اشاره به آخرین وضعیت پرونده بابك زنجانی عنوان كرد: بعد از اینكه ما بارها برای اطلاع از سرنوشت پرونده به دیوان عالی كشور مراجعه كردیم، به ما اعلام شد كه برای رسیدگی به پرونده موكلم شعبه مورد نظر تعیین شده و در حال رسیدگی است. روزنامه آرمان: وكیل‌ بابك زنجانی گفت: شعبه رسیدگی به پرونده موكلم در دیوان عالی كشور تعیین شد. رسول كوهپایه‌زاده با اشاره به آخرین وضعیت پرونده بابك زنجانی عنوان كرد: بعد از اینكه ما بارها برای اطلاع از سرنوشت پرونده به دیوان عالی كشور مراجعه كردیم، به ما اعلام شد كه برای رسیدگی به پرونده موكلم شعبه مورد نظر تعیین شده و در حال رسیدگی است.

 او افزود: بعد از درخواست ما برای اعلام نام شعبه گفته شد كه برای اینكه قضات بتوانند در آرامش كار قضائی خود را انجام دهند، نام شعبه فعلا محرمانه است و اعلام نمی‌شود. وكیل بابك زنجانی با تاكید بر اینكه ما معتقدیم دیوان عالی كشور عالی‌ترین ملجاء عدل و داد است، گفت: امیدواریم این محرمانه بودن برای شكات و مدعی‌العموم هم حیاتی باشد و اصل برابری و تناظر رعایت شود.

همچنین امیدواریم دیوان عالی كشور همچون گذشته و با حفظ استقلال كامل و تاكید بر اجرای قانون، رای عادلانه‌ای صادر كرده و حقوق شرعی و قانونی موكل نیز ملحوظ نظر قضائی قرار گیرد. او در بخش دیگری از اظهارات خود تاكید كرد: قضات دیوان عالی كشور به محض اینكه پرونده را باز كنند نخستین مطلبی كه با آن مواجه خواهند بود و طبق قانون مكلف هستند به آن توجه كنند ماده ۲۴۲ آیین دادرسی كیفری است كه یك ماده قانونی امری است و بسیار صراحت دارد و قابل تفسیر هم نیست و همه مراجع قضائی اعم از مادون و مافوق و تالی و عالی موظف به رعایت آن هستند.

 كوهپایه‌زاده تصریح كرد: این پرونده متهمی دارد كه در زندان است و از مدت بازداشت موقت انفرادی او ۲۹ ماه سپری شده است. در صورتی كه قانون صراحت دارد و می‌گوید متهمی را كه مجازات اعدام دارد نمی‌توان بیش از دو سال یعنی ۲۴ ماه در بازداشت موقت نگه داشت. وكیل بابك زنجانی اظهار داشت: درخواست ما از دیوان عالی كشور به عنوان عالی‌ترین مرجع قضائی كه وظیفه مراقبت و پاسداری از حسن اجرای قوانین در محاكم را بر عهده دارد این است كه فارغ از همه مسائل رسانه‌ای و سیاسی آنچه را قانون حكم می‌كند، اعمال كند نخستین موضوع هم این است كه آقای زنجانی باید طبق قانون با تبدیل قرار بازداشت موقت به قرار تامین دیگری تا صدور رای قطعی از بازداشت موقت خارج شود.

 كوهپایه‌زاده ادامه داد: در كنار این بازداشت موقت حضور موكلم در انفرادی به طریق اولی غیرقانونی است و ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی كیفری در این خصوص صراحت دارد، درحالی كه موكل من ۲۹ ماه است كه بازداشت موقت خود را در انفرادی می‌گذراند یعنی از بدو بازداشت تا روز یكشنبه در انفرادی بوده است.


ویدیو : زنجانی از بدو بازداشت در انفرادی بوده