زاکانی: طرح برجام، طرح وندی شرمن است! : رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، طرح ...


رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، طرح برجام در مجلس را طرح «وندی شرمن» خواند و مدعی شد که سخنان ظریف، عراقچی، صالحی و شمخانی در جلسات این کمیسیون متناقض بوده است. خبرآنلاین: رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، طرح برجام در مجلس را طرح «وندی شرمن» خواند و مدعی شد که سخنان ظریف، عراقچی، صالحی و شمخانی در جلسات این کمیسیون متناقض بوده است.

علیرضا زاکانی در مخالفت با طرح «اقدام متناسب متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» بار دیگر از اینکه دولت لایحه ای در این باره به مجلس نفرستاده گلایه کرده و آن را «بی اعتنایی دولت به مجلس» خواند و گفت: این در حالی است که بر اساس قانون اساسی، کلیه توافقنامه های بین المللی باید به تصویب مجلس برسد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام از اینکه این کمیسیون مورد بی مهری واقع شد نیز گلایه کرد و گزارش نهایی کمیسیون متبوعش را واقع بینانه خواند و گفت: در مسیر رسیدگی ما معلوم شد که همه ادعاهای پیرامون برجام نادرست است. از جمله اینکه برجام سایه جنگ را از سر کشور بر می دارد. همه آقایان من جمله آقای عراقچی گفتند که اقتدار ایران باعث شده که سایه جنگ از سر کشور برداشته شود. ادعای دیگر این بود که اگر برجام تصویب نشود، فروش نفت متوقف می شود. اما این هم تکذیب شد و ما با وجود تحریم ها باز هم می توانستیم نفت بفروشیم.

نماینده تهران ادامه داد: کسانی که م یخواهند وضع کشور را بحرانی جلوه دهند، خودشان باید پاسخگوی این وضع باشند.

وی خطاب به ملت و نمایندگان گفت: اگرچه برجام در کلیتش از لغو تحریم ها سخن می گوید اما در جزئیات آن مشخص می شود که به جز «چهارتا و نصفی» تحریم های رئیس جمهور آمریکا، ما بقی حذف نمی شود! تحریم های «ایالات آمریکا»، «کنگره» و «اتحادیه اروپا» لغو نمی شود! تمام پیش فرض ها درباره این توافق نادرست است و مردم باید این را بدانند.

به گفته زاکانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در کمیسیون ویژه برجام گفته که این شورا در جریان این توافق نبوده و در طول دو سال تنها 20 جلسه داشته است! دولت علاقمند به واکاوی این توافق در مجلس نبوده اما به فضل الهی مجلس این کار را انجام داده است.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی از لاریجانی پرسید: کجای طرح شما فرمایشات رهبری را مد نظر قرار داده است؟ چرا می گویید آقا گفته اند این طرح باید به مجلس بیاید؟ آقا گفته اند ما باید منافع ملت را مد نظر قرار دهیم. نباید نظراتمان را به صورت سطحی لحاظ کنیم. در حالیکه کمیسوین امنیت ملی چنین کرد.

وی که تقریبا فریاد می زد، از عواقب برجام سخن گفت. از عدم لغو تحریم ها گرفته تا اجازه بازدید از مراکز نظامی. زاکانی از اعتراض ایران به قطعنامه های سازمان ملل یاد کرد و گفت: بر اساس برجام، تمامی قطعنامه های سازمان ملل قابل بازگشت است.

زاکانی که می گفت وزارت خارجه هیچ سندی را در اختیار کمیسیون ویژه قرار نداده از تناقض سخنان ظریف با شمخانی و صالحی و عراقچی سخن گفت و افزود: 5 سند در این زمینه وجود دارد که عبارتند از «برجام، قطعنامه، برنامه بلند مدت هسته ای، سند حل مسائل گذشته و حال و سند توافق بین ایران و آمریکا».

به گفته وی اظهارات عراقچی و صالحی درباره این اسناد با یکدیگر در تناقض بوده. مثلا عراقچی سند برنامه بلند مدت هسته ای و برجام را یکی دانسته ولی صالحی آنها را متفاوت دانسته و از جزئیات سند حل مسائل گذشته و حال چیزی به مجلس نگفته اند.

او مدعی بود که مسیر اعاده حق ایران بر اساس برجام مسدود است و حتی عراقچی هم گفته است که اگر ما در اجرای توافق برجام شکایتی داشته باشیم، باید به خدا شکایت کنیم! خب اگر قرار بود به خدا شکایت کنیم، پس چه نیازی به توافق بود؟

زاکانی که می گفت «ما نمی خواهیم تیم مذاکره کننده هسته ای را به خیانت متهم کنیم» ادامه داد: تیم هسته ای نتوانسته حقوق هسته ای ایران را از گرگ های اروپایی و آمریکایی بگیرد. ما در گزارش خودمان از تیم هسته ای حمایت کرده ایم اما اگر این تیم نتواند حق ما را بگیرد، نباید اجرای آن را به ملت تحمیل کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام همچنانکه در تذکرش به لاریجانی نیز عنوان کرده بود، بار دیگر طرح متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» را طرح وندی شرمن خواند و خواستار عدم ارائه رای به آن شد.


ویدیو : زاکانی: طرح برجام، طرح وندی شرمن است!