/رفتار اقتصادی خانوارها همگام با یارانه‌ها/ ارجمند: مردم در صندوق‌های مالی سرمایه‌گذاری كنند :



 

 

چرا مردم بیشتر در کشور سوییس سرمایه گذاری میکنن , چرا مردم بیشتر در کشور سوییس سرمایه گذاری می کنند , سرمایه گذاری در بورس

 

یك كارشناس اقتصادی با تاكید بر رفتن خانواده‌ها به سمت صندوق‌های مالی و سرمایه‌گذاری پس از هدفمند كردن یارانه‌ها اظهار كرد: یكی از مواردی كه خانوارها باید به آن توجه جدی داشته و بخشی از اقتصاد اجتماعی را نیز شكل می‌دهد، مدیریت نقدینگی و مدیریت مالی هر خانواده است.

 

غلامرضا خلیل ارجمند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار كرد: خانواده‌ها برای آن كه بتوانند هزینه‌هایی كه قبلا در آن‌ها از یارانه استفاده می‌شد را بالانس كنند نیازمند افزایش درآمد و مدیریت هزینه هستند. در مدیریت هزینه مردم نمی‌توانند از برق و آب و... استفاده نكنند و هزینه خود را به صفر برسانند و طبیعتا باید زندگی را ادامه دهند.

 

این كارشناس اقتصادی افزود:‌ بخشی از این مدیریت، مدیریت درآمد است. یعنی تا حدودی می‌توانند ریاضت اقتصادی بكشند و مصرف غیر ضروری انرژی‌ها را مدیریت كنند. اما بخش عادی زندگی خود را در فصل گرما و سرما نمی‌توانند تغییر دهند. خانواده‌ها مجبورند مدیریت درآمد داشته باشند. در بخش درآمد نیز با توجه به این كه بخشی از هزینه‌های نقدی بالا می‌رود طبیعتا باید سرمایه‌گذاری داشته باشند یعنی نرم‌شوندگی سرمایه‌گذاری آن‌ها بالا باشد، تا بتوانند این كار را انجام دهند.

 

ارجمند پیشنهاد كرد:‌ مردم می توانند از بسته‌های مالی كه بعضا بانك‌ها می دهند و ریسك كمتری دارد استفاده كنند یا در بازارهای دیگر مانند بازار سرمایه كه در این بازار رفتن به صندوق‌های مالی و واحدهای سرمایه‌گذاری بسیار بهتر از تك سهم است، سرمایه گذاری كنند چرا كه همه مردم شناخت حرفه‌ای از بازار سرمایه و بورس ندارند و ممكن است آنجا نیز با ریسك‌هایی مواجه شوند و زیان ببینند.

 

وی تصریح كرد: بهتر است مردم در یونیت‌ها سرمایه گذاری كرده و برای خود درآمد ثابتی را پیش بینی كنند كه بالاتر از اوراق بانكی باشد. این موضوع كمك زیادی می‌كند تا زندگی مردم دستخوش تغییر آنچنانی نشود.

 

این كارشناس اقتصادی با تاكید بر این كه دولت برنامه‌ریزی می‌كند تا در سطح كلان تورم را مدیریت كند گفت: با این حال در هزینه‌های عادی بلاخص هزینه‌های انرژی مردم دچار تغییر فاحش در رفتارهای مالی می‌شوند كه سرمایه‌گذاری در این كار خیلی بهتر است در غیر این صورت خود نقدینگی آنها را دچار بدهی خواهد كرد.

 

ارجمند درباره بدهی نقدینگی توضیح داد: ‌اگر نقدینگی بدون برنامه وارد خانوارهای مردم شود شاید بر مبنای رفتار غلط برخی افراد نقدینگی آن‌ها را دچار بحران بدهی كند. كما این كه در بسیاری از موارد اقتصادی پس از ركود نقدینگی كه وارد می‌شود بحران بدهی ایجاد می‌كند و مردم خرید نمی كنند، نسیه می‌خرند و بعد در آینده باید هزینه‌های انرژی خود را بپردازند كه پول ندارند. در نهایت مجبور به استقراض می شوند و بالانس مالی آن‌ها به هم می‌خورد./ایسنا


ویدیو : /رفتار اقتصادی خانوارها همگام با یارانه‌ها/ ارجمند: مردم در صندوق‌های مالی سرمایه‌گذاری كنند