دلیل تجارت پایان‌ نامه‌‌ های دانشجویی چیست؟ : بانک پروژه و پایان‌نامه دانشجویی ...


بانک پروژه و پایان‌نامه دانشجویی با بیش از 100 هزار تحقیق و مقاله تنها با 20 هزار تومان» عنوان ایمیلی است كه چند روز پیش به صورت انبوه از سوی یكی از مراكز تهیه پایان‌نامه برای برخی از دوستان ارسال شد.  خبرگزاری ایسنا: بانك پروژه و پایان‌نامه دانشجویی با بیش از 100 هزار تحقیق و مقاله تنها با 20 هزار تومان» عنوان ایمیلی است كه چند روز پیش به صورت انبوه از سوی یكی از مراكز تهیه پایان‌نامه برای برخی از دوستان ارسال شد.

در شرایطی كه مسئولان و دانشگاهیان هر روز بر ارایه كیفی پایان‌نامه‌ها و ضرورت كاربردی و اجرایی شدن پایان نامه‌های دانشجویی و استفاده از آن‌ها در جهت رفع نیازهای كشور تاكید می‌كنند، فعالیت گسترده مراكز تهیه پایان نامه نشان از آن دارد كه همچنان دانشجویان بسیاری برای آماده كردن پایان نامه خود به این مراكز مراجعه می‌كنند.

 همین میدان انقلاب تهران پر شده از تراكت‌ها و تبلیغاتی كه با عناوین زیاد پایان نامه‌ها، دانشجویان را به سوی انتخاب راه آسان‌تر و گرفتن پایان نامه آماده جذب می‌كنند.


شاید جالب‌ترین نكته در ایمیل ارسالی عكس ضمیمه آن بود؛ تصویر دانشجویی در حال فكر كردن به این موضوع كه "وقت و پول كافی برای پایان نامه ندارم؟!".

اما آیا نداشتن وقت كافی دلیل مناسبی برای كار نكردن دانشجو روی پایان نامه خود و مراجعه به این‌گونه مراكز است؟ اصلا چه دلایلی سبب می‌شود كه دانشجویان با نگاهی سهل و ساده به موضوع پایان نامه تنها درصدد اتمام آن و گرفتن مدرك تحصیلی خود باشند؟


ازسوی دیگر برای كسب اطلاع بیشتر از فعالیت مراكز مشاوره پایان‌نامه به عنوان متقاضی با یكی از این مراكز تماس تلفنی برقرار كردیم؛ مشاور پایان نامه: رشته و مقطع تحصیلی شما چیست؟ - كارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش راه و ترابری مشاور پایان نامه: ما حداقل حدود یك تا سه ماه زمان لازم داریم كه در این مدت دانشجوهای دكتری دانشگاه‌های سراسری بر روی پایان نامه شما كار خواهند كرد و با شما نیز در ارتباط حضوری خواهند بود. هزینه پایان نامه شما نیز بسته به عنوان و زمانی كه نیاز دارد بین 1.5 تا 2.5 میلیون تومان متغیر خواهد بود.....

به نظر می‌رسد كه یكی از عمده دلایل این موضوع، عدم سخت گیری اساتید، تخصیص وقت كافی اساتید راهنما بر كار دانشجو و نظارت مستقیم و مستمر بر روی كار دانشجویان است. به گونه‌ای كه بعضا دانشجو پس از انتخاب عنوان پایان نامه خود تا مدت‌ها از استاد دور بوده و پس از مدتی اقدام به ارائه پایان نامه خود می‌كند.

یكی از راه‌هایی كه می‌تواند به كنترل موقت این معضل كمك كند، الزام اساتید از سوی دانشگاه برای نظارت مستمر بر روی كار دانشجویان در زمان آماده سازی پایان نامه است. در این رابطه رئیس دانشگاه امیركبیر از كسانی است كه ادعا می‌كند در دانشگاهش این موضوع تا حدود زیادی انجام می‌شود.

علیرضا رهایی، رییس دانشگاه امیركبیر با اشاره به ترغیب اساتید این دانشگاه برای كاربردی سازی پروژه‌های دانشجویی، می‌گوید: در این رابطه زمینه را برای ارتقای اعضای هیات علمی و اساتید در صورت انجام پروژه‌های كاربردی فراهم كرده‌ایم. زمانی كه اعضای هیات علمی پروژه‌ای را به دانشجو ارایه و به صورت هفتگی روند پیشرفت و انجام كار دانشجو را به صورت حضوری زیر نظر داشته باشند، این‌گونه معضلات رشد نخواهند داشت.

وی نظارت بر پروژه‌ها از سوی اساتید را موثر عنوان می‌كند و معتقد است‌ هنگامی كه نظارت دقیق و خوبی از سوی اساتید بر روی كار دانشجو باشد، زمینه‌های وقوع تقلب نیز وجود نخواهد داشت.

در همین حین طی سالهای گذشته وزارت علوم با هدف كاهش میزان تقلب و تخلف در حوزه پایان‌نامه، تایید و تصویب پروپوزال‌های دانشجویی را به ثبت و تایید عناوین پایان‌نامه در مركز اطلاعات و مدارك علمی ایران منوط كرده است كه البته استقبال از مراكز فروش پایان‌نامه و درصد حضور دانشجویان در آنها نشان داده كه این راهكار نیز چندان برای مهار تقلب برخی دانشجویان در ارایه پایان‌نامه كارساز نبوده است.

از سوی دیگر محدودیت عناوین پیشنهادی برای پایان نامه‌ها از سوی اساتید و بعضا تحمیل آن بر دانشجو سبب می‌شود تا دانشجو به دلیل عدم علاقه به سوژه مذكور رغبتی برای صرف وقت و انجام تحقیق و پژوهش روی سوژه نداشته باشد. در همین راستا ارتباط سازنده میان صنعت و دانشگاه كه مدت‌هاست از سوی مسئولان مورد توجه و تاكید قرار گرفته و دریافت عناوین مورد نیاز صنعت از آن‌ها می‌تواند تا حدود زیادی به تنوع عناوین و افزایش قدرت انتخاب دانشجویان و در نهایت ایجاد انگیزه در دانشجو برای كار بر روی سوژه مورد علاقه خود كمك كند.

یكی دیگر از مواردی كه به نوعی سد راه ارائه پایان‌نامه‌های خوب و اجرایی می‌شود، نبود حمایت مالی مناسب از پروژه‌هایی است كه توانایی اجرایی شدن را دارند.

مدتی است بحث تاسیس شركت‌های دانش بنیان و انجام پروژه‌های تحقیقاتی و اجرایی در داخل دانشگاه مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است؛ اما علی رغم همه این تاكیدات این شركت‌ها هنوز به تعداد قابل قبولی نرسیده‌اند.

 بنابراین گاها دانشجو با خود فكر می‌كند كه هنگامی كه پروژه او نتواند گره‌ای را از كار كشور یا حتی در مقیاس كوچكتر حل كند، چه ضرورتی دارد كه زمان خود را برای ارائه یك پروژه كاربردی صرف كند؟


بنابراین تامین مالی پروژه‌های دانشجویی می‌تواند پرتوی امید و انگیزه‌ای در دل دانشجو باشد كه در ذهن خود احساس مفید بودن برای جامعه پیدا كرده و دیگر رغبتی به ارایه پایان‌نامه‌های تكراری و مراجعه به مراكز مشاوره پایان‌نامه و در نهایت خرید پایان‌نامه نداشته باشد.

اما در این میان نمی‌توان نقش خود دانشجو و طرز فكرش را نادیده گرفت. گفته های برخی از دانشجویان حاكی از آن است كه درصدی از دانشجویان آن چیزی كه باید را از دانشگاه انتظار ندارند و به نوعی "مدرك گرا" هستند و به قول خودشان "در این دوره و زمانه دیگر لیسانس هم دردی دوا نمی‌كند". دغدغه‌های اجتماعی، شغلی، اقتصادی و ... از مواردی است كه سبب آن شده دانشجویی كه علاقه‌ای به ادامه تحصیل ندارد، خود را ناگزیر در مسیر دانشگاه ببیند.

به عنوان مثال عده‌ای پس از گرفتن مدرك لیسانس خود به دلیل شرایط اقتصادی مشغول به كار می‌شوند و اگر خیلی تلاش كنند می‌توانند به كلاس‌های خود و پاس كردن واحدهای درسی برسند؛ بنابراین دیگر فرصتی برای تحقیق درباره پایان نامه خود نخواهند داشت. برخی دیگر نیز از مدرك كارشناسی ارشد و دكتری تنها به عنوان عنصری برای ترفیع حقوق و یا آسان كننده شرایط استخدام یاد می كنند.

 اما آیا توانایی‌های یك فرد در مدرك او خلاصه می‌شود؟ بعضا دانشجویانی هستند كه پس از گرفتن مدرك، در حرفه‌ای غیر از رشته تحصیلی خود مشغول می‌شوند. بنابراین در چنین شرایطی فرهنگ سازی مناسب در جهت حذف فرهنگ مدرك گرایی در جامعه ضروری به نظر نمی‌رسد؟


در این میان سوالات زیادی مطرح می‌شود كه مطمئنا پاسخ به آن‌ها راهكاری برای مهار تخلفات علمی خواهد بود...به عنوان نمونه آیا سخت‌گیری بیشتر دانشگاه‌ها و اساتید راهنما و همچنین حضور پررنگتر اساتید در طی پروسه تهیه پایان‌نامه نمی‌تواند در كاهش تخلفات علمی موثر واقع شود؟ آیا تنوع و كاربردی شدن موضوعات تحقیقات و پایان‌نامه‌های دانشجوی باعث ایجاد انگیزه در دانشجویان برای ارایه كار كیفی نمی‌شود؟ آیا حمایت مالی بیشتر از پایان‌‌نامه‌های دانشجویی و در نهایت عملی‌شدن ارتباط صنعت با دانشگاه به تولید علم نافع در كشور كمك نمی‌كند؟ و ...

همچنین شناسایی متولی برخورد با این دسته از متخلفان نكته حائز اهمیت و قابل توجه دیگری است كه باید بدان پرداخت، آیا وزارت علوم تنها متولی برخورد با این پدیده غیرمیمون علمی‌ است یا اینكه تدوین قانون و دخالت نیروی انتظامی برای برخورد با این‌ سارقان علمی ضروری است؟

عدم اصلاح موارد ذكر شده هر كدام به نوبه خود می‌تواند به افزایش روزافزون و قارچ‌گونه تعداد مراكز اصطلاحا مشاوره! پایان نامه دامن بزند. حال آنكه وجود این مراكز به نوعی ناقض طرح‌های وزارت علوم برای همگام سازی دانشگاه با نیازهای كشور است.   


ویدیو : دلیل تجارت پایان‌ نامه‌‌ های دانشجویی چیست؟