خورش اسفناج و نعناع : تهیه خورش گیاهی اسفناج و نعنا‌ع بسیار ساده است بنابراین ...


تهیه خورش گیاهی اسفناج و نعنا‌ع بسیار ساده است بنابراین تا می‌توانید مصرف این خورش را در برنامه غذایی هفتگی خود بگنجانید.این خورش یكی از مفیدترین خوراكی‌هایی است كه به‌دلیل خواص كم‌نظیرش می‌تواند در افزایش طول عمر اعضای خانواده شما نقش موثری ایفا كند



خورش آلو اسفناج , خورش آلو اسفناج با مرغ , طرز تهیه خورش الو اسفناج

 پادشا: 


با مصرف این غذا...

  •  فشارخون خود را تنظیم كنید
  •  از بروز كم‌خونی در كودكان خود پیشگیری كنید
  •  مانع از رسوب پلاك‌ها در دیواره عروق خونی شوید
  •  كلسترل بد خون خود را كاهش دهید
  •  كندی حركت روده‌ها را بهبود بخشید

مواد لازم :

  • سینه مرغ: 600 گرم
  • اسفناج: 100 گرم
  • نعناع: 100 گرم
  • روغن زیتون: 3 قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: 2 قاشق غذاخوری
  • پیاز: یك عدد خردشده
  • فلفل سبز: 2 عدد خردشده
  • آب مرغ: یك‌لیوان
  • نمك و فلفل: به میزان لازم

دستور پخت

پیش از هر چیز سینه مرغ را آب‌پز كنید. پس از آماده‌شدن آن یك لیوان از آب ‌مرغ را كنار بگذارید و مرغ را در ظرف دیگر قرار داده و آن را رشته‌رشته یا قطعه‌قطعه كنید.
پیاز خردشده را با روغن زیتون به‌مدت 3‌تا 4دقیقه تفت دهید تا نرم شود. سپس آب مرغی را كه كنار گذاشتید به آن اضافه كرده و اجازه دهید با حرارت كم ‌آب مرغ به نقطه جوش برسد و بجوشد. در این مرحله فلفل سبز، اسفناج و نعناع خردشده را به آب مرغ اضافه كنید و مرغ‌ها را به محتویات قابلمه اضافه كنید. در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید خورش برای مدت 25 دقیقه روی حرارت متوسط بماند. در 5دقیقه انتهایی نمك و فلفل را به میزان لازم به خورش اضافه كنید. با چشیدن خورش می‌توانید با دقت بیشتری نمك، فلفل و آبلیمو را به آن اضافه كنید تا خورش را به‌خوبی مزه‌دار كنید.
این خورش را می‌توانید به تنهایی یا در كنار برنج برای اعضای خانواده‌تان سرو كنید

نکته

1. به جای استفاده از اسفناج می‌توانید از ترخون یا ریحان نیز برای تهیه این خورش استفاده كنید و از خواص منحصر به فرد آن بهره‌مند شوید. 

2. مصرف اسفناج در سبد غذایی خانواده می‌تواند به درمان كندی حركت روده‌ها در بدن كمك كند. علاوه بر این اسفناج از جمله گیاهان دارویی است كه توسط درمانگران طب سنتی چین به‌عنوان یك غذای دارویی در درمان بیماران مبتلا به دیابت و افرادی كه دچار خستگی، ضعف و سرگیجه هستند نیز تجویز و توصیه می‌شود.



خورش اسفناج , تهیه خورش اسفناج آلو , اسفناج

اگر از درد معده خسته اید

افرادی كه مبتلا به خونریزی معده یا زخم‌های معده هستند، می‌توانند با گنجاندن اسفناج در سبدغذایی خود به بهبود هر چه سریع‌تر بیماریشان كمك كنند. این توصیه درمانگران طب سنتی چین است كه مصرف اسفناج را سه تا چهار بار در طول هفته به مخاطبان خود توصیه می‌كنند. اگر شما نیز در گروه افرادی هستید كه از ناراحتی‌های دستگاه گوارش رنج می‌برید یا دچار كم‌خونی هستید، به راحتی می‌توانید با تهیه خورش اسفناج و نعناع به درمان كم‌خونی خود با اصلاح رژیم غذایی‌تان بپردازید. علاوه بر این با گنجاندن خورش اسفناج و نعناع به سبد غذایی خانواده‌تان در فصل تابستان می‌توانید از بروز كم‌خونی میان اعضای خانواده‌تان پیشگیری كنید.


 
نعناع , خورش قورمه سبزی , خورش قیمه

 درمان نفخ  و  بی‌حوصلگی با نعناع

یكی از خواص معجزه‌آسای نعناع خاصیت آرامش‌‌بخشی و نشاط‌آوری آن است. مصرف این سبزی در طول فصل تابستان به‌صورت تازه به اعضای خانواده كمك می‌كند تا در روزهای گرم این فصل كه آستانه تحمل افراد كمتر می‌شود و زودتر در موقعیت خشم و عصبانیت قرار می‌گیرند با صبر بیشتری از كنار گرمی هوا، كلافگی‌های روزانه ناشی از گرما، استرس‌ها و تنش‌های روزمره عبور كنند. علاوه بر این استفاده از یكی از خوشبو‌ترین و خوش‌طعم‌ترین گیاهان دارویی در خورش موجب تنظیم فشارخون در افراد میانسال و كهنسال شده و برای درمان نفخ معده نیز بسیار مناسب است.



خورش فسنجان , خورش گل کلم , خورش

   از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری كنید

براساس دیدگاه درمانگران طب هندی، پیاز یكی از مفیدترین سبزیجات برای پیشگیری از بروز سكته قلبی و مغزی است. از دیدگاه این درمانگران پیاز در هر سه حالت خام، سرخ شده و پخته می‌تواند از بروز لخته‌های خون در عروق خونی جلوگیری كند. قرار گرفتن پیاز، نعناع و اسفناج در كنار هم در این خورش گیاهی تركیب مناسبی را به‌وجود می‌آورد كه می‌تواند در عین حال كه مهم‌ترین فاكتورهای بروز بیماری‌های قلبی مانند رسوب مواد زائد در عروق خونی و تنش‌ها و استرس‌های روزمره را از افرادی كه دست‌كم دو بار در هفته از این خورش مصرف كنند به حداقل برساند.


ویدیو : خورش اسفناج و نعناع