اظهارنظر جنتی درباره «ابوعلی سینا» : وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ابن سینا ...


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ابن سینا نماد عقلانیت ایرانی بوده و حکمت به جا مانده از این دانشمند بزرگ راهگشای بسیاری از مشکلات دنیای امروز است. خبرگزای ایرنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ابن سینا نماد عقلانیت ایرانی بوده و حکمت به جا مانده از این دانشمند بزرگ راهگشای بسیاری از مشکلات دنیای امروز است.

 ˈعلی جنتیˈ روز شنبه در همایش عقلانیت در حکمت سینوی در همدان افزود: تحکیم عقلانیت در فرهنگ ایرانی یکی از بزرگترین خدمات ارایه شده توسط بوعلی سینا است.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم بیش از هر چیز دیگر به تفکر و عقلانیت توجه شده است اظهار داشت: نقد عقلانیت در فرهنگ باید براساس موازین اسلامی باشد.

وی ادامه داد: بوعلی سینا به عنوان یکی از سه دانشمند مطرح جهان و یکی از دو دانشمند مطرح ایرانی به جهانیان شناسانده شده اما آنگونه که باید به معرفی آثار بر جای مانده از این پزشک بزرگ پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: آثار بر جای مانده از بوعلی سینا که مربوط به هزار سال پیش است همچنان تازگی خود را حفظ کرده به گونه ای که هنوز هم علم فلسفه در بیشتر مواقع از معرفی او بازمانده،هنر و موسیقی از خوش ذوقی وی به وجد آمده و علم پزشکی نیز هر روز به گوشه ای از علم وی دست پیدا می کند.

وی اضافه کرد: بوعلی سینا تنها یک دانشمند ایرانی نیست بلکه متعلق به علم جهان است که آثارش بعد از قرن ها طول و عرض تاریخ را درنوردیده و در همه جا بر سر زبان ها افتاده است.

جنتی با بیان اینکه علم این دانشمند بزرگ تنها محدود به حوزه پزشکی نیست عنوان کرد: این دانشمند والا مقام جزو معدود دانشمندانی است که همزمان به چند علم مسلط بوده و اظهار نظرهای عظیمی در همه این حوزه های علمی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بوعلی سینا عقل را حکم بلامنازع همه مسایل می داند و بی تردید متون اسلامی خود بهترین مروج عقل و عقلانیت است که امروزه نیز شاهد ترویج اهمیت توجه به عقل در جهان هستیم.

جنتی بیان کرد: در جهان امروز نیز برای پیشبرد نهضت نرم افزاری در کشور باید فرهنگ علم گرایی در جامعه ترویج داده شود.

وی اضافه کرد: عقل گرایی به معنای رواج منطقی علم است که باید ابتدا وارد حوزه پژوهش شده و از این طریق در سایر تصمیم گیری ها وارد حوزه های مختلف مانند فرهنگ، اقتصاد و سیاست شود.

وی با بیان اینکه شعار تدبیر و امید دولت یازدهم نیز ریشه در همین موضوع دارد ادامه داد: تدبیر به معنای اندیشه ورزی برای حل مسایل است.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی تصریح کرد: آثار به چاپ رسیده از بوعلی سینا نیازمند به روزآوری بوده و این آثار باید به گونه ای در کشور به چاپ برسد که به راحتی در اختیار دانشجویان و تشنگان علم و دانش قرار گیرد درحالی که اکنون دستیابی به آثار این دانشمند بزرگ سخت تر از سایر تالیفات خارجی است.

وی اضافه کرد: جوانان امروز باید طعم ناب عقلانیت سینوی را به زبان امروزی دریابند تا با ترویج اسلام و فرهنگ ایرانی چراغ علم بوعلی سینا در جهان روشن بماند.

وی اضافه کرد: جریان تفکرات امروز با سه مسئله مواجه است که با مراجعه به آثار بوعلی سینا به عنوان حکیم هزاره ها می توان به این مشکلات پاسخ داد.

وی ادامه داد: اولین مسئله که جامعه امروز با آن مواجه است حقیقت می باشد که هم اکنون ریشه اصلی بسیاری از مشکلات جامعه امروز غفلت از این حقیقت است و بسیاری از این جنگ ها و خونریزی ها در نقاط مختلف جهان ناشی از این امر می باشد.

جنتی اضافه کرد: بحران عدالت یکی دیگر از مسایل و مشکلات جامعه امروز است که بازخوانی عدالت از آثار بوعلی سینا نیز می تواند پاسخگوی علل ایجاد و راه های رفع این بحران باشد.

وی اضافه کرد: بحران عدالت همواره ارتباط تنگاتنگ با مسایل اجتماعی داشته و علوم انسانی در کشور ما آنچنان غرق تئوری های غربی شده است که اگر به تئوری های ایرانی بازگردیم نوعی تحجر به شمار می رود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رکن اندیشه سینوی اخلاق است اضافه کرد: بحران اخلاق نیز از دیگر مشکلات فردی و اجتماعی رایج در جامعه است که هم اکنون تمام موارد آن در حال دگرگون شدن می باشد و این به دغدغه متولیان امر تبدیل شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به منزلت و جایگاه استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران بیان کرد:استان همدان از جمله استان های دانشمند پرور کشور است و بوعلی سینا این استان را با علم برای زندگی و مرگ انتخاب کرد.

همایش یک روزه عقلانیت در حکمت سینوی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،جمعی از حکما و فلاسفه ایرانی و مسوولان ارشد استانی در همدان برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر یک روزه خود به استان همدان پس از حضور در آرامگاه بوعلی سینا و ادای احترام به مقام والای این دانشمند بزرگ و حضور در همایش عقلانیت در حکمت سینوی با اصحاش فرهنگ و هنر همدان دیدار خواهد کرد.

یکم شهریور ماه سالروز تولد حکیم هزاره ها و روز همدان نامگذاری شده است.


ویدیو : اظهارنظر جنتی درباره «ابوعلی سینا»