آرمین 2AFM چراغ خاموش می آید؟ : موسیقی ایران در هفته گذشته دستخوش دو اتفاق ...


موسیقی ایران در هفته گذشته دستخوش دو اتفاق جالب بود؛ اتفاقاتی که باعث شد تا این روزها را هفته رپ بنامیم! از یک سو اولین آلبوم مجاز رپ در بازار منتشر شد و از سوی دیگر یک خواننده پیشکسوت پاپ و یک خواننده معروف رپ قطعه مشترکی را منتشر کردند.



هفته نامه تماشاگران امروز: موسیقی ایران در هفته گذشته دستخوش دو اتفاق جالب بود؛ اتفاقاتی که باعث شد تا این روزها را هفته رپ بنامیم! از یک سو اولین آلبوم مجاز رپ در بازار منتشر شد و از سوی دیگر یک خواننده پیشکسوت پاپ و یک خواننده معروف رپ قطعه مشترکی را منتشر کردند.

این دو اثر نظر رسانه ها را به خود جلب کرد و با بازخوردهای گوناگونی از سوی مخاطبان مواجه شد. البته به نوعی هم می توان گفت میان مخاطبان موسیقی رپ دو دستگی ایجادشده است. از یک سو برخی با رپ مجاز که از فیلترهای وزارت ارشاد عبور کرده باشد مشکلی ندارند، برخی هم بر این باورند که نباید روی موسیقی رپ ممیزی صورت بگیرد. برای بررسی این مسائل گزارش پیش رو را بخوانید:

اوایل اردیبهشت ماه اعلام شد که اولین آلبوم رپ، مجوز گرفت. در آن خبر نام «کاوه عابدین» به عنوان خالق این اثر عنوان و اعلام شد که صدور مجوز آلبوم «فراموشی» 10 سال به طول انجامیده است. همین خبر باعث شد تا برای مخاطبان زیادی این سوال به وجود آید که اصلا کاوه عابدینی کیست و آلبوم او چه محتوایی دارد؟

آرمین 2afm , دانلود آهنگ آرمین 2afm , بیوگرافی آرمین 2afm

حیطه تخصصی فعالیت عابدین، در زمینه صدا و مسائل مربوط به آن است. او در استودیو «صبا» که تهیه کننده آلبومش هم هست، فعالیت می کنند و تاکنون با خوانندگان و گروه های مختلفی در این زمینه همکاری داشته است اما تولید آلبوم شخصی اش را از سال 81 و زمانی که هنوز چیزی به نام رپ فارسی وجود نداشت، آغاز کرد.

یکی از نکات حائز اهمیت آلبوم فراموشی این است که تمامی ترانه های آن توسط «روزبه بمانی» سروده شده و او تاکنون درباره این مجموعه سخنی به میان نیاورده بود.

در سال 84 که کاوه عابدینی اثرش را برای اخذ مجوز به ارشاد ارائه می کند، از نظر ورای موسیقی تایید می شود اما شورای شعر و ترانه ایراداتی را وارد می کند و چند نهاد دیگر هم مانع انتشار کار می شوند. کاوه عابدینی در آن زمان حتی با «صفار هرندی» وزیر وقت ارشاد هم گفتگوی کوتاهی می کند و قول پیگیری را می گیرد. سرانجام 10 سال سپری می شود و او بالاخره آلبوم فراموشی را روانه بازار می کند.

بازخوردهای فراموشی


یکی از مانورهای تبلیغاتی برای این مجموعه، عنوان اولین آلبوم رپ مجاز بود، در حالی که کاوه عابدینی درباره استایل اثر خود می گوید: «اگر بخواهیم از بین سبک های موجود، یک انتخاب داشته باشیم شاید ناچار باید بگوییم که رپ است. همه حرف من هم همین بوده که صرفا به خاطر اینکه خواننده مانند دکلمه ریتمیک می خواند نام رپ روی آن نگذارید، پس موسیقی و جزییات چه می شود؟»

از زمان انتشار فراموشی هم برخی از مخاطبان این نظر را دارند که نمی توان گفت آلبوم کاوه عابدین صددرصد رپ است زیرا وجهه پاپ بر بخش موسیقایی آن غلبه دارد و فقط در نوع خواندن اثر می توانیم روی واژه رپ تاکید داشته باشیم. البته قطعه اول این مجموعه به نام «پینوکیو» که برای آن ویدئو هم ساخته شده، با تمام ویژگی های سبک رپ همخوانی دارد.

آرمین 2afm بیوگرافی , آرمین 2afm متولد , عکس ها و بیوگرافی آرمین 2afm

فریدون و رپ؟!


زمانی که قطعه «نیستی» با صدای فریدون آسرایی» و «آرمین زارعی» منتشر شد، اغلب کاربران شبکه های اجتماعی تیتر این مطلب را به عنوان کامنت و استتوس در صفحات مختلف قرار دادند!

حضور فریدون در کنار آرمین به چند دلیل یک اتفاق کم نظیر به شمار می رفت. اولا اینکه سن فریدون آسرایی حدودا دو برابر آرمین است و این خواننده رپ هنوز موفق به اخذ مجوز رسمی فعالیت از وزارت ارشاد نشده است. از سوی دیگر در بخش آهنگ سازی، ترانه و تنظیم قطعه نیستی هم نام دو چهره پاپ دیده می شد. «بهروز صفاریان» که تاکنون فقط در سبک پاپ فعالیت داشته تنظیم کننده این کار بود و «یاسر داوودیان» هم که یک خواننده پاپ است، وظیفه ترانه سرایی و آهنگ سازی را برعهده داشت.

نظرات

قطعه نیستی هم با بازخوردهای متفاوتی همراه بود. طرفداران رپ اعتقاد داشتند که حضور آرمین در کنار فریدون موفقیت آمیز نبوده است اما در مقابل هم برخی مخاطبان با چنین تجربه ای موافق بودند. بهروز صفاریان هم اعلام کرد که این یک تجربه اولیه از ارائه متفاوت موسیقی رپ است و هنوز جای کار روی این سبک وجود دارد اما مهمترین ویژگی قطعه نیستی این بود که با وجود برخورداری از یک موضوع منفی در ترانه، در بخش رپ آن از الفاظ ناشایست یا لحن سوأم با خشونت خبری نبود؛ اتفاقی که در اکثر کارهای رپ با موضوع منفی و عشق های شکست خورده شاهدش هستیم.

مجوز داشت یا نداشت؟

قطعه نیستی از طریق سایت های خبری داخلی منتشر شد و این نظر وجود داشت که تمامی روند اخذ مجوزهای آن صورت گرفته است اما یاسر داوودیان اعلام کرد که «ترانه این کار را برای اخذ مجوز برای دفتر موسیقی ارسال کرده ایم و کد رهگیری آن را نیز دریافت کرده ایم. با توجه به کیفیت این اثر و متن ترانه آن پیش بینی می شود مشکلی برای دریافت مجوز نداشته باشیم. همچنین طی روزهای آینده توضیحات بیشتری پیرامون این قطعه خواهیم داد.»

همین اظهارنظر باعث شد تا این شایعه قوت بگیرد که همکاری فریدون آسرایی و آرمین در چارچوب غیررسمی ارائه شده است. تا لحظه نگارش این گزارش توضیحات دقیقی درباره بحث مجوزهای قطعه نیستی از سوی عوامل کار ارائه نشده است.

بیو گرافی آرمین 2afm , علت نام هنری آرمین 2afm , آرمین 2afm مهران مدیری

آخرین وضعیت آرمین 2afm


آرمین زارعی از یک سال و نیم قبل پروسه اخذ مجوز خود را آغاز کرده است، هنوز هم اتفاق خاصی در این زمینه برایش رخ نداده و خبر جدیدی برای دوستدارانش ندارد. اما آرمین از همان زمان تا امروز چند ویدئو تولید کرده که تمامی آنها بدون حضور مدل بوده و به نوعی می توان گفت که تمامی شرایط را رعایت کرده است.

خودش هم درباره قطعه نیستی می گوید: «در زمان تولید این شعر و ملودی تصمیم داشتیم که عامه مردم را دربر بگیرد. سوالات زیادی برای مردم بود که چرا مدام از خشونت می خوانم اما در این اثر خشونت را کمرنگ و مهربانی را پررنگ تر کرده ایم. به عبارت دیگر تصمیم داشتم که احساسی تر عمل کنم.»

حال باید دید آیا قطعه نیستی می تواند روند اخذ مجوز او را هموار سازد؟ و اینکه آرمین در ادامه چه سبک آثاری را دنبال خواهد کرد.

ریمیکس بودند

طی سال های گذشته چند قطعه با صدای خوانندگان مطرح داخلی منتشر شد که روی آنها برخی از خوانندگان رپ، تکنیک هایی را اجرا کرده بودند. اغلب مخاطبان هم این را باور دارند که بین چهره های این دو سبک همکاری رسمی وجود داشته است.

قطعا «گل نازم» با صدای فریدون و «حسین تهی» یکی از همین آثار است که در زمان انتشارش جنجال های زیادی به پا کرد؛ اثری که حتی برایش ویدئو هم ساخته شد اما فقط حسین تهی جلوی دوربین رفت.

داستان گل نازم هم از این قرار بوده که فریدون این قطعه را در دبی ضبط می کند و ظاهرا از استودیو لو می رود و در اختیار حسین تهی قرار می گیرد. او هم روی بخش هایی از کار، رپ می خواند و برایش ویدئو می سازد و منتشرش می کند.

قطعه «گفتم نرو» با صدای «رضا صادقی» و «پاس» یکی دیگر از همین آثار است. خواننده مشکی پوش قطعه «گفتم نرو» را منتشر می کند، درست همانند فریدون که گل نازم را قبلا در اینترنت ارائه کرده بود اما به دلیل هماهنگ نبودن پخش آثار موسیقی در سال های گذشته به گوش همه مخاطبان نمی رسد. پس از مدتی «یاسر بختیاری» روی این اثر تکست رپ می خواهد و همین موضوع باعث می شود که قطعه گفتم نرو جنجال به پا کند.


ویدیو : آرمین 2AFM چراغ خاموش می آید؟