آداب خفن بودن در مهمانی! : از دو حالت خارج نیست. بعد از خارج شدن از خانه میزبان، ...


از دو حالت خارج نیست. بعد از خارج شدن از خانه میزبان، باعث شده‌اید نفس عمیقی بكشد و خدا را به‌خاطر رفتن‌تان شكر كند، یا اینكه فكرش را برای دیدن تدارك یك ‌مهمانی دیگر و دوباره بودن در كنارتان درگیر كرده‌اید.


سیب سبز:
از دو حالت خارج نیست. بعد از خارج شدن از خانه میزبان، باعث شده‌اید نفس عمیقی بكشد و خدا را به‌خاطر رفتن‌تان شكر كند، یا اینكه فكرش را برای دیدن تدارك یك ‌مهمانی دیگر و دوباره بودن در كنارتان درگیر كرده‌اید. شاید ندانید كه برخی از عادت‌های كلیشه‌ای شما می‌تواند احساس اول را در میزبان ایجاد كند و با كمی دست كاری این عادت‌ها و رعایت چند ریزه‌كاری، می‌توانید انگیزه دیدار دوباره را در او تقویت كنید. در ادامه این مطلب، ما به شما می‌گوییم كه به خاطر چه رفتارهایی دیگران آرزوی خارج شدن‌تان از در خانه را به ذهن می‌آورند و رازورمزهای تبدیل شدن به بچه باحال جمع را با شما در میان می‌گذاریم.

آداب حضور در یک مهمانی , آداب مهمانی رفتن , آداب غذا خوردن در مهمانی

بی‌خیال جوك‌های وایبر شوید

پیامك‌های وایبری، همانطور كه به گوشی شما می‌رسد به دست دیگران هم می‌رسد؛ پس تصور نكنید وظیفه دارید با خواندن‌شان جمع را بخندانید. حتی پیام‌های داغ و دست اول هم وقتی مدام پشت سر هم خوانده می‌شوند، می‌توانند دیگران را كسل كنند و شما را به‌عنوان شخصی آزار‌دهنده و كسالت‌آور جلوه دهند.

روی نقاط حساس دست نگذارید

فهمیدنش سخت نیست. شرایطی كه آدم‌ها در آن قرار گرفته‌اند، می‌تواند نقاط حساس را برای شما روشن كند. اگر دخترخاله‌تان در 40سالگی هنوز ازدواج نكرده، با پرسیدن «امسال شیرینی می‌خوریم؟» لبخندی كج را نصیب خود خواهید كرد و اگر شوهر عمه‌تان در سال گذشته ورشكسته شده، با صحبت كردن از موفقیت‌های اقتصادی و شغلی‌تان می‌توانید او را كلافه كنید. پس اصرار نداشته باشید كه در همه جمع‌ها حرف‌های یكسانی را تحویل مخاطبان دهید و باتوجه به شرایط حاضران، شیوه‌های مختلفی را برای باز كردن سر صحبت امتحان كنید. شاید تصور كنید حرف‌های بی‌منظور شما باید با حسن نیت پذیرفته شوند؛ اما باور كنید در ترافیك دید و بازدیدهای نوروزی اولین چیزی كه جا می‌ماند و گم می‌شود، همین حسن نیت است.

گوشی‌بازی نكنید

گفتیم كه بهتر است در بازدیدهای كوتاه نوروزی بی‌خیال جوك‌های وایبری‌تان شوید اما این تنها كاری نیست كه نباید انجام دهید. توصیه‌مان تكراری است اما برخی توصیه‌ها را هرچقدر هم كه تكرار می‌كنیم، اثری روی خوانندگان نمی‌گذارد، پس برای چندمین بار از شما می‌خواهیم كه در ‌مهمانی تلفن همراه‌تان را كنار بگذارید و نه به‌خاطر رد كردن یك مرحله از «كندی كراش» و نه برای ارتباط برقرار كردن با دوستان یا دیگر اعضای فامیل سراغش نروید. فقط چند دقیقه به این ابزار كه به جای نزدیك‌تر كردن شما به دیگران، میان شما و آنها فاصله می‌اندازد دست نزنید و از فرصتی كه تنها یك بار در سال برای دیدن رودرروی آدم‌ها و شنیدن صدای‌شان دست می‌دهد، بیشترین استفاده را بكنید.

درست است كه وایبر و تلگرام باعث شده‌اند كه در هر لحظه از حال آدم‌های اطراف‌تان با خبر شوید. اما این ابزارها فرصت شنیدن صدای كسانی كه دوست‌شان دارید یا در آغوش گرفتن‌شان را از شما گرفته‌اند، پس حالا كه روی یك مبل نشسته‌اید، ارتباط حقیقی را جایگزین روابط مجازی كنید.

دیگران را تربیت نكنید

حتی اگر تصور می‌كنید به اندازه كافی بزرگ شده‌اید، حتی اگر با دیدگاه‌های صاحب‌خانه مخالفید و حتی اگر به نظرتان حرف‌هایش پوچ و بی‌معنا به نظر می‌رسد، در ‌مهمانی فكر تربیت صاحب‌خانه یا تغییر دادن نظرهایش را در این فرصت کوتاه به ذهن‌تان راه ندهید.  مهم نیست كه چقدر به موضوع صحبت صاحب‌خانه علاقه‌مندید و فراموش نكنید كه این ملاقات قرار نیست زیاد هم طول بكشد. یادتان نرود كه قرار نیست در یك دورهمی یك ساعته، دیگران را متوجه اشتباه‌های‌شان بكنید و از در نصیحت در بیایید. پس اگر با حرف‌ها و عقاید صاحب‌خانه مخالفید، انتقاد كردن را به فرصتی دیگر موكول كنید و در بازدید نوروزی، دست از تربیت كردن دیگران‌ بردارید. باور كنید اشكالی ندارد كه آدم‌های اطراف‌تان یك روز دیگر از زندگی‌شان را هم مثل روزهای قبل از حضور شما در خانه‌شان بگذرانند و برای یكبار هم كه شده، از افكار منطقی و درستی كه می‌خواهید آنها را برای‌شان گوشزد كنید محروم شوند. می‌دانیم؛ سخت است! اما سعی كنید خودتان را كنترل كنید و این چند دقیقه را تنها به خوش گذراندن فكر كنید. شاید بد نباشد كه اصلا در این ملاقات‌ها پای عقاید پیچیده‌ای كه می‌تواند موافقان یا مخالفانی داشته باشد را به میان نیاورید تا كار به جاهای باریك نكشد.

هیس! آرام باشید!

همیشه حرف زدن و مشارکت در بحث‌ها نیست که شما را به آدم جذاب مهمانی ‌ها تبدیل می‌کند؛ گاهی باید سکوت کنید تا بیشتر دیده شوید.

كمی سكوت كنید

در روزهای عید دیدنی، مدام به خودتان گوشزد كنید كه تنها متكلم جمع نیستید و دیگران هم حرف‌هایی برای گفتن دارند. پس بیشتر از ملاقات‌های قبلی كه در طول سال با اطرافیان‌تان داشتید سكوت كنید و به آنها هم فرصت ابراز وجود دهید. مراقب صدای‌تان هم باشید. اغلب ما به‌طور ناخودآگاه برای بهتر شنیده شدن و بیشتر درك شدن، هنگام صحبت در جمع صدای‌مان را بالا می‌بریم اما تنها كسی كه این اشتباه رفتاری را درك نمی‌كند، خود ما هستیم. پس برای جلب‌توجه دیگران، سررشته كلام را به دست نگیرید، پس از شنیدن هر جمله از آنها، خاطره‌ای مرتبط را تعریف نكنید و نگذارید هیجان‌زدگی‌تان،گوش‌های حاضران را كر كند.

افتخارات‌تان را فراموش كنید

اگر به یك شغل تازه وارد شده‌اید یا در كار قبلی‌تان ترفیع گرفته‌اید، در دیدارهای نوروزی این موضوعات را با حاضران در میان نگذارید و صحبت كردن در مورد املاك و مستقلاتی كه تازه خریده‌اید یا سفرهایی كه به تازگی رفته‌اید را هم برای وقت دیگری بگذارید. برای شنیدن افتخارات شما همیشه وقت هست و تلاش‌تان برای اینكه دیگران را در خوشحالی خود سهیم كنید، می‌تواند از شما چهره‌ای مغرور بسازد كه با موفقیت‌هایش قصد تحقیر كردن دیگران را دارد. این ماجرا وقتی پای فامیل‌های هم سن و سال شما به میان می‌آید، آزار‌دهنده‌تر جلوه می‌كند و شما را به رقابت بی‌معنایی وارد می‌كند كه می‌تواند یك ملاقات چنددقیقه‌ای را به یك ماراتن طاقت‌فرسا شبیه كند، پس طوری از دستاوردها و داشته‌های‌تان حرف نزنید كه دیگران به شما به چشم یك عنصر فخرفروش و تازه به دوران رسیده نگاه كنند.

همرنگ جماعت شوید

مهم نیست چقدر در كارتان موفق هستید، مهم نیست كه تا چه مقطعی تحصیل كرده‌اید و مهم نیست كسانی كه در كنارشان می‌نشینید چقدر با شما فاصله دارند؛ برای چند دقیقه هم كه شده، سعی كنید این معیارها را فراموش كنید و با دیگران به زبان خودشان حرف بزنید.

شاید در تمام سال، به‌خاطر اختلاف سطح‌تان با بسیاری از آدم‌ها از آنها فاصله بگیرید اما در این دیدارهای نوروزی، سعی كنید از دریچه دید آنها دنیا را ببینید و در مورد چیزهایی كه میان‌تان مشترك است حرف بزنید. اشكالی ندارد؛ اگر شما كتاب‌خوان هستید و خانم‌های ‌مهمانی در مورد مدل‌های جدید النگو حرف می‌زنند، برای چند دقیقه خوانده‌های‌تان را در بایگانی مغزتان بگذارید و وارد میدان آنها شوید.  باور کنید گاهی همرنگ جماعت شدن، نشانه هوشمندی و موقعیت‌شناسی است.

همه را با هم دعوت نكنید

اگر در روزهای تعطیل تصمیم گرفته‌اید برخی از آشناها را با هم دعوت كنید و گذشته از طولانی‌تر دیدن‌شان، فرصت پذیرایی از جمع بزرگی را در یك زمان فراهم كنید، با دقت بیشتری لیست دعوت شده‌ها را تنظیم كنید. می‌دانیم كه با این كار هم می‌خواهید ‌مهمانی مفصل‌تر و جذاب‌تری داشته باشید و هم با یك تیر چند نشان بزنید و در روزهای بعد كمی استراحت كنید، اما با این بهانه‌ها، كسانی كه یكدیگر را نمی‌شناسند و از بودن در كنار هم لذتی نمی‌برند را در یك اتاق ننشانید.

زن عموی پیر شما لذتی از گفت‌وگو با هم‌دانشگاهی‌تان نخواهد برد و احتمالا خواهرشوهرتان هم در چنین جمع آشفته‌ای احساس خوبی پیدا نخواهد كرد، پس سعی كنید ‌مهمان‌ها را یك‌دست و یك‌سنخ انتخاب كنید تا هم به خودتان خوش بگذرد و هم به دیگران.

مراقب خجالتی‌ها باشید

گوشه‌گیرها همیشه دنبال راهی برای معاف شدن از گفت‌وگو می‌گردند و حتی در ‌مهمانی‌های عید هم حاضر نیستند از خودشان مایه بگذارند. اگر در معاشرت‌های‌تان با چنین آدم‌هایی روبه‌رو می‌شوید، بد نیست به جای متكلم وحده شدن، انرژی‌تان را برای حرف كشیدن از آنها خرج كنید.

البته مراقب باشید تلاش شما برای به حرف آوردن آنها برای‌تان حاشیه‌ساز نشود. برای مثال به‌خاطر گرم كردن محفل از آنها سوال‌های خصوصی نپرسید، به روابط‌شان سرك نكشید و در مورد میزان دارایی‌های‌شان سوال نكنید. نگران نباشید! در همان ‌مهمانی به اندازه كافی سوژه برای گپ زدن پیدا خواهید كرد. یك برنامه تلویزیونی، اكران‌های نوروزی سینما و حتی رنگ لباس مهمان می‌تواند به شما برای یك مكالمه چند دقیقه‌ای و شكستن سكوت فرصت دهد.

آداب معاشرت , شاد بودن , مرد بودن

پسورد وای‌فای را نپرسید

عصر عصر ارتباطات است؛ اما زیاده از حد غرق شدن در دنیای ارتباطات می‌تواند شما را در نظر دیگران کسالت‌آور و آزار دهنده جلوه دهد. قرار نیست در نیم ساعتی که مشغول دید و بازدید هستید، سرتان را در گوشی تلفن همراه یا تبلت‌تان فرو ببرید و غرق در دنیای بی‌مرز ارتباطات شوید. پرسیدن پسورد اینترنت به محض وارد شدن به خانه صاحب‌خانه، باعث می‌شود که دیگران از همان لحظه ورود در مورد شما قضاوت ناخوشایندی بکنند. پس برای چند دقیقه که شده،   از دنیای ارتباطات مجازی فاصله بگیرید و  با آدم‌های واقعی در جهان واقعی ارتباط برقرار کنید.

چقدر بخوریم؟ چقدربخورانیم؟

مهمانی‌های روزهای تعطیل همیشه با خوراکی‌های خوشمزه همراه است و اگر کسی بگوید وعده خوردن این خوراکی‌ها را به خود نداده، بعید است که با شما صادق باشد. اما برای خوردن و پذیرایی کردن در این روزها هم قاعده‌هایی وجود دارد که باید رعایت‌شان کنید.

خوردن بس است!

درست است كه خوراكی‌های عید، در همه ماه‌های سال روی یك میز قرار نمی‌گیرند، اما نباید به چنین بهانه‌ای، میز صاحبخانه را خالی كنید. شما تنها ‌مهمان آن خانه نیستید و قرار هم نیست كه صاحبخانه بعد از رفتن‌تان هم میز را دوباره از خوراكی پر كند و هم برای جمع كردن ریخت‌وپاش‌های‌تان ساعت‌ها وقت بگذارد. به معاشرت‌های نوروزی، تنها به چشم دید و بازدید نگاه كنید و خوراكی‌های دلفریب را نه به‌عنوان موضوع اصلی دور همی، بلكه به عنوان دورچین ماجرا ببینید. اشكالی ندارد! كمی شیرینی بخورید و سراغ آجیل‌ها هم بروید. اما نگذارید بعد از رفتن شما، خانه صاحبخانه از پوست تخمه فرش شود و ظرف همه نوبرانه‌هایی كه برای‌تان روی میز گذاشته خالی شود.

پذیرایی کافی‌است!

گفتن اینكه هیچ‌كس برای خوردن به ‌مهمانی نمی‌آید، بی‌معناست. غذاها و خوراكی‌های اشتهابرانگیز، یكی از جذابیت‌های ‌مهمانی هستند اما قرار نیست به‌خاطر این واقعیت، ‌مهمان‌داری شما تنها به پذیرایی بگذرد. بهتر است سبك ‌مهمان‌داری‌تان را با توانایی‌های‌تان هماهنگ كنید. اگر در انجام كارهای خانه و پذیرایی كند هستید یا به‌خاطر وقت گذاشتن برای بچه‌های‌تان، نمی‌توانید همه چیز را آنطور كه دوست دارید عالی انجام دهید، ‌مهمانی را ساده‌تر برگزار كنید. نگذارید كسانی كه برای دیدن شما وقت گذاشته‌اند و به خانه‌تان آمده‌اند، شما را تنها در آشپزخانه ببینند و به‌خاطر حضورشان موذب شوند. سعی كنید پیش از آمدن ‌مهمان‌ها ظرف‌های پذیرایی را پر كنید و همه چیز را روی میز بگذارید و اگر برنامه با هم ناهار یا شام خوردن چیده‌اید، از روزهای قبل پیش‌زمینه غذاهایی كه قرار است درست كنید را فراهم كنید تا كارتان سبك‌تر شود. یك میزبان خسته می‌تواند اشتیاق دیگران برای دوباره آمدن به خانه‌تان را کم کند.

بازی‌گردان شوید

اگر می‌خواهید به دیگران با شما خوش بگذرد، همیشه ایده انجام بازی‌های جمعی را در ذهن داشته باشید. البته در یك ملاقات چند دقیقه‌ای فرصتی برای بازی نمی‌ماند اما اگر در تعطیلات به ‌مهمانی‌های شام و ناهار دعوت شده‌اید، پیش از رفتن باتوجه به سن و سال و روحیه كسانی كه به ملاقات‌شان می‌روید، تجهیزات بازی‌های گروهی را با خودتان ببرید. احتمالا پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها دوست دارند به یاد گذشته با نوه‌های‌شان «دبرنا» بازی كنند و لذتی از مسابقه‌های هیجان‌انگیز نمی‌برند اما در جمع دوستان، بازی‌های پیچیده‌تر و دیجیتالی می‌تواند هیجان‌انگیزتر به نظر برسد. پس پیش از ایده دادن، جمعی كه به آن وارد می‌شوید را مورد توجه قرار دهید.

اما مراقب باشید که در جریان این خوش گذرانی، گروه‌بندی‌ها و برد و باخت‌ها را جدی نگیرید؛ این فقط یک بازی و فقط راهی برای سرگرم شدن‌تان است؛ پس مثل بچه‌ها به‌خاطر باختن یا بردن داستان درست نکنید!


ویدیو : آداب خفن بودن در مهمانی!