گفت‌وگو با سیروس مقدم؛ پس از ساخت «پایتخت» و پیش از پخش «مدینه» : اخبار فرهنگی ...



اخبار فرهنگی - گفت‌وگو با سیروس مقدم؛ پس از ساخت «پایتخت» و پیش از پخش «مدینه»

سیروس مقدم که پس از گذشت مدت زمان اندکی از پخش سریال «پایتخت 3» کارگردانی سریال مناسبتی دیگری با عنوان «مدینه» را برای ماه رمضان برعهده گرفته است، می‌گوید: جسما اندکی خسته هستم ولی روحا به شدت پرانرژی ‌و با انگیزه‌ام.

 

سیروس مقدم , دفتر سینمایی سیروس مقدم , فیلم های سیروس مقدم

سیروس مقدم که پس از گذشت مدت زمان اندکی از پخش سریال «پایتخت 3» کارگردانی سریال مناسبتی دیگری با عنوان «مدینه» را برای ماه رمضان برعهده گرفته است، می‌گوید: جسما اندکی خسته هستم ولی روحا به شدت پرانرژی ‌و با انگیزه‌ام.

 

 این کارگردان سریال‌های تلویزیونی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در ادامه‌ی مطلب بالا گفت: برای اینکه ماه رمضان خوبی را برای مردم رقم بزنیم، سرشار از امیدم.

او در رابطه با تفاوت فضای سریال «مدینه» با «پایتخت» عنوان کرد: سریال «مدینه» هیچ ربطی به «پایتخت» ندارد؛ به جز اینکه در یک مورد مشترک هستند و آن اینکه «مدینه» هم مانند «پایتخت» به شدت خانواده محور و اجتماعی است.

مقدم همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کار برای ماه رمضان با نوروز چه تفاوتی دارد‌، با توجه به اینکه هر دو مناسبتی هستند‌؟ بیان کرد: تلویزیون ما باید به سمتی برود که مناسبت در آن حذف شود و هر ماه و هر فصل سریال‌های خوبی داشته باشیم. نباید این طور باشد که چون مثلا عید است پس سرمایه‌گذاری‌های خوبمان را برای ساخت سریال‌های نوروزی بگذاریم. ما می‌توانیم در همه ایام سال ماراتونی از سریال‌های خوب داشته باشیم.

این کارگردان سریال‌های تلویزیونی خاطرنشان کرد: تفاوت ساخت سریال برای ماه رمضان و نوروز نسبت به ایام دیگر این است که در عید، مردم یک سال طولانی را طی کردند، مشکلاتی داشتند و ...؛ دو هفته تعطیلات عمومی دارند و حق طبیعی‌شان است که در این دو هفته ایام خوشی داشته باشند و لبخند روی لبانشان باشد.

او ادامه داد: طبیعتا سریال‌های نوروز باید مفرح و شادی بخش باشد؛ ضمن اینکه در ماه رمضان نیز باید ابعاد معنوی سریال‌هایمان را پررنگ‌تر کنیم؛ چرا که ماه رمضان ماهی است که ویژگی‌هایی دارد و همیشه آدم احساس می‌کند به خدا نزدیک‌تر است. حتی خداوند خود فرموده که در این ماه حواسم به بندگانم بیشتر است. به همین خاطر ماه رمضان ماهی است که قصه‌هایمان هم می‌تواند اجتماعی‌تر و هم خانوادگی‌تر باشد؛ ضمن اینکه این اجازه را داریم که نقادانه‌تر به اطرافمان نگاه کنیم.

کارگردان سریال «مدینه» در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا دستش در ساخت سریال‌های ماه رمضان بازتر است‌؟ گفت: من همیشه دستم باز بوده و تاکنون کسی دست من را نبسته ‌است. به همین دلیل هم است که به نظر می‌رسد سریال‌های سیروس مقدم هر بار فرم و حرف تازه‌تری دارد، ولی این دست بازی به این معنی نیست که حد و مرزها را نشناسم، بلکه به این معنی است که می‌توان به همه قواعد و خطوط قرمز نزدیک شد ولی با ظرافت.

  

سریال های سیروس مقدم , سیروس مقدم و همسرش , تاریخ ساخت پایتخت 1

 پشت صحنه سریال مدینه


مقدم درباره‌ی ساخت سریال‌های مناسبتی در دقیقه 90 و میزان آسیب زدن آن به کار توضیح داد: همیشه این اتفاق مضررات ندارد‌، بلکه فوایدی هم دارد؛ مثلا در مورد سریال‌های خودم فوایدی که داشته این بوده که همیشه قصه‌هایم به‌روز شده و از یک فیلمنامه‌ی از پیش نوشته شده که موضوعش بیات شده استفاده نکردم.

وی ادامه داد: در سریال «پایتخت» موضوعاتی مطرح شد که اگر از دو سال قبل فیلمنامه را داشتیم باید آن را دور می‌ریختیم. ما باید خودمان را به‌روز نگه می‌داشتیم مثل قضیه‌ی پیراهن تیم ملی در این سریال.

مقدم اظهار کرد: اما بیشترین ضرری که دقیقه‌ی 90 بودن دارد، این است که به هر حال در شتاب درصد خطا بالاتر می‌رود و مانند رانندگی کردن است هر چه سرعت بالاتر برود، دقت پایین‌تر می‌آید که به نظرم فیلم‌سازان حرفه‌ای راهکارهایش را بلد هستند که چه کنند تا سرعت لطمه‌ای به دقتشان نزند.

او گفت: در مورد «مدینه» نیز باید بگویم اصلا کار دقیقه 90 نیست چون از شش ماه پیش تحقیقات آن آغاز شده و آقای نعمت‌الله هم نگارش آن را شروع کرده، بارها جلسه‌ داشتیم حتی سه - چهار ماه پیش تولیدمان زمان برد، به همین خاطر است که با وجود اینکه مدت زمان کمی از پخش «پایتخت» گذشته توانستیم «مدینه» را کلید بزنیم.

مقدم در بخش دیگری از گفت وگوی خود با ایسنا‌، درباره‌ی خط قرمزهایی که خود سازندگان در آثارشان اعمال می‌کنند عنوان کرد: تا به حال حتی یک بار از جایی به من دیکته نشده است که مثلا فلان مساله را مطرح کن یا مطرح نکن. ما به عنوان کسی که در این مملکت زندگی می‌کنیم می‌دانیم که سه مورد را باید در آثارمان در نظر بگیریم: 1- آنچه که قانون اساسی به ما می‌گویند، 2- آنچه شرع و دین می‌گوید و 3-‌ آنچه عرف می‌گوید.

وی افزود: اگر به این سه مورد توجه کنیم خط قرمزها ساخته و پرداخته‌ی ذهن ما سازندگان است؛ مثلا در تلویزیون این اصل وجود دارد که رابطه‌ی یک زن و شوهر برای نمایش دادن احساسشان نسبت به هم حد و مرزی دارد ولی در «پایتخت» با یک استکان و نعلبکی در شب آخر کشتی نقی لحظات خیلی احساسی و عاطفی را بین این زن و شوهر نشان دادیم بدون اینکه دچار ممیزی شود.

این کارگردان ادامه داد: ما باید بگردیم شکل‌های نمایشی زیبایی پیدا کنیم که بتوانیم همه موارد را نشان دهیم بدون اینکه پایمان را روی قانون، شرع یا عرف گذاشته باشیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا در سریال «مدینه» از اسپانسر استفاده شده است؟ خاطرنشان کرد: در جریان این مسائل نیستم و تهیه‌کننده بهتر می‌داند اما تاکنون چیزی درباره‌ی اسپانسر یا حامی مالی که بخواهیم در سریالمان آن را تبلیغ کنیم یا نشان دهیم به ما گفته نشده است.

این کارگردان درباره‌ی انتخاب بازیگر در آثار خود نیز به ایسنا گفت: فیلمنامه خودش می‌گوید که نقش‌ها را چه کسی بازی کند و از قبل هیچ دستورالعملی وجود ندارد که اگر مثلا من پشت سر هم دو کار با دوستان عزیزم امیر جعفری و پوریا پورسرخ که عاشق کارشان هستم کار کردم کار سوم نیز صد درصد باید با آنها باشد.

او اظهار کرد: ما بر اساس نیاز فیلمنامه، بازیگران را انتخاب می‌کنیم دوستی‌ها و وفاداری‌هایمان همه سرجای خودش باقی است اما در انتخاب بازیگر، فیلمنامه حرف اول می‌زند در فیلمنامه‌ی «مدینه» نیز خانم پریوش نظریه منطبق بر نقش مدینه بود. دوستانی مثل آقای آتیلا پسیانی نیز هستند که چندمین بار است با آنها کار می‌کنم و اگر نقشی که در این سریال دارند برای آنها مناسب نبود علی‌رغم اینکه بازیگر خوبی هستند ولی طبعا فرد دیگری نقش را بازی می‌کرد.

مقدم همچنین درباره‌ی «پایتخت 4» عنوان کرد: من جایی مهمانی می‌روم که میزبان تمایل به ورود من به خانه‌اش داشته باشد و با آغوش باز استقبال کند.

او در ادامه درباره‌ی اینکه مخاطبان علاقه‌مند به ساخت سری چهارم «پایتخت» هستند‌، گفت: همیشه اقلیت کوچکی وجود دارد که زورش از یک اکثریت 90 درصدی بیشتر می‌تواند موج و ممانعت ایجاد کند. متاسفانه اکثریتی که طرفدار و خواهان چیزی هستند اکثریت خاموشی هستند.

مقدم همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تمام دستمزدهای سریال «پایتخت» پرداخت شده است؟ عنوان کرد: در این سریال چون حامی مالی داشتیم، بچه‌ها به موقع پول‌هایشان را گرفتند، هزینه‌ی لوکیشن‌ها پرداخت شد و حق و حقوق هنروران هم داده شد.

اخبار فرهنگی - ایسنا


ویدیو : گفت‌وگو با سیروس مقدم؛ پس از ساخت «پایتخت» و پیش از پخش «مدینه»