چرا بیت آشور، ایران را انتخاب کرد؟ : قرار بود ستاره تیم کی روش باشد. اصلا امید ...


قرار بود ستاره تیم کی روش باشد. اصلا امید نمازی او را به کارلوس معرفی کرده بود تا مربی پرتغالی در دفاع راست، بازیکنی داشته باشد که جور خسرو حیدری را بکشد. هفته نامه تماشاگران امروز - علی بشر، سردبیر دنیای روزش تورنتو: قرار بود ستاره تیم کی روش باشد. اصلا امید نمازی او را به کارلوس معرفی کرده بود تا مربی پرتغالی در دفاع راست، بازیکنی داشته باشد که جور خسرو حیدری را بکشد. اوایل هم همه هیجان زده از دعوت بازیکنی بودند که از بین تیم ملی آمریکا و ایران، ایران را انتخاب کرده بود. اسمش استیون بود و فارسی را هم سخت حرف می زد. دوران حضورش در تیم ملی اما خیلی کوتاه بود. خیلی کوتاه! همان قبل از جام جهانی با رفتن امید نمازی از تیم ملی، دیگر استیون هم حامی جدی ای نداشت.

در داخل که مایلی کهن ها او را حاصل دلالی کادر فنی می دانستند و کارلوس کی روش هم در عمل ترجیح داد تا پژمان منتظری را از دفاع وسط به سمت راست ببرد و استیون حتی فرصت بازی در جام جهانی را پیدا نکند. بعد از جام جهانی هم دوسالی می شود که دیگر مجالی برای بازی به دست نیاورده و حتی دعوت نمی شود. او که با تیم تورنتو در لیگ حرفه ای آمریکا بازی می کند چندی قبل سری به مدرسه فوتبال بچه های ایرانی زده بود و در حاشیه این مراسم گفت و گویی با خبرنگار ما انجام داده است. او از خودش گفته، از تیم ملی و از کارلوس کی روش.

تاثیر انتخاب دونالد ترامپ بر بازار ایران , از انتخاب ترامپ تا اتفاقات داخل ایران , اخبار ایران در مورد انتخاب ترامپ

حضور بیت آشور در تیم ملی ایران هنوز هم برای خیلی ها جای سوال دارد. همه فکر می کردند تو هم مثلی خیلی از بازیکنان ایرانی بزرگ شده در خارج، می توانی خیلی زود جای ثابتی در ترکیب تیم ملی برای خودت دست و پا کنی اما عملا این اتفاق رخ نداد. خودت دلیلش را می دانی؟

راستش را بخواهید این سوال برای خود من هم وجود دارد. البته خوشبختانه قرار است در تمرینات و اردوهای بعدی تیم ملی حضور داشته باشم. امیدوارم در چند بازی دوستانه آینده تیم ملی بازی های خوبی به نمایش بگذارم تا در اردوهای رسمی تر هم دعوت شوم.

تو، هم می توانستی در تیم ملی آمریکا بازی کنی و هم در تیم ملی ایران، اما بازی در ایران را انتخاب کردی. دلیلش چه بود؟

علاقه کارلوس کی روش به بازی من خیلی بیشتر از یورگن کلینزمن بود. وقتی بار سرمربی صحبت می کنی و می بینی این اندازه به تو علاقه دارد، طبیعتا وسوسه می شوی تا در تیم او بازی کنی چون حس می کنی برای بازی دادنت برنامه دارد.

قبول داری که رابطه خوبت با امید نمازی در این بین مشکل ساز شده؟ بعضی ها می گویند از زمانی که کی روش با نمازی به مشکل خورد، بیت آشور هم از چشمش افتاد...

امیدوارم چنین چیزی نباشد. فکر می کنم امید نمازی نقش خیلی زیادی در آوردن من به تیم ملی داشت. من می دانم که از تیم رفته ولی نمی دانم آیا او و کی روش هنوز هم با هم صحبت می کنند یا نه. راستش را بخواهید زیاد وارد این بازی ها نمی شوم و تنها به فوتبالم فکر می کنم. امیدوارم دوباره دعوت شوم و به تیم ملی برگردم.

از برخورد بچه های تیم ملی با خودت در اولین اردو بگو. هم اتاقی و صمیمی ترین دوستت در روزهایی که در تیم ملی بودی چه کسی بود؟ برخورد آنها با تو خوب بود؟

من همه شان را خیلی دوست داشتم. همه انگار فامیل دورم بودند. از همان اول که دیدم شان همین حس را داشتم. ولی خب به هر حال در هر تیمی باشی با چند نفر نزدیک تر می شود. من با دانیال داوری، اشکان و رضا [قوچان نژاد]، آندو نزدیک تر بودم. مخصوصا با آندو خیلی می گشتم.

اسم هایی بردی که همه شان انگلیسی صحبت می کردند. شاید یکی از دلایلی که تو را از تیم ملی دور نگه داشته باشد همین انگلیسی صحبت کردنت باشد. قبول داری ضعفت در یادگیری زبان فارسی مشکل زا بوده؟

نه فکر نمی کنم این طور باشد. من فارسی را نسبتا خوب صحبت می کنم و متوجه می شوم. از این نظر مشکلی ندارم. فکر می کنم هر وقت وارد گروهی می شوی کسانی که شبیه به هم هستند به سمت هم می روند. وجه مشترک ما هم این بوده که در خارج از ایران بازی کرده ایم. همه کسانی که اسم شان را آوردم خارج از ایران بازی می کردند. به همین دلیل هم ما بیشتر با هم می گشتیم. البته بقیه بازیکنان همه خیلی خوب انگلیسی صحبت می کردند. بعضی هاشان هم تمرین می کردند و خیلی بهشان خوش می گذشت. تعدادی هم با من تمرین زبان انگلیسی می کردند و من این را خیلی دوست داشتم.

یعنی در اردوها کمتر پیش می آمد فارسی صحبت کنی؟

خب آنها سعی می کردند با من انگلیسی صحبت کنند و من هم تلاش می کردم فارسی ام را با کمک آنها تقویت کنم. من فارسی را می فهمم اما در حرف زدن ضعیف هستم. دلیل اینکه فارسی را هم می فهمم برمی گردد به مادرم که در خانه همیشه با من فارسی صحبت می کند.

برای حضور در اردوهای تیم ملی باید از آمریکا به تهران پرواز می کردی و همین باعث خستگی ات می شد. به نظرت این موضوع در روند کیفیت بازی ات چه در تیم ملی و چه در بازگشت به لیگ MLS تاثیر نداشت؟

نه فکر نمی کنم مسیر طولانی، روی عملکرد من تاثیر گذاشته باشد، چرا که همیشه وقت کافی پیدا می کردم تا ریکاوری کنم. خب شما معمولا چند روز زودتر از بازی ها می رسی و یک روز قبل از بازی هم به جایی نمی روی. مثلا در آمریکا وقتی از سواحل شرقی به سواحل غربی می رویم، دو روز زودتر به آنجا سفر می کنیم تا بتوانیم با زمان آنجا هماهنگ شویم. بنابراین وقتی به ایران می روم سه یا چهار روز زودتر از زمانی که باید آنجا باشم می روم که بتوانم با همه چیز هماهنگ شوم.

رابطه ات با کارلوس کی روش چطور است؟ حس نمی کنی حق ات در تیم ملی خورده شده؟

نه. رابطه ام با کارلوس خیلی خوب است. مناسبت های زیادی بوده که ما صحبت های بسیاری با هم کرده ایم؛ مثلا جام جهانی 2014 و جام ملت های 2015 که به آن دعوت شدم. این جور نیست که بعد از آن دیگر صحبت نکرده باشیم. من یک مصدومیت خفیفی داشتم و به همین دلیل نمی توانستم به بازی های جام ملت های آسیا برسم. در ادامه سال 2015 هم تنها فرصتی که داشتم بازی های دور برگشت مقدماتی جام جهانی 2018 بود و بعد از آن به هر دلیلی که وجود داشت دیگر دعوت نشدم، اما رابطه مان با هم خیلی خوب است.

الان با کی روش در تماسی؟

بله. چند ماه پیش با او صحبت کردم. از وقتی از تهران آمده ام صحبت نکرده ام.

وقتی متوجه شدی که کی روش می خواهد از پژمان منتظری که در پست دفاع راست بازی می کند، استفاده کند چه حسی داشتی؟

خب این یکی از چیزهایی است که باید حرفه ای با آن رفتار کنی. فکر می کنم سخت است اما در عین حال باید به خوب بازی کردنت ادامه بدهی تا ثابت کنی که شایسته ای که آنجا باشی. این خارج از کنترل توست.

خیلی ها نمی دانند که چرا اسم کوچکت استیو است، یا مثلا رشته تحصیلی ات چه بوده.

من و خواهر و برادرهایم در آمریکا به دنیا آمده ایم. همه ما یک اسم آمریکایی داریم و یک اسم ایرانی. این دو اسمی بودن یکی از چیزهایی است که بزرگ شدن در آمریکا به دنبال دارد.

اسم ایرانی ات هم که مهرداد است.

بله.

تحصیلات را نگفتی.

من چهار سال در دانشگاه سانتیاگو ارتباطات خواندم و مدرک ماینور دندان پزشکی هم دارم. بعد از تمرینات سعی می کنم درسم را بخوانم تا از نظر علمی هم پیشرفت کنم.

پس بچه های تیم ملی اگر مشکل دندان پزشکی داشتند شما می توانید به آن کمک کنید؟

نه (با خنده)، باید درسم را تمام کنم و فارغ التحصیل بشوم، بعد می توانم کمک شان کنم.

از کی احساس کردی ممکن است دوباره به تیم ملی دعوت نشوی؟ از این اتفاق ناراحت نیستی که دیگر کی روش دعوتت نمی کند؟

خب همان طور که گفتم تا زمانی که خوب بازی کنی ممکن است دعوت شوی. در تیم ملی موضوع این نیست که با آنهایی یا دیگر نیستی. تو همیشه با آنهایی و من همیشه احتمال دارد که دعوت شوم. زیبایی اش هم در همین است. وقتی من برای تیمم خوب بازی می کنم، احتمال این هم وجود دارد که به تیم ملی دعوت شوم.

ارتباطت با هواداران تیم ملی چگونه است؟ در شبکه های اجتماعی با هوادارانت در ارتباط هستی؟

من تلاش می کنم که ارتباطم را حفظ کنم اما مثل بقیه مردم چندان به شبکه های اجتماعی علاقه ای ندارم. همه به من می گویند باید بیشتر در فضای مجازی فعال باشی اما صادقانه بگویم این کار باعث حواس پرتی ام می شود. من واقعا ترجیح می دهم بیشتر روی بازی ها تمرکز کنم تا دنیای بیرون از بازی. چون بعضی وقت ها این موضوع باعث حواس پرتی ام می شود. اگر هواداران چیز مثبتی بگویند مغرور می شوی و اگر حرف منفی ای بزنند اعتماد به نفست کم می شود.

فوتبال ایران را چقدر دنبال می کنی؟ اصلا فوتبال ایران جذابیتی برایت دارد؟ پرسپولیس و استقلال برایت جذاب است؟ اگر هست آبی هستی یا قرمز؟

نمی گویم کدام تیم را دوست دارم (با خنده)، ولی فوتبال ایران را دنبال می کنم. واقعا دوست دارم در یکی از بازی های آنها حضور داشته باشم. به نظر فوق العاده می آید. فضایش فوق العاده است، مخصوصا فضای دربی ها. ما اینجا هم دربی داریم اما وقتی دربی تهران را نگاه می کنی 100 هزار نفر را می بینی. 100هزار مرد که فریاد می زنند و خیلی به تیم شان علاقه دارند. این چیزیست که واقعا دوست دارم تجربه کنم.

از تیم های ایرانی هم پیشنهاد داری؟

بله. دو سال پیش سه تیم به من پیشنهاد دادند ولی خب با این تیم فعلی ام قرارداد داشتم و در MLS ماندم.

برگردیم به جام جهانی. در بازی با آرژانتین فکر می کنی اگر از ابتدا در ترکیب بودی می توانستی مسی را کنترل کنی؟

بله. فکر می کنم می توانستم اما خب قطعا گفتن این مساله راحت تر از انجام دادنش است. البته آن بازی یکی از بازی هایی بود که تیم ما خیلی خوب دفاع کرد و من به آن بازی افتخار می کنم.

اتوبوس چیده بودید جلوی دروازه. آره؟

اتوبوس خیلی گنده. (با خنده)

کی روش هم که هر روز خداحافظی می کند و می خواهد برود. اخبارش را داری؟ به نظرت دلیل خاصی دارد؟

نمی دانم. واقعا نمی دانم آنجا چه خبر است. ولی امیدوارم که بماند چون خیلی مربی خوبی ست و ما خیلی دوستش داریم.

برای آینده چه برنامه ای داری؟ به اروپا می روی؟

بله، فکر می کنم. اگه تیم اروپایی پا پیش بگذارد و شرایط خوبی داشته باشد حتما می روم. همیشه برای بازی در اروپا مشتاق بوده ام.

کمی هم در مورد باشگاه فعلی ات بگو؛ تورنتو.

تورنتو یک باشگاه درجه یک است که اعضای آن هر کاری می کنند تا پیروز شوند. یکی از بهترین باشگاه ها در لیگ است و همین الان هم می توانم بگویم که ما یکی از بهترین ها هستیم. ما امسال کمترین گل را خورده ایم و رکوردهای خیلی خوبی ثبت کرده ایم.

در آخر صحبتی برای ایرانیان خارج از کشور داری؟

بله من همیشه به فرهنگ و کشور افتخار می کنم و از این همه حمایت سپاسگزارم. به هر شهری که می روم همیشه ایرانی ها از من حمایت می کنند و از همه خیلی ممنونم.


ویدیو : چرا بیت آشور، ایران را انتخاب کرد؟