وقتی نتایج دادگاه‌ها دیر اعلام می‌شود، مجازات تأثیری ندارد :         مطهری ...



 

 

 

اعلام نتایج کنکور سراسری 95 , اعلام نتایج کنکور 95 , زمان اعلام نتایج کنکور 95

 

مطهری درباره تأثیر جنایات در جامعه:

وقتی نتایج دادگاه‌ها دیر اعلام می‌شود، مجازات تأثیری ندارد

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره حادثه سعادت آباد تهران ضمن تشکر از تشکیل سریع دادگاه عاملین این جنایت هولناک به خبرنگار ما گفت: یکی از دلایل وقوع این گونه حوادث ناشی از ضعف و سستی مسئولین است. وقتی احساس شود برخورد جدی با این گونه اتفاقات انجام نمی شود، افراد سرکش، جری‌تر می‌شوند و دامنه این گونه جرایم در جامعه افزایش می یابد.

این نماینده اصولگرای مجلس اظهار داشت: هنگامی که قدرت در ایجاد امنیت کاهش می‌یابد و قوه قضائیه و پلیس تضعیف می‌شوند، ابتکار عمل به دست گردنکشان می‌افتد و همین که احساس کنند، نیرویی جلودار آنان نیست، بلافاصله میداندار می شوند و حکومت ملوک الطوایفی در شهرها به راه می‌اندازند.

وی درباره جرایم و حوادث خلاف عفت عمومی و جنایات رخ داده اظهار داشت: کوتاهی از دستگاه قضایی است که در این موارد به حکم اسلام عمل نمی‌کند.

مطهری تصریح کرد: در جنایت میدان کاج سعادت آباد، کسی که با سلاح مردم را به ترس و وحشت می اندازد، مصداق محارب و مفسد فی الارض است؛ چه رسد به اینکه فردی را هم به قتل برساند. باید این جنایتکار به سرعت مجازات شود.

وی با بیان این پرسش که فلسفه مجازات چیست، توضیح داد: یکی تسلی خاطر مظلوم و دوم عبرت جامعه است، تا این کار تکرار نشود. وقتی چنین جنایتی رخ می دهد و کسی از فرجام چنین افرادی (مجرمان) آگاه نمی شود، طبیعی است که گردنکشان تشویق شده و با خود می گویند، چند وقتی به زندان می رویم و بعداً مثلا با پول بیرون می‌آییم؛ این رویه به هیچ عنوان مشکل جامعه را حل نمی‌کند.

نماینده تهران اظهار داشت: فاجعه اخلاقی که به تازگی در شاهرود رخ داد، فاجعه بزرگی بود که نتیجه دادگاه آن، باید به سرعت اعلام شود. اینکه افراد را بگیرند و نتیجه دو سال بعد اعلام شود، مجازات دیگر تأثیری نخواهد داشت.

وی افزود: جامعه امروز ما تحت تأثیر فیلم‌های جنایی، ماهواره و ترویج خشونت قرار گرفته و آمار این گونه حوادث افزایش یافته است.

مطهری ادامه داد: راهکار این معضلات، اجرای قوانین اسلام است، نباید از خود راهکار ارایه دهیم. باید ملاحظات را کنار بگذاریم و آنگاه خواهیم دید که این حوادث به سرعت کاهش خواهد یافت.

وی گفت: جنبه عمومی این حوادث که ایجاد ناامنی در جامعه است، می تواند حکمی جدای از جنبه فردی آن داشته باشد و قوه قضائیه باید به جنبه عمومی جرم توجه بیشتری کند. سرعت اطلاع رسانی در این موارد از اهمیت زیادی برخوردار است.

عضو شورای نظارت بر مطبوعات درباه وظیفه رسانه‌ها و اطلاع رسانی شفاف و دقیق اظهار داشت: رسانه‌ها کار درستی انجام داده اند. مطبوعات و رسانه، رکن چهارم دمکراسی هستند و می‌توانند جلوی بسیاری از تخلفات را بگیرند. اینکه این گونه جرایم پنهان شود، به زیان جامعه است؛ بنابراین، مردم باید بدانند در پیرامونشان چه اتفاقاتی می افتد و یا کدام مسئول کوتاهی می‌کند. جامعه باید هشیار باشد. رسانه حکم بازدارندگی و افشاگری دارد...../تحلیل:تابناک


ویدیو : وقتی نتایج دادگاه‌ها دیر اعلام می‌شود، مجازات تأثیری ندارد