مشارکت فرانسه برای کاهش آلودگی هوا : رییس سازمان محیط زیست گفت: مسائل محیط ...


رییس سازمان محیط زیست گفت: مسائل محیط زیست فقط مربوط به یک کشور نیست چراکه تمام کشورهای دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد به طور مثال هم‌اکنون اکثر کشورها با پدیده تغییر اقلیم مواجه هستند. خبرگزاری ایسنا: دکتر معصومه ابتکار در مراسم دیدار با رییس کمیسیون امور مالی مجلس سنای فرانسه افزود: بعد از انتخابات سال گذشته در ایران، دکتر حسن روحانی با برنامه‌های مشخص و با رویکرد بهبود روابط با دنیا و مناسبات بین‌المللی به عنوان رییس جمهوری ایران انتخاب شد که مهمترین برنامه‌های رییس جمهوری از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، حل و فصل مسایل هسته‌ای و رفع تحریم‌ها بود و گام‌های موثری در این زمینه برداشته شد.

وی افزود: امیدواریم این هیات به عنوان نمایندگان سنای فرانسه به ارتقای روابط دو جانبه کمک کند.

ابتکار با بیان این‌که مسایل محیط زیست یک مساله جهانی است گفت: این مسائل فقط مربوط به یک کشور نیست چراکه موضوعات زیست‌محیطی تمام کشورهای دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد به طور مثال پدیده تغییر اقلیم که بیشتر کشورها با آن درگیر هستند.

معاون رییس جمهوری خطاب به هیات فرانسوی در رابطه با آلودگی هوا گفت: می‌دانیم در پاریس هم آلودگی هوا دارید از این رو دو کشور می‌توانند از تجربیات یکدیگر برای رفع این مشکل کنند.

وی افزود: دولت دکتر روحانی برنامه‌ریزی‌های جدی برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور در زمینه کاهش آلودگی هوا، بهبود شاخص‌های کیفیت زندگی در شهرها، حفاظت از تنوع‌زیستی و احیای تالاب‌ها دارد و اقدامات موثری نیز در این خصوص آغاز شده است.

ابتکار گفت: به نظر می‌رسد برای بهبود برخی از این شاخص‌ها و حل و فصل برخی بحران‌های زیست‌محیطی باید رویکرد جهانی و بین‌المللی داشته باشیم و از همکاری دیگر کشورها با هدف استفاده از تجربیات آنها بهره ببریم.

معاون رییس جمهوری با بیان این که در سال‌های گذشته در زمینه کنترل آلودگی هوا کشور ایران و فرانسه همکاری‌هایی داشتند گفت: اکنون می‌توان آن همکاری‌ها را در قالب وسیع‌تری و در بحث تغییرات آب و هوایی ادامه داد.

وی افزود: در ایران قوانین نسبتا جامعی در زمینه حفاظت از محیط زیست وجود دارد که قانون مدیریت پسماند و طرح مقابله با آلودگی هوا از جمله آنهاست.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اکنون 6 شهر بزرگ کشور از جمله تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و کرمانشاه برنامه مدیریت پسماند قابل قبولی دارند و مراحل بازیافت زباله و تبدیل آن به کمپوست در آنها اجرا می‌شود.

ابتکار افزود: هنوز بسیاری از شهرهای کشور فاقد این فناوری هستند به ویژه شهرهای ساحلی در شمال و جنوب که پذیرای حجم زیادی گردشگر هستند باید هرچه زودتر این طرح در آنها اجرا شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: هفته گذشته برنامه عملیاتی برای مقابله با آلودگی هوا در مجلس شورای اسلامی تصویب و برای اجرا به سازمان‌های مربوطه ابلاغ شد و اکنون نیز تصویب قانون هوای پاک هم در دست اجراست.

ابتکار با اشاره به رویکرد دولت در اقتصاد سبز گفت: یکی از برنامه‌های دولت دکتر روحانی پیشبرد اقتصاد سبز است به این مفهوم که بتوان با اخذ مالیات مشکلات و چالش‌های محیط زیست کشور را برطرف کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تفکیک زباله از مبدا و تولید برق از آن یکی دیگر از برنامه‌های دولت با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست است، افزود: در قانون بودجه سال جاری عوارضی برای شهرهایی که مشکل آلودگی هوا دارند پیش‌بینی شده است تا از محل اخذ این عوارض، طرح‌هایی برای کاهش آلودگی هوا در آن شهرها عملیاتی شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از اعضای دیدارکننده در رابطه با نقش زنان در ایران گفت: زنان ایرانی همیشه برای حضور در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی پیشگام بودند البته سختی‌های خودشان را هم داشتند. از سوی دیگر در حال حاضر سه معاون رییس جمهوری در کابینه دولت زن هستند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: حضور زنان بعد از انقلاب در جامعه پررنگ‌تر شده است البته این نقش نیاز به مطالعه و بررسی بیشتر دارد؛ حضور زنان در جامعه یک الگوی متفاوت است به این معنا که در عین حالی که این حضور مذهبی است تلاش می‌شود به روز و پیشرفته باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با مناطق هوشمند گفت: داشتن ساختمان‌ها و مناطق هوشمند جزو برنامه‌های دولت و سازمان حفاظت محیط زیست است. بویژه تلاش می‌شود که مصرف انرژی خصوصا انرژی خورشیدی در کشور توسعه یابد.

وی با اشاره به معماری سنتی قدیمی ایران گفت: ساخت بادگیر با استفاده از گل برای خنک کردن منازل از روش‌های سنتی ساختمان‌سازی در برخی از مناطق گرمسیری ایران است.

معاون رییس جمهوری کشورمان درباره حفاظت از عرصه‌های طبیعی کشور گفت: این یک وظیفه دینی است که در قانون اساسی ما نیز بر آن تاکید شده است.

ابتکار خاطرنشان کرد: در زمینه محیط زیست چالش‌های فراوانی در کشور وجود دارد اما اراده دولت بر ارتقای وضعیت محیط زیست است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: احیای دریاچه ارومیه یکی از رویکردهای مهم زیست‌محیطی دولت دکتر روحانی است که امیدواریم با همکاری کشور فرانسه و استفاده از تجربیات این کشور این حوضه آبی را احیا کنیم؛ زیرا احیای دریاچه ارومیه یک رسالت جهانی است.

به گزارش ایسنا، احمد علی کیخا - معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در رابطه با مناطق چهار گانه تحت حفاظت این سازمان گفت: 272 منطقه در چهار رده حفاظتی پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و مناطق شکارممنوع در ایران وجود دارد که در مجموع 17 میلیون هکتار است که 10.7 درصد از خاک کشور را شامل می شود.

به گزارش ایسنا، فیلیپ مارینی - رییس کمیسیون امور مالی مجلس سنای فرانسه نیز در این دیدار گفت: 2 هدف سیاسی و اقتصادی برای این سفر در نظر گرفته بودیم. هدف سیاسی ما نشان دادن علاقه به تحول در دولت جدید ایران و شناخت بهتر و تجزیه و تحلیل ایران در زمینه مسایل بین‌المللی و خاورمیانه بود.

وی در رابطه با سفرش به ایران افزود: در این سفر با علی لاریجانی - رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو داشتیم که بسیار رضایت‌بخش بود همچنین با وزیر امور خارجه ایران که حلقه اصلی سفر ما بود دیدار و مذاکرات مستقیمی داشتیم.

مارینی با از دیدار با رییس سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان بخش نهایی سفر ابراز خرسندی کرد و افزود: هدف از این دیدار ارزیابی شاخص‌های زیست محیطی و برنامه‌های ایران است.

وی با اشاره به این که پتانسیل بازیافت زباله‌های شهری در ایران وجود دارد گفت: قطعا پروژه‌های متنوعی در این زمینه تعریف شده است.

مارینی در رابطه با اقدامات کشور فرانسه برای حفظ محیط زیست گفت: سعی کردیم مالیات زیست‌محیطی را در فرانسه ابزاری برای از بین بردن منابع آلوده کننده قرار دهیم.

در پایان این دیدار معصومه ابتکار، کتاب پروانه‌های ایران و صنایع دستی از اصفهان را به این هیات اهدا کرد.


ویدیو : مشارکت فرانسه برای کاهش آلودگی هوا