مجوز جدید وام خرید مسكن برای گروه‌های خاص :       نمایندگان ویژه رییس‌جمهور ...



 

 

ربات برای گروه تلگرام , خرید مجوز طرح ترافیک , عکس نوشته های جدید درباره خدا برای پروفایل

 

نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در كارگروه مسكن برای پرداخت وام خرید مسكن به گروه‌های خاص مجوز صادر كردند.

گروه‌های خاص در این مجوز كه حكم مصوبه هیات دولت را دارد و توسط معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شده، شامل هنرمندان و نخبگان می‌شود كه برای هنرمندان معرفی‌نامه وزارت ارشاد الزامی است. ارزش تسهیلات خرید مسكن در مبالغ 50 و 80 میلیون تومانی تعریف شده است كه اولی به هنرمندان و دومی به نخبگان تعلق می‌گیرد. براساس این مصوبه، سه بانك بزرگ كشور ماموریت دارند 4 هزار فقره وام‌مسكن به این دو گروه پرداخت كنند.

بانك ملت باید یك هزار فقره تسهیلات احداث یا خرید واحد مسكونی حداكثر به مبلغ 50 میلیون تومان معادل 80 درصد ارزش ملك با نرخ 12 درصد به یك هزار نفر از هنرمندان با معرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت كند.

بانك‌های تجارت و صادرات نیز موظفند 3 هزار فقره تسهیلات احداث یا خرید واحد مسكونی حداكثر به مبلغ 50 میلیون تومان و 80 میلیون تومان با نرخ 12 درصد به سه هزار نخبه پرداخت كنند.

این مجوز اگر چه دست بانك‌ها را در پرداخت وام خرید یا ساخت به هنرمندان و نخبگان باز گذاشته و به صراحت بر پرداخت تسهیلات خرید تاكید نكرده اما با توجه به ممنوعیت پرداخت وام خرید مسكن بیش از 18 میلیون تومان در كلیه بانك‌های دولتی و خصوصی، به نظر می‌رسد تمایل گروه‌های خاص به دریافت وام خرید بیشتر از وام ساخت باشد. ضمن اینكه به نظر می‌رسد ارائه وام ساخت به افراد غیرسازنده كمی غیرمعقول می‌تواند باشد.

گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد حاكی است: در حال حاضر به رغم آنكه هیچ بانكی (به‌جز بانك مسكن آن‌ هم تا سقف 18 میلیون تومان) اجازه پرداخت وام خرید مسكن را ندارد، اما در بازار غیررسمی خرید و فروش وام، انواع تسهیلات با كاربری «خرید مسكن» به قیمت‌های بالا، در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. دلالان وام‌های 50 تا 150 میلیون تومانی به ازای فروش هر فقره از این وام‌ها به متقاضی، معادل 10 درصد ارزش وام، پورسانت طلب می‌كنند.

سوالی كه مدت‌ها است درباره پشت‌پرده بازار غیررسمی وام مسكن مطرح و البته بدون پاسخ مانده این است كه در حالی كه بانك‌ها اجازه پرداخت وام خرید مسكن را ندارند، انواع تسهیلات در بازار غیررسمی از كجا تامین می‌شود؟

سوال مهم‌تری كه می‌شود از اعضای شورای عالی مسكن پرسید این است كه آیا پرداخت موردی تسهیلات خرید مسكن در حجمی قابل توجه نمی‌تواند شرایط بازار مسكن را به سمتی كه مورد دلخواه هیچ‌كس نیست، سوق دهد؟تاكنون چند مجوز خاص برای استفاده از وام خرید مسكن صادر شده است كه اگر مجموع كسانی كه از این مجوزها بهره می‌برند را در نظر بگیریم، رقم قابل توجهی خواهد شد...../تحلیل:عصرایران


ویدیو : مجوز جدید وام خرید مسكن برای گروه‌های خاص