مبتلایان به آلزايمر نرگس بو کنند :     قديمي ترين نرگس زارهاي ايران متعلق ...



 

نرگس محمدی , گل نرگس , نرگس آبیار

 

قديمي ترين نرگس زارهاي ايران متعلق به شهرستان بهبهان در شرق خوزستان است که قدمت آن به دوران قبل از ميلاد مسيح بازگشته و در حال حاضر براي حفظ بقاي خود به توجه ويژه مسئولان نياز دارد.

گل نرگس را مي توان در دشتها و کوهپايه هاي زاگرس در استان هاي ايلام، لرستان ، خوزستان ، فارس ، کهگلويه و بوير احمد مشاهده کرد.

اين گل در جشنواره گل هلند رتبه نخست را به خود اختصاص داده و و در ايران به علت نبود آگاهي و معرفي کافي و عدم تبليغ درباره آن و شناسانده نشدنش تاکنون از خاستگاه آن اطلاعات کافي منتشر نشده است.

گل دهي نرگس همه ساله از نيمه دوم سال آغاز و تا پايان بهمن و گاهي نيز نيمه اول اسفند در بهبهان ادامه دارد. در اصل هر وقت گل نرگس وجود دارد سرما هم در کنار آن ادامه دارد.

در نرگس زارهاي بهبهان چهار نوع گل نرگس شناسايي شده است که نرگس شهلا وسعت بيشتري را در اين مناطق به خود اختصاص داده است.

از انواع ديگر گل نرگس هم مي توان به پُر پر يا شصت پر، پنجه گربه اي و مسکين اشاره کرد که با وجود همه مزيتهايي که گل نرگس دارد اين گل سهم ناچيزي از گردشگري گل را به خود اختصاص داده است.

سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگ خوزستان در خصوص گل نرگس گفت: نرگس در بهبهان به صورت انبوه و به صورت جزئي در شهرهاي باغملک، رامهرمز و مسجدسليمان کشت مي شود.

مجتبي گهستوني افزود: تا سال 1350 در بهبهان بيش از 700 هکتار مزرعه کشت گل نرگس وجود داشت که هم اکنون در بهترين حالت به 50 هکتار مي رسد. در دهه 40 تعدادي هلندي با مراجعه به نرگس زارهاي بهبهان مقداري از پيازهاي نرگس را به منظور تکثير به هلند منتقل کردند و اقدام به پرورش اين گل کردند، بر روي هر شاخه گل نرگس بهبهان دو تا 10 شکوفه گل و گاهي تا بيش از 20 شکوفه نيز مشاهده شده است. هلندي ها به خاطر علاقه به گل نرگس نام يکي از خيابانهاي خود را بهبهان نامگذاري کرده اند.

نرگس کلباسی , نرگس اشتری , نرگس کلباسی اشتری

 

بيماران مبتلا به آلزايمر گل نرگس بو کنند

گهستوني عنوان کرد: طبق اظهار نظر پزشکان، افراد مبتلا به بيماري آلزايمر با بو کردن اين گل امکان درمان پيدا مي کنند. تا پيش از انقلاب و تسطيح اراضي براي کاربري هاي مختلف، بهبهان بيش از 30 گلزار نرگس داشت که اين تعداد هم اکنون به تنها پنج مزرعه رسيده است که بزرگترين نرگس زار بهبهان متعلق به اداره منابع طبيعي بهبهان و در اجاره غلامحسين مکي است که با هدف حفظ و پرورش گل نرگس اين باغ را اجاره کرده است.

بخشي از توليدکنندگان گل نرگس، محصول خود را به کشورهاي حاشيه خليج فارس ارسال مي کنند که تا شاخه اي چهار دينار (هزار تومان) به فروش مي رسد اما در داخل کشور، يک شاخه گل به قيمت 100 تومان عرضه مي شود.

به گفته آصفي از توليد کنندگان گل نرگس بهبهان، به دليل عدم حمايت مسئولين استان و متوليان باغباني بيش از 90 درصد گل توليدي خوزستان به تهران حمل مي شود و با قيمت گزافي به خوزستان برگشت داده مي شود که در اين فرآيند بخشي از کيفيت گل کاسته مي شود.

کاشت گل نرگس در بهبهان مي تواند براي هزار نفر ايجاد شغل کند

 

حکم اعدام نرگس محمدی , اعدام نرگس محمدی , نرگس

وي افزود: با اندکي حمايت و با همت مسئولين به خصوص استانداري و شهرداري مي توان از طريق کشت و فروش گل نرگس هر ساله براي يک هزار نفر اشتغال ايجاد کرد.

آصفي بيان کرد: در هر هکتار مزرعه گل نرگس از 200 هزار تا يک ميليون پياز گل نرگس قابليت کشت وجود دارد، اين گل علاوه بر توليد سالانه با تکثير طبيعي پياز هم به توليد مي رسد که با يک بار کاشت پياز گل، براي برداشت در فصلهاي بعد ديگر نيازي به کاشت پياز نيست.در صورت توجه به اين چرخه اشتغال و سرمايه گذاري مي توان به گردشگري گل نيز دست يافت.

اين توليد کننده چند شغله بودن توليدکنندگان گل نرگس، عدم بازاريابي مناسب، عدم خريد گل از سوي دولت، دريافت هزينه هاي فراوان از صاحبان مزارع، عدم توجه به جنبه هاي گردشگري، فقدان يک موسسه حمايتي و پژ‍وهشي درباره گل نرگس را از جمله دلايل عدم موفقيت اين گل عنوان کرد.

غلامحسين مکي يکي ديگر از توليدکنندگان بزرگ گل نرگس نيز اظهار داشت: در مزرعه اش چون از سموم شيميايي استفاده نمي شود مجموعه گل هاي بومي و غيربومي نيز در کنار ساير گلها قابل مشاهده است که از جمله آنها مي توان به گل هاي شب بو، سوسن، گلايل و زنبق اشاره کرد.در نرگس زار 20 هکتاري خود تا سال 1375 نزديک به 700 هزار گل نرگس توليد مي شد اما هم اکنون به بيش از پنج ميليون شاخه گل رسيده است.

از نظر بهبهاني ها گل نرگس به نام مادر امام زمان (عج) متبرک شده و عرق پيشاني حضرت عباس محسوب مي شود.

به هر حال توليد کنندگان گل نرگس در بهبهان انتظار دارند مديران متولي امر کشاورزي در استان خوزستان توجه بيشتري به آنها و نرگس زارهايشان داشته باشند تا اين گل بتواند نقش بيشتري را در بازار صادرات کشور و اشتغال زايي منطقه داشته باشد.

همچنين اين پرورش دهندگان گل نرگس انتظار دارند جشنواره اي همانند گلابگيري در کاشان براي برداشت گل نرگس بهبهان نيز ترتيب داده شود تا مردم بيشتري براي اين امر به بهبهان و نرگس زارهاي آن مراجعه کنند و اقتصاد منطقه رونق گيرد.

 

 

 

 



ویدیو : مبتلایان به آلزايمر نرگس بو کنند