«كی سود افزایش قیمت ارز را برد؟» :    وزیر اقتصاد: به من مربوط نیست رانت 20هزار ...



افزایش قیمت دلار , علت افزایش قیمت دلار , دلیل افزایش قیمت دلار

 

 وزیر اقتصاد: به من مربوط نیست

رانت 20هزار میلیارد تومانی

مجلس باز هم یك روز ارزی را سپری كرد و تمام بحث‌ها حول و حوش «كی سود افزایش قیمت ارز را برد؟» می‌چرخید.

یك طرف هشت تن از اقتصادی‌های مجلس به عنوان سوال‌كننده قرار داشتند و طرف دیگر، وزیر امور اقتصادی و دارایی برای پاسخ به سوالات؛ سوالاتی كه در نهایت شاید نمایندگان را قانع كرد، اما پاسخ‌های همیشگی وزیر را در پی داشت.

احمد توكلی در این جلسه از رانت هزاران میلیارد تومانی قانون‌شكنی ارزی سخن گفت و این پرسش را مطرح كرد كه چه كسانی از این رانت بهره بردند. شمس‌الدین حسینی نیز همچون گذشته از مسوولیت شانه خالی كرد و گفت كه من كاره‌یی نیستم و قطعا مساله ارز و مدیریت سیاست ارزی نیازمند پاسخگویی تك تك اعضای تیم اقتصادی دولت است.

با این حال، محمدحسین حسین‌زاده، عضو كمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان طراح اصلی سوال از وزیر اقتصاد تاكید داشت كه قانون برنامه پنجم توسعه كشور در بحث ارز نقض شده است.

رژیم تجاری و رژیم ارزی رژیمی نیست كه با سرعت توسط دولت‌ها تغییر كند و اینها تصمیمات مشتركی است كه توسط دولت و مجلس اخذ می‌شود.

در همین راستا و برای اینكه بدانیم رانت ارزی دقیقا چه رقمی بوده است، به گفت‌وگو با محمد حسن‌نژاد، عضو كمیسیون اقتصادی مجلس پرداختیم. حسن‌نژاد البته در گفت‌وگو با «اعتماد» معتقد بود كه رقم دقیق رانت ارزی مشخص نیست، اما به صورت برآوردی می‌توان رقمی را عنوان كرد. از نظر او، رانت ارزی از قانون‌شكنی دولت در حدود 20 هزار میلیارد تومان بوده است.

در آخرین جلسه مجلس و در سوال از وزیر امور اقتصادی و دارایی بحث رانت هزاران میلیارد تومانی از قانون‌شكنی ارزی دولت مطرح شده است. آیا رقم این رانت مشخص است؟

بحث رانت نیست كه بخواهیم بگوییم عدد مشخصی دارد، بحث ما بر سر این است كه دلار به برخی كالاها با نرخ 1226 داده شده، ولی كالا تحت نظارت سازمان حمایت از مصرف‌كنندگان قیمت‌گذاری نشده است. یعنی بهای تمام شده با دلار 1226 محاسبه شده و هنگام فروش با دلار 3 هزار تومانی كالا را فروخته‌اند. بر همین اساس، سود غیرمتعارفی اتفاق افتاده است.

بحث این نیست كه دلار 1226 به فرد خاصی داده شده و فرد خاصی از این دلار استفاده كرده است. كسانی كه قبل 18 مرداد ماه این كار را كرده باشند، ناخواسته این سود را به دست آورده‌اند. البته وزیر اقتصاد معتقد است كه من كاره‌یی نبوده‌ام و ما دنبال حل این مشكل و معضل هستیم و مسلما كسانی كه كالا را با دلار 1226 خریداری كرده و با دلار 3000 تومان فروخته باشند، باید مابه‌التفاوت را پس بدهند. حالا مجلس هم به این صحبت وزیر اعتماد كرد.

مگر مشخص است چه كسانی این كار را كرده‌اند كه بتوانند این مابه‌التفاوت را از آنها پس بگیرند؟

اگر سیستم درستی داشته باشیم، دو دقیقه‌یی می‌توانیم افراد را پیدا كنیم.

‌ آیا این سیستم در كشور وجود دارد؟

بله، بانك مركزی دلارها را تخصیص داده است و می‌تواند گزارشی تهیه كند كه چه كسانی دلار گرفته‌اند. برای نمونه، مشخص شود آقای X دلار با نرخ 1226 تومانی گرفته است و این آقا بطور قطع فاكتور فروش دارد.

می‌توانیم به او بگوییم به چه كسانی كالا را فروخته‌یی و با چه قیمتی فروخته‌یی؟! اگر ارزان و با همان دلار 1226 تومان فروخته باشد، مشكلی نیست.

اما اگر كالا را با دلار 3 هزار تومان فروخته باشد، رانت و سود غیرمتعارف است و باید پاسخگو باشد. این گزارش‌ها را به راحتی می‌توان تهیه كرد، اما باید اراده وجود داشته باشد.

‌ به نظر شما این اراده وجود دارد؟ با توجه به اینكه شما هم از صحبت‌های وزیر اقتصاد قانع شدید.

خیر، این اراده اصلا وجود ندارد.

به‌دلیل اینكه بحث چند هزار میلیارد تومانی از رانت ارزی عنوان شده است، بالاخره باید یك رقمی از رانت ارزی وجود داشته باشد كه در مجلس هم با این عنوان مطرح شده است.

ببینید، 25 میلیارد دلار، ارز 1226 تومانی ارائه شده است. از این رقم حساب كنید كه 5 میلیارد دلار كالای ضروری مثل گندم بوده است. حالا می‌ماند 20 میلیارد دلار. از این 20 میلیارد دلار، 10 میلیارد دلار در سه ماهه اول سال اختصاص پیدا كرده بوده كه تفاوت دلار آزاد و مرجع 500 تومان بوده است.

یعنی دلار آزاد 1700 تومان و ارز مرجع 1226 تومان بوده است.

بله، بنابراین سود 500 تومانی روی 10 میلیارد دلار، حدود 5 هزار میلیارد تومان سود می‌شود. بعد شما حساب كنید 10 میلیارد دلار هم‌زمانی اختصاص پیدا كرد كه دلار حدود دو هزار و 500 تومان شده بود. مابه‌التفاوت با نرخ ارز مرجع 1300 تومان می‌شود. بنابراین 13 هزار میلیارد تومان سود این بخش می‌شود. این رقم را اگر با 5 هزار میلیارد تومان قبلی جمع بزنیم، 18 هزار میلیارد تومان می‌شود.

یعنی نزدیك به 20 هزار میلیارد تومان رقم رانت ارزی بوده است؟

بله، این رقم رانت و سود غیرمتعارفی بود كه از قانون‌شكنی ارزی دولت ایجاد شده است./اعتماد

 


ویدیو : «كی سود افزایش قیمت ارز را برد؟»