كلاهبرداری 6 میلیاردی از معلولان! :  مدیران یك شركت پیمانكاری شش میلیارد تومان ...



روز جهانی معلولان , معلولان , اختلاس 8 هزار میلیاردی

 مدیران یك شركت پیمانكاری شش میلیارد تومان از مجموع سهم آورده اعضای تعاونی مسكن جامعه معلولین ایران و بانك را در سال 1389 برای ساخت مسكن مهر هشتگرد از آنها گرفته‌اند و كمی پس از آن ناپدید شده‌اند.

به گزارش ایسنا، در سال 1389 قراردادی بین تعاونی مسكن جامعه معلولین ایران با شركت «پ» منعقد شده كه شركت مذكور پس از دریافت 6 میلیارد تومان از مجموع سهم آورده معلولان و بانك، متعهد به ساخت 1020 واحد مسكن مهر در شهر جدید هشتگرد شده اما پیمانكار پروژه از آن تاریخ به بعد ناپدید شده و تمام ذوق معلولان را برای داشتن سرپناه تبدیل به خاك و حسرت كرده و به گفته معلولان، تلاش‌ها برای شكایت از پیمانكار بی‌فایده بوده است.

 

از روزی كه تعدادی از افراد دارای معلولیت به گفته خودشان با تشكیل «تعاونی مسكن جامعه معلولین ایران» سودای خانه‌دار شدن در هشتگرد را در سر پروراندند حدود هشت سال می‌گذرد؛ هشت سال یعنی 2920 روز با تحمل سختی‌های سهم آورده، شادی گردهمایی‌ها، تلخی كارشكنی‌ها، امید شروع چندباره پروژه و ناجوانمردی برخی سازندگان گذشته‌اند و حالا بعد از این مدت تنها 200 واحد بدون برق و آب و گاز ساخته شده‌ است.


 قرارداد نداریم تا شكایت كنیم
یكی از اعضای تعاونی مسكن در این زمینه می‌گوید: نخستین پیمانكار پروژه در دولت قبل 3 میلیارد تومان از پول ما و 3 میلیارد تومان از تسهیلات بانكی را خورد و رفت. بعد هم مسئولان عمران شهرهای جدید استان تهران عوض شدند و از شكایتی هم توسط مسئولان فعلی خبری نیست. ما هم قراردادی نداریم كه طبق آن از كسی شكایت كنیم. نهادهای مجری و ناظر پشت ما را خالی كرده‌اند.

 

میانسال‌هایی با شقیقه‌های سفید، یكی بر روی ویلچر، یكی با عصا و دیگری كه با بریس (كفش مخصوص افراد دارای معلولیت) راه می‌رود، برخی اعضای تعاونی مسكن جامعه معلولین هستند كه پیداست در سال 1386 جوان بوده‌اند. آنها حالا از خبرنگار ایسنا می‌خواهند یادآور جوانی از دست رفته‌شان طی هشت سال رفت و آمد در مسیر تهران- هشتگرد باشد. تعدادی هم از بین آنها رفته‌اند. یاد آنها كه امید خانه‌دار شدنشان ابدی شده است گرامی باد.

 

داوود نیاكان، مدیرعامل تعاونی مسكن جامعه معلولین ایران كه اخیرا بعد از كش و قوس‌های پی در پی و تعویض دو مدیرعامل، بر سر كار آمده، اظهار كرد: پروژه مسكن مهر هشتگرد از سال 1391 خوابیده است، چون شركتی كه به عنوان پیمانكار پروژه فعالیت می‌كرد، بعد از كلاهبرداری خلع ید شد. از آن زمان تاكنون با دوندگی ما و فشارهایی كه به عمران آوردیم پروژه به دو قسمت تقسیم شده كه یك قسمت آن متشكل از 560 واحد با سهم آورده معلولان و پول بهزیستی در حال ساخت است اما تكلیف 460 واحد دیگر مشخص نیست و پیمانكار به دلیل گران تمام شدن پروژه حاضر به ساخت آن نمی‌شود.

 

یكی از اعضای تعاونی مسكن، نیت پیمانكار جدید از تعلل در ساخت پروژه را كسب سود دانست و مدعی شد: زمین ما در كنار خط مترو هشتگرد قرار دارد و با راه‌اندازی مترو باارزش می‌شود. لذا پیمانكار با علم به این مساله می‌خواهد در جایی دور و پرت به ما زمین بدهد تا خودش این زمین را صاحب شود. همچنین نیاكان به فراز و فرودهایی كه پروژه مسكن مهر هشتگرد تجربه كرده اشاره و خاطرنشان كرد: سال 1386 عضوگیری تعاونی مسكن انجام شد و در سال 1389 زیرنظر مسكن مهر كار خود را شروع كرد.

 

تا سال 1390 كار پیش رفت اما از اواسط سال 1390 تا 6 ماه پیش یعنی یك سال بعد از زمانی كه بنده مسئولیت تعاونی را بر عهده گرفتم پروژه متوقف بود. الان دوباره شروع به كار كرده‌ایم ولی هنوز درگیر مسائل داخلی و مشكلات مالی بین دو پیمانكار هستیم و به نظر می‌رسد مشكلات قصد ندارند از سر ما دست بردارند. یكی دیگر از اعضای تعاونی مسكن هم درد دل‌هایی دارد. او بیان می‌كند: كسی كه می‌تواند طبق قانون از شركت پیمانكار شكایت كند، شركت عمران است ولی هنوز شكایتی دیده نشده است. حدود 100 واحد ساخته شده كه اینها را خود ناظران عمران هم از نظر كیفی تایید نمی‌كنند.

 

دست‌اندركاران تعاونی مسكن به اعضا فشار می‌آورند تا سهم آورده‌شان را پر كنند اما اگر ما پولمان را به سقف مشخصی برسانیم، بلافاصله شركت‌های سازنده پول را بر می‌دارند و كجا خرج كنند خدا عالم است. او ادامه می‌دهد: قانون مسكن مهر می‌گوید ابتدا باید بانك، آورده را پر كند و بعد از اعضا پول بگیرد، در صورتی كه الان اكثر اعضا پول داده‌اند ولی پیمانكار به تعهداتش عمل نكرده است. هم تسهیلات بانكی را گرفته و هم آورده را، اما درصد پیشرفت كار به هیچ عنوان معادل آن ارقام نیست. نگرانی دیگری كه وجود دارد فرسودگی مصالح ساختمانی، افت بنا و هدررفت سرمایه‌های ملی در این پروژه است.

 

در این خصوص با مسئول مسكن مهر شركت عمران شهر جدید هشتگرد تماس گرفتیم. حاتم سنجری، مسئول مسكن مهر این شركت اظهار كرد: در تاریخ 18/3/89تفاهمنامه سه جانبه‌ای با شركت پرشین بنا برای ساخت تعداد 1020 واحد منعقد و اعضای تعاونی جامعه معلولین ایران در آن پروژه جانمایی شدند. او افزود: بر اساس ضوابط و مقررات مسكن مهر تامین منابع مالی ساخت پروژه‌های مسكن مهر از دو منبع مالی تامین می‌شود كه شامل آورده متقاضی (از طریق واریز پول به حساب سامانه‌ای اعضا كه توسط این شركت در بانك مسكن به نام خود متقاضیان افتتاح گردیده) و نیز تسهیلات بانكی است.

 

رویه خاص درباره پرداخت به انبوه‌سازمربوطه از این دو منبع نیز كاملا پیش‌بینی و مشخص گردیده است. سنجری ادامه داد: بر اساس منابع مالی تعریف شده پرداخت از محل تسهیلات كاملا به عهده خود بانك مسكن بوده و معمولا بر اساس پیشرفت فیزیكی پروژه صورت وضعیت تنظیم و بر اساس آن نیز به انبوه‌سازپرداخت می‌شود و چنانچه در این خصوص اضافه پرداختی صورت گرفته باشد مسئولیت آن متوجه بانك بوده و بانك نیز بر اساس تضامین‌ اخذ‌شده نسبت به وصول اضافه پرداختی اقدام می‌كند.


 واریز مستقیم پول به پیمانكار
مسئول مسكن مهر شركت عمران شهر جدید هشتگرد درباره نحوه پرداخت محل آورده متقاضیان گفت: بر اساس رویه تعریف شده متقاضیان موظف به واریز پول به حساب سامانه‌ای خود بوده و این شركت نیز بر اساس پیشرفت فیزیكی پروژه از محل آورده متقاضی به انبوه‌سازپول پرداخت می‌نماید كه متاسفانه این رویه درباره اعضای تعاونی مذكور رعایت نشده و اعضای تعاونی به جای واریز پول به حساب سامانه‌ای مستقیما از طریق تعاونی مبالغ را به انبوه‌سازبدون هماهنگی و اطلاع این شركت و آن هم پیش از كار انجام شده پرداخت نمودند كه متاسفانه با وجود اینكه انبوه‌سازنیز از محل آورده متقاضی به دلایل مذكور پیش از كار انجام شده دریافت داشته كار را تعطیل كرده بود.

 

او خاطرنشان كرد: این شركت نیز بدون فوت وقت نسبت به فسخ تفاهمنامه انبوه‌سازدر تاریخ 23/12/91 اقدام و بلافاصله برای تعداد 560 واحد با آقایان سلطان‌پور و طاهری و برای تعداد 460 واحد نیز با شركت دژسنگ پاریز تفاهمنامه سه جانبه جهت ادامه كار منعقد نمود كه خوشبختانه تعداد 560 واحد از پروژه مذكور تقریبا به‌طور متوسط با پیشرفت فیزیكی بیش از 75 درصد بوده كه در صورت همكاری اعضا در تكمیل سهم آورده خود حداكثر تا پنج ماه آینده تكمیل و تحویل خواهد شد.
 
 اخبار  اجتماعی   -  ایسنا 


ویدیو : كلاهبرداری 6 میلیاردی از معلولان!