قطره قطره آهن تا سیاهی دندان! : آهن از جمله ریز مغذی‌های مهمی است که برای خون‌رسانی، ...


آهن از جمله ریز مغذی‌های مهمی است که برای خون‌رسانی، رشد و تکامل مغز استفاده می‌شود. در دوره جنینی، هموگلوبین بدن از طریق خون مادر تامین می‌شود و ذخیره آن تا ۶ ماهگی در بدن کودک باقی می‌ماند.

آهن از جمله ریز مغذی‌های مهمی است که برای خون‌رسانی، رشد و تکامل مغز استفاده می‌شود. در دوره جنینی، هموگلوبین بدن از طریق خون مادر تامین می‌شود و ذخیره آن تا ۶ ماهگی در بدن کودک باقی می‌ماند. زمان استفاده از قطره آهن از ۶ ماهگی تا ۲۴ ماهگی است. شیرخواران آهن مورد نیاز خود را به صورت قطره فروس‌سولفات دریافت می‌کنند. یون‌های موجود در این قطره در بزاق دهان حل شده و با رسوب و جذب سطحی روی دندان‌ها رنگ قهوه‌ای یا سیاه روی دندان‌ها ایجاد می‌کنند.

سیاه شدن دندان‌ها نشانه پوسیدگی است؟

بسیاری از والدین با تغییر رنگ دندان‌های فرزندشان تصور می‌کنند دندان او پوسیده است اما اگر دندان سیاه، بافت و اندازه طبیعی خود را حفظ کرده و کاملا سالم و صاف باشد نباید نگران پوسیدگی آن بود. پوسیدگی دندان ناشی از فعالیت باکتری‌های دهان است که با متابولیسم مواد قندی ترکیبات اسیدی تولید می‌کند. اسید تولید شده توسط باکتری به تدریج باعث حل ‌شدن ساختمان آهکی دندان‌ها و پوسیدگی می‌شود. خود قطره آهن عامل پوسیدگی نیست زیرا شیرین‌کننده‌های این قطره‌ها از نوع سدیم‌ساخارین‌ هستند که باکتری‌ها نمی‌توانند از آن‌ها تغذیه کنند.

آیا تغییر رنگ پایدار است؟

اگر دندان‌های فرزندتان درآمده و هنوز به او قطره می‌دهید باید دقت ویژه‌ای داشته باشید زیرا کوچک‌ترین پوسیدگی‌های سطحی سبب نفوذ زنگ در حفره‌های پوسیدگی شده و زدودن آن بسیار مشکل است. گاهی دندانپزشک هم قادر نیست رنگ روی دندان را از بین ببرد.

پیشگیری از تغییر رنگ دندان‌ها:

برای آن‌که دندان‌های فرزندتان رنگ قطره آهن را به خود نگیرد باید به کمک قطره چکان قطره را در انتهای دهان یعنی حلق او بریزید تا از تماس آن با دندان‌ها پیشگیری شود. بی‌تابی کودک را تحمل کنید و این کار را درست و با دقت انجام دهید.

بعد از خوراندن قطره چه کنیم؟

 بهتر است پس از چکاندن قطره آهن کمی ‌به فرزندتان آب بدهید در کودکان بزرگ‌تر می‌توان قطره آهن را با آب‌میوه‌هایی مانند سیب و پرتقال مخلوط کرد و با نی به آن‌ها داد. یادتان باشد بعد از خوراندن قطره آهن، با گاز مرطوب یا مسواک مخصوص شیرخواران، دندان‌های فرزندتان را تمیز کنید. مهم‌ترین ماده‌غذایی که باعث کاهش جذب آهن می‌شود شیر و لبنیات است. چای هم جذب آهن را مختل می‌کند، پس بعد از خوراندن قطره آهن به فرزندتان شیر ندهید. بهترین زمان خوراندن قطره آهن در فواصل بین شیردهی است. در مقابل، ویتامین C جذب آهن را افزایش می‌دهد. اگر به هر دلیلی بعد از خوردن این قطره فرزندتان دچار یبوست، اسهال یا دل‌درد شد باید با متخصص معالج فرزندتان مشورت کنید.

اگر رنگ دندان فرزندم تغییر کرد:

می‌توانید از خمیردندان‌های این گروه سنی استفاده کنید اما چون کودک نمی‌تواند دهانش را آب‌کشی کند باید خمیردندان را با گاز مرطوب تمیز کنید.


ویدیو : قطره قطره آهن تا سیاهی دندان!