فرکی: نام برانکو مرا یاد خداحافظی تلخ و غریبانه او می‌اندازد : سرمربی تیم فوتبال ...



ورزشکاران ایرانی که غریبانه خداحافظی کردند , فرکی برانکو , برانکو

سرمربی تیم فوتبال سپاهان گفت: بهترین عملکرد تیم ملی در زمان سرمربی‌گری برانکو ایوانکوویچ بود اما برخورد خوبی با او نشد به طوری که نام برانکو مرا یاد خداحافظی غریبانه او می‌اندازد.

حسین فرکی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص شرایط تیم فوتبال سپاهان، حضور برانکو ایوانکوویچ در تیم فوتبال پرسپولیس و دیدار روز پنجشنبه این تیم مقابل سپاهان صحبت‌هایی کرد که در زیر می‌خوانید.


طی چند هفته اخیر فشار زیادی را به عنوان سرمربی سپاهان تحمل کردید اما پیروزی مقابل تراکتورسازی باعث شد تا بر این شرایط غلبه کنید.


این اتفاقاتی که شما گفتید اتفاقات معمولی در فوتبال است که من هم با آن آشنا هستم و هم پیش‌بینی‌اش را کرده بودم اما به هر حال تلاش ما این است که بهترین نتیجه را بگیریم تا هوادارانمان را خوشحال کنیم. به هر حال همه اعضای کادر فنی که در راس آنها من هستم دوست داریم شرایط خوبی در تیم حاکم باشد اما این موضوع حاکم نمی‌شود مگر اینکه همه با هم به موفقیت فکر کنیم.

مردم اصفهان و هواداران تیم سپاهان به دلیل سابقه این تیم در لیگ برتر طبیعتا به نتیجه‌ای جز قهرمانی فکر نمی‌کنند و به نظر می‌رسد این وضعیت کار شما را در سپاهان سخت‌تر از کار در تیمی مثل فولاد خوزستان هم کرده است.

به هر حال این مسائل طبیعی است چراکه سپاهان باشگاهی است که افتخارات زیادی دارد و این انتظارات کار ما را سخت می‌کند اما صحبت من این است که یک مربی وقتی به تیمی می‌رود برای اینکه به اهدافش نزدیک شود نیاز به زمان دارد. من در نیمه راه به سپاهان آمدم و این حق را دارم تا زمان بیشتری کار کنم اما به هر حال وقتی تیم می‌بازد فشار بر روی ما هم بیشتر می‌شود اما با گذر زمان می‌توانیم خودمان را بالا ببینیم و درنهایت اهداف باب‌میلم را در تیم پیاده کنیم. هرچند که اگر شما در تیمی باشید که انتظار زیادی از آن نرود مربی آرامش بیشتری برای کار دارد اما در تیمی مثل سپاهان شاید به شما زمان ندهند.

در این 17، 18 بازی که شما سرمربی سپاهان هستید چند درصد از عملکرد تیمتان رضایت دارید؟

درباره عملکرد تیم الان نمی‌توانم صحبت کنم و فقط می‌توانم بگویم که صد در صد از وضعیت تیم راضی نیستم.

با توجه به شرایط جدول و بازی‌های باقی مانده به نظر می‌رسد سپاهان شانس و موقعیت بیشتری برای قهرمانی در لیگ برتر دارد. خودتان با این موضوع موافق هستید؟

اینکه با این فرضیات بگوییم شرایط سپاهان بهتر است را من اعتقاد ندارم چگونه تیم‌های بالای جدول با هم بازی دارند که شاید نتایج طوری رقم بخورد که یک تیم فنا شود چون بازی‌های رو در روست اما فراموش نکنید که ما با تیم‌های پایین جدول بازی داریم که به مراتب کار را برای ما سخت‌تر خواهد کرد چون این تیم‌ها در حال سقوط هستند و کار ما را بسیار سخت خواهد کرد. با این همه ما باید تمرکزمان روی بازی‌های خودمان باشد و باید بازی‌های خودمان را ببریم چون در آن صورت بدون شک و خواه ناخواه شرایط سایر بازی‌ها به گونه‌ای خواهد شد که اتفاقات خوبی به نفع ما رخ خواهد داد.

صحبت از این است که منتقدان شما از اینکه خواستار برکناری شما شده بودند عذرخواهی کرده‌اند چه صحبتی با این منتقدانتان دارید؟

من صحبتی با منتقدانم ندارم چراکه آنها هم به هر حال نظر خودشان را می‌دهند و من هم با همه این شرایط در فوتبال آشنا هستم اما از نظر من باید کار را درست انجام داد و چیزی که در توانم است این است که ما کارمان را درست انجام دهیم اما به هر حال تصمیم‌گیری بر عهده دیگران است. از طرف دیگر نظرات مردم چه خوب چه بد برای من قابل احترام است چون همین مردم رکن اصلی فوتبال هستند و من حتی به تعداد تماشاگران افراطی که البته تعدادشان اندک است هم احترام می‌گذارم.

برانکو ایوانکوویچ از روز گذشته به صورت رسمی کارش را با تیم فوتبال پرسپولیس آغاز کرد. شما به عنوان فردی که سال‌ها با برانکو به صورت کاملا نزدیک و مستمر فعالیت کردید در این باره چه صحبتی دارید؟

واقعا خوشحالم که برانکو به اینجا آمد به او خوشامد بگویم و خوشحال‌تر هم هستم که مجددا می‌توانم او را از نزدیک ببینم. من خیلی چیزها از برانکو یاد گرفتم و به عنوان یک دوست و همکار افتخار کار با او را داشتم و حتی خودش هم شب گذشته در برنامه نود این موضوع را اعلام کرد. ما جدا از فوتبال ارتباط خوبی با هم داریم و من از او یاد گرفتم که چطور می‌شود در فوتبال شرافتمندانه کار و زندگی کرد و به نظرم اخلاق و شخصیت برانکو می‌تواند الگویی برای همه اهالی فوتبال در کشور باشد. ما بهترین روزهای تیم ملی را همراه با برانکو داشتیم و بهترین افتخارات را همراه با او به دست آوردیم اما متاسفانه خیلی راحت از کنار آن گذشتند. قهرمانی آسیا در بوسان، سوم شدن در جام ملت‌ها، صعود مقتدرانه به جام جهانی و بهترین بازی‌های تیم ملی در تورنمنت هایی مثل ال‌جی افتخاراتی بود که همراه با برانکو کسب کردیم اما متاسفانه در این بخش به او کم‌لطفی شد. در آن سال‌ها افراد زحمت‌کشی مثل محمد دادکان، همایون شاهرخی، احمد سجادی، مرحوم محمد رنجبر و ... برای تیم ملی زحمت کشیدند که به آنها کم بها داده شد هرچند که هر وقت نام برانکو می‌آید من یاد خداحافظی تلخ و غریبانه او از تیم ملی می‌شوم که بدون هیچ تقدیری در آلمان از تیم ملی جدا شد.

به نظر می‌رسد شما جزو افرادی هستید که از صمیم قلب برای بازگشت برانکو به فوتبال ایران خوشحالید.

من به عنوان همکار او باید حق مطلب را درباره‌اش ادا کنم و به مردم این حقایق را بگویم تا نگاه مسئولان ما در ورزش اینطور نباشد که خوش استقبال اما بد بدرقه باشند هرچند که برانکو به خاطر شخصیت بالایی که دارد و احترامی که برای مردم ایران دارد آن روزها را فراموش کرده و شاید هم به زبان نیاورده اما آرزوی من این است که او نه تا پایان فصل آینده بلکه چندین فصل در فوتبال ایران باقی بماند چون حضورش برای فوتبال کشورمان منشا خیر خواهد بود.

برانکو ایوانکوویچ , خداحافظی , خداحافظی تلخ

در این سال‌ها که برانکو خارج از ایران بود شما با او ارتباط داشتید؟

از طریق رضا چلنگر کار او را تعقیب می‌کردم و جویای حالش بودم اما از نزدیک همدیگر را ندیدیم و آخرین دیدار ما بعد از آخرین بازی در جام جهانی بود و او از تیم ملی رفت آن هم در حالی که فقط از من، همایون شاهرخی و احمد سجادی خداحافظی کرد چراکه متاسفانه فضایی درست کردند که او نتوانست با همه خداحافظی درستی انجام دهد. حالا که او به ایران آمده قطعا بیشتر همدیگر را خواهیم دید و رابطه ما بیرون از فوتبال خواهد بود که وقتی برانکو ایران بود ما با هم رفت و آمد خانوادگی هم داشتیم.

از این نگران نیستید که در بازی روز پنجشنبه پرسپولیس و سپاهان برانکو فن استاد را به شما بزند و دست شما را بخواند؟!

باید بگویم که من مقابل برانکو ایوانکوویچ همیشه شاگرد هستم و رابطه ما هنوز هم رابطه استاد و شاگردی است اما در بازی روز پنجشنبه نقش اصلی را در زمین بازیکنان ایفا می‌کنند البته برانکو اعلام کرده که سپاهان و بازیکنان ما را می‌شناسد اما خود او فرصتی برای کار با تیمش ندارد و  شاید افکار برانکو برای بازیکنان پرسپولیس هنوز هم مبهم باشد اما خود برانکو هم می‌داند که بازی پرسپولیس و سپاهان همیشه حساس است چون زمانی که در ایران بود هم این حساسیت وجود داشت.

بعداز اینکه برانکو را ببینید به او چه خواهید گفت؟

سعی می‌کنم خودم را به برانکو بچسبانم تا دل‌هایمان با هم صحبت کند! من واقعا از ته دل برانکو را دوست دارم.

برای بازی روز پنجشنبه سپاهان مقابل پرسپولیس چقدر تیمتان آماده است؟

به هر حال ما فرصت کمی برای آماده‌سازی داریم و دوست داشتیم که فرصت بیشتری باشد هرچند که دیدید پرسپولیس هم اذیت می‌شود چون آنها هم درگیر لیگ هستند و هم درگیر لیگ قهرمانان آسیا. ما دیروز ریکاوری کردیم و امروز هم تمرین داریم که نمی‌توانیم زیاد به بازیکنان فشار بیاوریم چون آخر فصل است و روز قبل از بازی هم بیشتر به مسائل تئوری می‌پردازیم و به نظرم فرصت کم برای این بازی بر روی کیفیت دیدار روز پنجشنبه تاثیرگذار خواهد بود اما بازیکنان سپاهان خودشان را آماده این بازی کرده‌اند.

برای بازی مقابل پرسپولیس مصدوم یا محرومی دارید؟

هادی عقیلی تنها مصدوم ما بود که البته چند روز است با ما تمرین می‌کند تا به بازی مقابل پرسپولیس برسد و امروز و فردا وضعیت نهایی این بازیکن هم مشخص می‌شود و خوشبختانه محرومی هم نداریم.

به عنوان سوال آخر خودتان فکر می‌کنید چقدر سپاهان شانس برای قهرمانی در لیگ برتر را دارد؟

به هر حال هر کسی که جدول رده‌بندی لیگ را ببیند و بی‌طرف هم باشد با این حرف من موافق است که 6 تیم بالای جدول شانس قهرمانی دارند که این موضوع شامل حال ما هم می‌شود و همه چیز در دست خودمان است و امیدوارم که به قهرمانی برسیم اما از طرف دیگر بحث گرفتن سهمیه آسیایی وجود دارد که بقیه تیم‌ها هم به دنبال آن هستند. از طرف دیگر نفت تهران و ذوب‌آهن شانس کسب سهمیه از طریق جام حذفی را دارند که البته ما این شانس را نداریم و از طریق لیگ برتر باید به  دنبال این موضوع باشیم.


اخبار ورزشی - فارس


ویدیو : فرکی: نام برانکو مرا یاد خداحافظی تلخ و غریبانه او می‌اندازد