عید فطر در کشورهای عربی چه روزی است؟ : بر اساس محاسبات نجومی و رویت شرعی هلال ...


بر اساس محاسبات نجومی و رویت شرعی هلال ماه، عید فطر در بیشتر کشور‌های عربی و اسلامی روز پنج‌شنبه مقارن با هشتم اوت 2013 اعلام شد. به نوشته روزنامه عربستانی عکاظ، بیشتر کشورهای جهان اسلام درصدد رؤیت هلال ماه شوال در روز چهارشنبه و اعلام عید سعید فطر در روز پنج‌شنبه هستند. خبرگزاری ایسنا: بر اساس محاسبات نجومی و رویت شرعی هلال ماه، عید فطر در بیشتر کشور‌های عربی و اسلامی روز پنج‌شنبه مقارن با هشتم اوت 2013 اعلام شد. به نوشته روزنامه عربستانی عکاظ، بیشتر کشورهای جهان اسلام درصدد رؤیت هلال ماه شوال در روز چهارشنبه و اعلام عید سعید فطر در روز پنج‌شنبه هستند.

هلال ماه به دلیل نزدیک بودن به افق و کم نور بودن با چشم غیرمسلح و تلسکوپ قابل رویت نیست و تنها با استفاده از فناوری عکسبرداری نجومی و محاسبات فلکی می‌توان آن را دید. به گفته ستاد اسلامی استهلال ماه، بیشتر کشورهای عربی - اسلامی این رویت را برای اثبات هلال ماه کافی می‌دانند.

از آنجا که در بیشتر کشورها به جز ترکیه، پاکستان، هند و بنگلادش آغاز ماه مبارک رمضان در یک روز بوده است، به همین منظور انتظار می‌رود که عید فطر نیز در بیشتر کشورها در یک روز باشد. ستاد اسلامی استهلال ماه اعلام کرد: از آنجا که در شمال آسیا، سراسر اروپا و کانادا ماه پیش از خورشید غروب می‌کند، رویت ماه با چشم غیر مسلح و تلسکوپ غیر ممکن است و تنها در مناطق میانی و جنوبی آفریقا و آمریکا می‌توان با کمک تلسکوپ و چشم غیرمسلح ماه را رؤیت کرد.

پایگاه اینترنتی"مصریات" به نقل از مرکز صدور فتوای مصر گزارش داد: همچنان در حال بررسی استهلال ماه شوال هستیم و پیش بینی می‌کنیم که روز پنج‌شنبه هشتم اوت 2013 روز عید سعید فطر باشد.

مرکز مذکور اعلام کرد: در بیشتر کشورهای عربی و اسلامی از جمله عربستان، امارات، کویت، فلسطین، قطر، سوریه، لبنان، اردن، لیبی، الجزایر، مراکش، تونس، عمان، بحرین و یمن روز چهارشنبه آخرین روز ماه مبارک رمضان خواهد بود.

در همین راستا، دکتر"حاتم عودة"، رییس مرکز ملی پژوهش‌های نجومی مصر در مصاحبه با خبرگزاری الشرق الاوسط خاطرنشان کرد: عید فطر در تمامی کشور‌های عربی - اسلامی طبق محاسبات نجومی و رویت شرعی هلال ماه روز پنج‌شنبه خواهد بود.

وی با تایید صحت تحقیقات مراکز نجومی اعلام کرد: ماه رمضان سال جاری در سراسر کشورهای عربی و اسلامی 29 روزه خواهد بود. هیات منجمان عربستان نیز اعلام کرد: عید فطر در تمامی کشورهای عربی و اسلامی روز پنج‌شنبه خواهد بود.


ویدیو : عید فطر در کشورهای عربی چه روزی است؟