عضو انقلاب فرهنگی: پولی شدن دانشگاه ها بی عدالتی است :         دکتر صادق واعظ ...



 

 

انقلاب فرهنگی , دانشگاه تهران , دانشگاه پیام نور

 

 

دکتر صادق واعظ زاده، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تبعیض آمیز بودن طرح پذیرش دانشجوی پولی در دانشگاههای دولتی گفت: اینگونه طرح ها باعث از بین رفتن فرصت های برابر آموزشی برای عموم جوانان می شود که خود از مصادیق بی‏عدالتی در جامعه خواهد بود.

به گزارش عدالتخواهی وی در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات و تبعات حاصل از پذیرش دانشجوی پولی در دانشگاههای دولتی که اخیرا در جریان بررسی برنامه پنجم توسعه مورد حمایت دولت و تصویب نمایندگان قرار گرفته است،  گفت: موضوع پذیرش دانشجویان شهریه ای در دانشگاه های دولتی، موضوعی است که سابقه دارد و در برنامه چهارم توسعه هم وجود داشت و در برخی دانشگاه ها اجرا شد و مشکلاتی ایجاد کرد بنابراین شایسته بود تا قبل از طرح رسمی آن یک ارزیابی عملکردی از این برنامه در چند سال گذشته انجام می شد.

ضرورت ارزیابی طرح های مشابه گذشته

این استاد دانشگاه تهران با یادآوری سابقه اجرای این طرح در سالهای 83 و 84 گفت: دولت و مجلس آن سال ها که با دلایل عقلانی و منطقی ما قانع نشدند ولی حالا که نتایج تجربی اجرای آن را هم در اختیار داریم که نشان می دهد اصولا دوره هایی که دو قشر دانشجوی مختلف به لحاظ علمی را تحت یک برنامه و در یک محیط در کنار هم قرار می دهد تبعات نامطلوبی دارد شایسته است مسوولان آموزش عالی و نمایندگان محترم از این تجربه استفاده نمایند و اگر این استفاده شده است نتایج آن را منتشر کنند.

کاهش سطح کیفیت آموزش عالی

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تاکید کرد: یکی از مشکلات اجرای این طرح یعنی پذیرش دانشجوی شهریه ای در دانشگاه های دولتی کاهش کیفیت آموزش عالی در دانشگاه‏های بزرگ است. در حالی که اکنون با وجود حدود 4 میلیون دانشجو در کشور که به لحاظ کمی رشد زیادی داشته است باید بیشتر به دنبال افزایش کیفیت در آموزش عالی باشیم.

دکتر واعظ زاده افزود: یکی از مشکلات چنین طرح هایی برای ما معلمین دانشگاهی  سردرگمی و در نهایت افت اجباری سطح تدریس در کلاس درس است آیا سطح کلاس را باید با سطح علمی دانشجویانی که در یک رقابت سنگین علمی و با یک استعداد و اندوخته علمی زیاد  وارد دانشگاه می شوند تنظیم کرد یا با سطح علمی معمولاً متفاوتی که دانشجویان بهرمند از این طرح دارند. در هر حالت به یادگیری یک گروه یا هر دو گروه یاد‏شده صدمه وارد می‏شود.

مشکل در تلفیق دو سیستم دولتی و شهریه ایست

وی با اشاره به وجود دانشگاههای متعدد غیر انتفاعی در حال حاضر در شهرهای مختلف کشور گفت: البته من با اصل دانشگاه های غیر انتفاعی مخالفتی ندارم اما مشکل در تلفیق این دو با هم است.

اینگونه طرح ها منجر به افزایش تبعیض در جامعه می شود

دکتر واعظ زاده، یکی دیگر از مشکلاتی مهم این طرح را ایجاد تبعیض دانست و افزود: سال 84 هم در اعتراض به پذیرش دانشجویان پولی در غالب طرح دوره های مشترک روی بحث تبعیض این طرح، تأکید شد.

وی ادامه داد: عملا چنین طرحی به منزله ی از بین بردن فرصت های برابر آموزشی برای ادامه تحصیل و ورود به دانشگاههاست که از مصادیق بی عدالتی است و اثرات آن  در روح حساس جوانان ما تأثیر گذار خواهد بود که خود مشکلات دیگری را به‏بار می‏آورد.

دانشگاه محل تامین درآمد دولت نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پاسخ به  توجیه تامین مالی دانشگاهها از طریق اینگونه طرح ها گفت: به لحاظ تامین مالی و نفع اقتصادی برای دانشگاه باید گفت که  اساسا دولت باید درآمد لازم برای مؤسسات خود را از جای دیگری تأمین کند. در حالی که تأمین درآمد دولت از صنعت در سیاست‏های کلی نظام نفی شده‏است چگونه به دانشگاه به عنوان محل درآمد نگاه می‏کنند. با مدیریت درست بر منابع کشور می توانیم منابع مالی مورد نیاز دانشگاه هایمان را تأمین کنیم. البته اگر در دانشگاه از پژوهش‏های کاربردی که نیازهای اساسی‏تری را هم رفع می کند درآمد زایی شود مانعی ندارد و خوب هم هست. اما کسب درآمد با اختلال در امر آموزش مناسب نیست. دولت مطابق قانون بخشی از منابع حاصل از هدفمند شدن یارانه‏ها را به بودجه خود اختصاص می‏دهد. بنده پیشنهاد  می‏کنم  دولت به‏جای موافقت با طرح دانشجویان شهریه‏ای، فقط چند درصد از این منابع را در اختیار دانشگاه های کشور قرار دهد.

وی افزود هنوز آماری از میزان درآمد دانشگاه‏ها از محل این شهریه منتشر نشده و معلوم نیست که اصلا اینها پولی است که بتواند رفع مشکلی کند. وی یادآور شد نکته دیگر مبهم بودن بحث «هزینه تمام شده» در محاسبه شهریه در این طرح است، آیا منظور فقط هزینه های جاری دانشگاه است یا هزینه های سرمایه ای را هم دربر میگیرد؟

اگر هزینه‏های سرمایه‏ای هم در میزان شهریه مقرر محاسبه شود شهریه چقدر خواهد شد و امکان پرداخت آن ازسوی متقاضیان تا چه اندازه خواهد بود و اگر فقط هزینه‏‏های جاری محاسبه شود آیا دانشگاه-ها باید چیزی هم از منابع سرمایه‏ای خود برای این طرح هزینه کنند و  از بودجه معمول خود آن‏را جایگزین نمایند که در این‏صورت نقض غرض خواهد بود. وی در پایان به دانشجویان توصیه کرد با حفظ متانت و مستدلاً دیدگاه‏ها و  تجارب خود را در اختیار مسؤلان قرار دهند تا انشاءالله مورد توجه واقع شود..../تحلیل:عصرایران


ویدیو : عضو انقلاب فرهنگی: پولی شدن دانشگاه ها بی عدالتی است