سفر به سرزمین بودا (2) : لهاسا دومین شهر بزرگ فلات تبت و مرکز معنوی بودایی ...


لهاسا دومین شهر بزرگ فلات تبت و مرکز معنوی بودایی است. پس باید انتظار داشت كه این شهر مملو از مكان‌های دیدنی، معبدهای رنگارنگ و ساختمان های تاریخی باشد. وب‌سایت همشهری شش و هفت - فاطمه عسگری‌آزاد: لهاسا یکی از رویایی‌ترین و خیال‌انگیزترین شهرهای جهان است؛ پایتخت تبت و مرکز معنوی بودایی. ارتفاع 3650 متری این شهر از سطح دریا باعث شده دسترسی به آن محدود شود و همین امر تاریخ بیش از هزار ساله معنوی این شهر را زنده نگه داشته است. به واسطه تعالیم آیین و فرهنگ خاص مردم این شهر، لهاسا از سایر سرزمین‌های اطراف متمایز است. به زبان تبتی لهاسا به معنی «سرزمین مقدس»،« شهر خدایان» و «سرزمین بودا» است.

سفر به سرزمین بودا (1)

72 ساعت در پایتخت تبت

لهاسا دومین شهر بزرگ فلات تبت و مرکز معنوی بودایی است. پس باید انتظار داشت كه این شهر مملو از مكان‌های دیدنی، معبدهای رنگارنگ و ساختمان های تاریخی باشد.  این شهر به دلیل جغرافیای خاصش تا سال‌ها از گزندبسیاری از بلاهای انسانی دور بوده و قدمت تاریخی آن دست نخورده باقی مانده است.

سرزمین عجایب , بودا , اندروید سرزمین موبایل

 تاریخ گردی

روز اول

لهاسا با بیش از هزار سال سابقه تاریخی و فرهنگی نقاط بسیار دیدنی برای علاقه مندان به فرهنگ و تمدن این سرزمین دارد.

کاخ پوتالا

کاخ پوتالا درست در وسط شهر لهاسا واقع شده است. نام این کاخ از کوهی که در نزدیکی آن است گرفته شده و به معنای الهه رحمت است. این کاخ برای اولین بار توسط پادشاهی به نام سونگتسن گامپو(Songtsen Gampo) در سال 637 ساخته شد و به عروس او شاهزاده خانم ون چنگ تقدیم شد. در طول دوران سلطنت دالایی لامای پنجم این قصر بازسازی شد. امروز کاخ پوتالا به موزه‌ای برای فرهنگ و تاریخ این سرزمین تبدیل شده و در سال 1994 نام آن در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد. این کاخ بیش از هزار اتاق دارد و 200 هزار مجسمه در دل آن قرار گرفته است.

سرزمین موج های آبی , سرزمین موجهای آبی , سه بیگانه در سرزمین ناشناخته

مرکز تجمعات مذهبی

خیابان بارخور(Barkhor) یک خیابان تاریخی و مذهبی در اطراف معبد جوخانگ است که به عنوان مهم‌ترین و محبوب‌ترین مرکز تجمعات مذهبی مردم تبت شناخته می‌شود. هر وقت سال که به این خیابان بروید راهبان را در حال دعا و رفتن به سمت معبد می‌بینید. بسیاری از مردم عادی که از روستاهای دور افتاده  یا مناطق کوهستانی به لهاسا می‌آیند در این خیابان مشغول دعا می‌شوند.

سریال سرزمین آهن , سرزمین آهن , سریال سرزمین کهن

موزه تبت

موزه تبت که در غرب شهر لهاسا قرار دارد در حقیقت یک موزه خودمختار به شمار می‌رود. عملیات ساخت این موزه در سال 1999 به پایان رسید و تبت اولین موزه مدرن خود را در این مکان تثبیت کرد. این موزه با مساحت بیش از 53 هزار متر مربع تلاش دارد تا تمام بقایای فرهنگ و تاریخ این سرزمین را زنده کند. از هنر اصیل تبتی گرفته تا دست سازها، صنایع دستی و سکه‌های قدیمی در این موزه نگهداری می‌شود.

سرزمین موجهای آبی مشهد , سرزمین لیلیپوت , سرزمین اهن

معبد گردی

روزدوم

لهاسا پایتخت معنوی بوداییان است. از هزاران سال پیش مردم این شهر با آیین بودا زندگی کرده‌اند و معابد و راهبان بسیاری در لهاسا برای گسترش دین بوداییم تلاش می‌کنند. آشنایی با فرهنگ و شیوه زندگی پیروان این مذهب می‌تواند روز دوم شما را تکمیل کند.

معبد گل رز وحشی

معبد سرا(Sera) یکی از معابد اصلی تبت به شمار می‌رود که در دو کیلومتری شمال لهاسا قرار دارد. لغت «سرا» به معنای شکوفه گل رز وحشی است و نشان دهنده این حقیقت است که این معبد در تپه‌ای مملو از گل‌های رز وحشی تاسیس شده است. در حال حاضر بیش از سه هزار راهب در این معبد زندگی می‌کنند. سرا یک معبد ویژه برای گلوپا یا پیروان فرقه کلاه زردان است که شاخه‌ای از آیین بوداست.

سرزمین عجایب تهران , مجسمه بودا , زنی در حال رسیدن به یک سرزمین مسطح

 بزرگ‌ترین معبد تبت

معبد درپونگ(Drepung) در پای کوه و در شمال غرب لهاسا قرار دارد. این معبد بزرگ‌ترین معبد تبت محسوب می‌شود. البته در زمان اوج خود این معبد بزرگ‌ترین معبد بوداییان جهان با جمعیت بیش از 10 هزار راهب بود اما امروز از تعداد راهبان بسیار کاسته شده است. مقبره دالایی لامای دوم تا پنجم در این معبد قرار دارد اما از زمان دالایی لامای پنجم کاخ پوتالا به عنوان مرکز سیاسی و معنوی تبت تثبیت و اجساد باقی دالایی لاماها در آن کاخ به خاک سپرده شد.

جواب معمای زنی در حال رسیدن به یک سرزمین مسطح بدون درخت است , سخنان بودا , اینجا ایران است، سرزمین هنر ، عشق و خلاقیت

مقدس‌ترین معبد

معبد جوخانگ (Jokhang) در مرکز شهر لهاسا و در داخل خیابان بارخور قرار دارد. معبدی که در طول سلطنت سونگتسن گامپو ساخته شد. بسیاری از هنرمندان مشهور آن زمان برای ساخت این معبد از نپال به لهاسا آمدند تا این شاهکار هنری و تاریخی را خلق کنند. برای مردم تبت هنوز مقدس‌ترین و مهم‌ترین مکان عبادتی همین معبد جوخانگ است. نام این معبد هم در سال 2000 در لیست آثار میرات جهانی یونسکو ثبت شد.

بازیگران سریال سرزمین کهن , سرزمین کهن , سرزمین هزار ابشار

ماجراجویی در طبیعت

روزسوم

از نقاط دیدنی و تاریخی لهاسا که بگذریم طبیعت این شهر بسیاری از گردشگران را غافلگیر کرده است؛ شهری که در ارتفاعات قرار دارد و هر گوشه‌ای از آن یک جاذبه طبیعی را در دل خود پنهان کرده است.

دریاچه‌ای رویایی

دریاچه نمتسو(Namtso) در ارتفاع چهار هزار متری از سطح دریا واقع شده و مساحت آن هزار و 920 کیلومتر مربع است. دریاچه نمتسو دارای جزایر متعدد در اندازه‌های مختلف است. آب و هوا در اطراف دریاچه به طور سریعی تغییر می‌کند و بارش برف در این منطقه بسیار رایج است. اگر به طبیعت علاقه دارید بازدید از این دریاچه را نباید از دست بدهید.

زنی در حال رسیدن به یک سرزمین مسطح بدون درخت است , سرزمین کوچولوها , سرزمین ساعت

شهر چشمه‌های آبگرم

یانگباجینگ (Yangbajing) شهری است که در 90 کیلومتری شمال غرب شهر لهاسا واقع شده است؛ شهری با طبیعت بی نظیر و فوق العاده بکر. این شهر در یک دره سر سبز قرار دارد و به واسطه‌ چشمه‎های آبگرمش مشهور است. از این چشمه‌ها برای تولید برق هم استفاده می‌شود و اولین نیروگاه حرارتی در سال 1977 در این منطقه تاسیس شد. چشمه‌های آبگرم این منطقه خواص درمانی بسیاری دارند.

سرزمین ایده ها , جملات معروف بودا , بزرگترین مجسمه بودا

اولین پارک تبت

نوربولینکا (Norbulingka) در غرب شهر لهاسا قرار دارد؛ عمارت زیبایی که ساخت آن به سال 1755 برمی‌گردد. این عمارت زمانی به عنوان قصر تابستانی، بعد از آن یک مرکز اداری و دینی بوده است و امروز به عنوان یکی از آثار ثبت شده یونسکو در معرض تماشای توریست‌ها قرار گرفته است. در اطراف این عمارت پارکی وجود دارد که به عنوان اولین و بهترین پارک تبت شناخته می‌شود. تابستان و پاییز بهترین فصل‌های تماشای این پارک است و معمولا برنامه‌های موسیقی محلی در این مکان برپا می‌شود. لهاسا با بیش از هزار سال سابقه تاریخی و فرهنگی نقاط بسیار دیدنی برای علاقه مندان به فرهنگ و تمدن این سرزمین دارد.

سرزمین آب، آبادی، کوه، اسب‌های وحشی , داستان بودا , نام معابد بودا


ویدیو : سفر به سرزمین بودا (2)