روش نگهداری از ماهی قرمز خانگی :         ماهی قرمز كوچك یا همان ماهی طلایی ...



 

 

ماهی قرمز , گوشت قرمز و نگهداری آن , طرز تهیه سس قرمز خانگی با رب

 

 

ماهی قرمز كوچك یا همان ماهی طلایی از معمول ترین ماهی هایی است كه در منزل می توان از آنها نگهداری كرد. این حیوان كوچك خانگی كه بسیار جذاب و دوست داشتنی است، در صورت مراقب مناسب می تواند تا چند سال در كنار ما در منزل زندگی كند.

 

اما متاسفانه به خاطر قیمت ارزان آن، اغلب توجه لازم به آن نمی شود و در شرایط نامناسب نگهداری می گردد، لذا بیش از چند ماه عمر نمی كند.

 

باید دانست كه قیمت ارزان این ماهی های زیبا نباید با ارازن بودن جان این موجودات زیبا اشتباه گرفته شود. لذا لازم است برای فراهم آوردن شرایط مناسب زندگی آنها، مواردی را رعایت كنیم.

 

 

ظرف نگهداری

 
اولین موضوعی كه می تواند به عنوان یك عامل مهم در عمر بیشتر ماهی موثر باشد، محل زندگی آن است.

 

ظروفی كه در آنها ماهی فروخته می شود، اغلب كوچك است و نباید اشتباه كرد و ماهی ها را در همان ظروف كوچك نگاه داشت. ماهی ها به اكسیژن موجود در آب احتیاج دارند و این اكسیژن از طریق سطح هوایی كه با آب در تماس است وارد آب می شود. هر چه سطح مقطع بالای تنگ كوچك تر باشد، اكسیژن كمتری می تواند وارد آب شود.

 

پس سعی كنید تا آنجا كه ممكن است از ظروف كوچك برای نگهداری ماهی ها استفاده نكنید.

 

 

آب


از آنجایی كه ماهی در تمام طول عمر خود در آب می باشد، لذا لازم است آبی كه برای زندگی آن انتخاب می كنیم دارای شرایط مناسب زندگی باشد. معمولا استفاده از آب شهری مشكل خاصی برای ماهی های قرمز ایجاد نمی كند. اما قبل از كنار گذاشتن آب برای ظرف ماهی، بگذارید یك دقیقه آب از شیر برود. این كار باعث می شود برخی مواد شیمیایی كه احتمالا در لوله رسوب كرده اند بیرون بروند. برای اطمینان از خارج شدن موادی مانند كلر، باید قبل از عوض كردن آب ماهی ها، بگذارید كه آب به مدت یك شبانه روز در ظرف بماند و بعد ماهی را داخل آن بیندازید. همچنین این عمل باعث می شود كه آب دمای محیط را گرفته و تغییر آن برای ماهی ها خطری در بر نداشته باشد.

 

هرگز نباید اجازه دهید كه آب ظرف ماهی ها كثیف شود، این كار می تواند باعث بیماری، كوتاهی عمر و در نهایت مرگ آنها شود.

 

شما باید در طول هفته یك یا دو بار آب ظرف ماهی ها را عوض كنید.

 

برای تعویض آب تنگ ماهی، هرگز آب را یك دفعه عوض نكنید، بلكه با آرامش كامل، نیمی از آب ظرف را خالی كرده و سپس كم كم آب خالی شده از ظرف را با آبی كه از یك روز قبل نگه داشته اید(برای خارج كردن كلر آب) جایگزین كنید. در هر صورت باید سعی كنید كه كمترین استرس را به ماهی های كوچك منتقل كنید.

 

 

غذای ماهی


ماهی های قرمز كوچك، حیوانات بسیار سخت جانی هستند و هر چیزی را می خورند. لذا به راحتی می توانید در شرایطی كه غذای مناسب در دسترس ندارید از خرده های نان، شیرینی و ... به مقدار كم به عنوان غذا به آنها بدهید.

 

اما اگر در نگهداری آنها مبتدی هستید به شما پیشنهاد می شود از غذاهای آماده آنها كه ارزان قیمت هم می باشد تهیه كنید. فقط مطمئن باشید كه غذایی را كه می خرید مربوط به Goldfish می باشد. ماهی های نیز مانند انسان به پروتئین، ویتامین و ... برای رشد و زندگی نیاز دارند.

 

در ارتباط با غذا دادن باید دقت كنید كه دادن زیاد غذا به آنها و ماندن آنها در ظرف باعث آلودگی آب شده و برای ماهی ها خطراتی به همراه خواهد داشت. سعی كنید به مقدار بسیار بسیار كم، در سه نوبت غذایی همانند خودتان به آنها غذا دهید و مقدار آن باید به گونه ای باشد كه غذای اضافی در آب نماند.

 


دمای محیط


بهترین دما برای زندگی این ماهی ها از حدود 10 تا 25 درجه سانتیگراد می باشد. دمای محیط هرگز نباید به طور ناگهانی تغییر كند. اما تغییر تدریجی و ملایم دمای محیط یا آب برای آنها قابل تحمل می باشد.

 

 

نور


ماهی های قرمز كوچك نیز همانند سایر حیوانات یا گیاهان احتیاج به نور خورشید دارند. محل نگهداری آنها باید به گونه ای باشد كه تغییر روز و شب در آن احساس شود.

 

هرگز آنها را در زیر نور مستقیم و شدید آفتاب قرار ندهید.

 

 

سایر شرایط


ریختن شن یا ماسه كف ظرف می تواند حس بودن در منزل را برای این ماهی ها بیشتر كند. دقت كنید كه بیش از دو یا سه سانتیمتر ارتفاع ماسه كف ظرف نباشد، چرا كه در غیر این صورت می تواند محیط خوبی برای رشد خزه و باكتری ها باشد. همچنین باید از ماسه ایی استفاده كنید كه لبه های تیز نداشته باشد تا باعث زخمی شدن ماهی ها نشود.

 

در این رابطه هرگز از ماسه های رنگ شده استفاده نكنید.

 

 

بررسی رفتار ماهی


حداقل روزی دو نوبت یك دقیقه ای به رفتار ماهی های خود توجه كنید. به این ترتیب می توانید حركت های غیر معمول آنها تشخیص دهید.

 

در صورت بروز مشكل در رفتار آنها اگر علاقمند باشید می توانید از متخصصین نگهداری ماهی برای درمان آنها مشورت بگیرید.

 

اما مطمئن باشید اگر موارد بالا را رعایت كنید مشكل خاصی برای آنها پیش نخواهد آمد.

 


ویدیو : روش نگهداری از ماهی قرمز خانگی