درمان یبوست با لوبیا سبز :         فصل گرما، فصل وفور لوبیا سبز است و تا زمانی ...



 

 

 

درمان یبوست , درمان یبوست کودکان , درمان یبوست شدید

 

فصل گرما، فصل وفور لوبیا سبز است و تا زمانی كه لوبیا، سبز و تازه است بیشتر خانم‌های ایرانی از آن كوكو یا خوراك تهیه كرده یا آن را با برنج مخلوط می‌كنند البته برخی خانم‌های باسلیقه نیز حجم زیادی از این سبزی را تهیه كرده و برای زمستان آنها را در فریزر ذخیره می‌كنند.

به طور كلی لوبیا دارای انواع سفید، قرمز، چشم بلبلی و چیتی است و تا وقتی كه لوبیا، سبز و تازه است از دار و دسته سبزیجات به شمار می‌رود، ولی وقتی غلاف و دانه‌های آن خشك شود از گروه حبوبات یا بهتر بگوییم جزو بنشن‌ها محسوب می‌شود.

در كل لوبیا سرشار از ویتامین‌های A، B، C و مواد معدنی آهن، فسفر، كلسیم و پتاسیم است. البته بد نیست بدانید لوبیا خشك فاقد ویتامین C بوده اما از نظر پروتئین و ویتامین E غنی‌تر است.

 

 

لوبیا سبز خنك است

لوبیا سبز طبع خنكی دارد. بنابراین از گرمازدگی جلوگیری می‌كند و به جهت مدر بودن به دفع سموم بدن كمك می‌نماید. این سبزی ارزشمند به دلیل دارا بودن مقدار زیاد اسیدفولیك و آهن قادر است تا حدودی در رفع كم‌خونی و پیشگیری از بروز حملات قلبی موثر باشد. همچنین لوبیا سبز به جهت مواد فیبری از افزایش قند و كلسترول بد خون جلوگیری می‌كند.

یبوست و بواسیر را درمان می‌كند. فشار خون را كاهش می‌دهد و به دلیل غنی بودن از ویتامین‌های گروه B تقویت‌كننده فوق‌العاده سیستم اعصاب به شمار می‌آید. به طور كلی لوبیا از باقالی بهتر و نفخ آن كمتر بوده ولی از نخود نفاخ‌تر است. لوبیا سبز را همه سنین می‌توانند بخورند، اما كسانی كه معده‌های ضعیف دارند یا بچه‌های كوچك به علت نفاخ بودن باید آن را كمتر مصرف كنند.

خوب است بدانید لوبیا سبز در مقایسه با لوبیا خشك بسیار كالری دارد به طوری كه در 100 گرم آن تنها 30 كالری انرژی نهفته است، در حالی كه در 100 گرم لوبیا قرمز و سفید خشك 340 كالری و لوبیا چشم‌بلبلی 130 كالری انرژی نهفته است. البته ناگفته نماند هنگام طبخ از مقدار كالری انواع لوبیا اندكی كاسته می‌شود.

 


توصیه‌‌ها

1 ـ مدت نگهداری لوبیا سبز در یخچال در صورتی كه آن را در كیسه محبوس نكنیم 3 تا 4 روز است و در فریزر به صورت وكیوم 1 تا 6 ماه است. البته انجماد طولانی می‌‌تواند تا حدودی از ویتامین C و اسیدفولیك این سبزی بكاهد و طعم و مزه آن را نامطلوب و تند سازد. لذا بهتر است در هر فصلی از سبزی‌های تازه آن فصل استفاده كنیم و مصرف سبزی‌‌های منجمد را به حداقل برسانیم.

 

2 ـ بهترین روش طبخ لوبیا سبز، بخارپز كردن آن است و لذیذترین غذایی هم كه می‌توانید از آن تهیه كنید، لوبیا پلو است. در اثر مخلوط كردن لوبیا با برنج پروتئین آن كامل شده و قدرت جذب آن در بدن بالا می‌رود. از سوی دیگر افزودن دارچین و گوجه فرنگی تازه را به این غذا توصیه می‌كنیم.

منبع: jamejamonline.ir


ویدیو : درمان یبوست با لوبیا سبز