دایی:دوست دارم گواردیولا اول شود/ از کاراکتر مورینیو خوشم نمی‌آید : مصاحبه ...



مصاحبه متفاوت دایی در مورد مراسم بهترین‌های جهان

دوست دارم گواردیولا اول شود/ از کاراکتر مورینیو خوشم نمی‌آید

سرمربی تیم فوتبال راه‌آهن گفت: دوست دارم گواردیولا مربی اول جهان شود.

 

دوست دارم , عشقم دوست دارم , دوست دارم عزیزم

 

به گزارش فارس به نقل از سایت باشگاه راه‌آهن، علی دایی چند سال است که جزو رای‌دهنده‌های اولیه انتخابات بهترین های جهان است و به عنوان فردی که در مراسم هم حضور پیدا می‌کند، گفتنی‌های جالبی دارد. علی دایی مثل بقیه اعضای فیفا در انتخاب اولیه از بین حدود 50 بازیکن به 23 بازیکن رای می‌دهد تا نامزدهای نهایی از بین آنها انتخاب شود.

در بخش مربیان و سایر بخش‌ها هم به همین شکل رای می‌دهد تا نفرات نهایی برای کاپیتان‌ها و مربیان ملی و روزنامه‌نگاران جهان ارسال شود و آنها به سه نفر اول رای بدهند. هنوز معلوم نیست که گزینه‌های نهایی و نفر اول چه کسانی باشند اما سرمربی راهآهن پیش‌بینی می‌کند که مسی امسال هم مرد سال فوتبال جهان بشود.

علی دایی در این زمینه به سؤالات زیر پاسخ داده است:

شما امسال برای چندمین بار بود که برای انتخابات بازیکن سال جهان رای دادید؟

- به نظرم پنجمین بار بود.

پنجمین بار به عنوان عضو کمیته فنی یا اینکه زمان سرمربیگری تیم ملی را هم حساب کردید؟

- من اوایل عضو افتخاری کمیته فنی فیفا بودم اما 2 سال است که رسما عضو این کمیته شده‌ام و فکر کنم 5 یا 6 بار است که در این انتخابات شرکت کرده‌ام.

روالش چه طوری است؟ ظاهرا رایی که شما به عنوان عضو کمیته فنی می‌دهید با آراء مربیان و کاپیتان‌های ملی فرق دارد؟

-فیفا از خیلی وقت پیش، خودش یک سری کاندیداها را انتخاب می‌کند، هم بین مربی‌ها هم بازیکن‌ها هم بازیکن‌های زن دنیا هم مربی‌های زن دنیا و غیره. بعد آنها را برای ما ارسال می‌کند و ما یک تعدادی را انتخاب می‌کنیم که در این مرحله کاندیداهای نهایی مشخص می‌شوند و برای انتخاب در اختیار مربیان و کاپیتان‌های ملی و روزنامه‌نگاران و بقیه قرار می‌گیرند.

در واقع شما یک انتخابات اولیه انجام می‌دهید و مثل کاپیتان‌ها و مربیان ملی فقط سه نفر را انتخاب نمی‌کنید.

-بله، دقیقا.

شما معمولا هر موقع لیست برایتان می‌آید معیار انتخابتان چیست؟

عملکردی که در سال قبلی داشتند برای من خیلی مهم است.  تقریبا اکثرشان را آدم می شناسد چون من اغلب بازی های باشگاهی و ملی دنیا را دنبال می کنم. مثلا در بین مربی‌ها مطمئنا بهترین نتیجه گیری و فوتبال خوبی که تیم‌شان بازی می‌کند مهم است.

یعنی شما می‌روید بنشینید و مثلا آمار یک مربی یا بازیکن را دربیاورید و ببینید که عملکردش چه طوری بوده؟

-من نتیجه کلی را نگاه می کنم. بعد هم ما شناخت کافی داریم از مربی‌انی که دارند در کل دنیا کار می کنند. رزومه آنها را نه تنها من که همه آدم ها می‌دانند. خود من هم علاقمندم به فوتبال خارجی و اکثر بازی ها را از کانال ایران یا کانال های دیگر می بینم. چون ما با فوتبال زندگی می کنیم شناخت کافی از آنها داریم.

معمولا با کسی هم برای انتخاب‌تان مشورت هم می‌کنید؟

-نه، تنها خودم تصمیم می‌گیرم.

اگرچه نحوه انتخاب شما با بقیه فرق دارد و شما به تعداد بیشتری رای می‌دهید اما انتخاب‌های اولتان تا حدودی ضد رئال مادرید بود. مثلا کریس رونالدو جزو سه انتخاب اولتان نبود.

- روراست بگویم رونالدو بازیکن خیلی بزرگ و خوبی است اما من فوتبال بارسلونا را خیلی دوست دارم، فوتبالی که بارسایی‌ها انجام می دهند اصلا یک چیز خاص است. شاید مثل رونالدو باز هم در فوتبال دنیا باشد اما شما شبیه مسی یا ژاوی و اینیستا نمی توانید پیدا کنید. من چون فوتبال این‌ها را بیشتر دوست دارم و ظرافت کاریه این‌ها خیلی بیشتر است به آنها رای دادم، وگرنه برای من فرقی نمی کند. البته اگر رئال با بارسلونا بازی کند بیشتر دوست دارم بارسلونا ببرد چون از زمانی که گواردیولا آمد بارسلونا من یکی از طرفداران بارسلونا شدم، چون فوتبال این تیم را خیلی دوست دارم.

در انتخاب مربیان هم شرایط همین‌طوری بود. یعنی شما گواردیولا را که مثلا نصف سال 2012 را  مربیگری نکرده بود جزو سه نفر اول‌تان قرار داده بودید ولی مورینیو جزو انتخاب های اولتان نبود.

- من از کاراکتر مورینیو زیاد خوشم نمی‌آید. هر کسی یک دیدگاهی دارد و دیدگاه من این است دیگر.

از نظر فنی چطور؟ قبولش دارید؟

-از نظر فنی مطمئنا جزو سه تای اول دنیاست. شما نگاه کنید هر جا رفته یک جام برای تیمش آورده. رزومه‌اش نشان می دهد هرجای دنیا که مربیگری کرده موفق بوده.

الان دعوتنامه خود مراسم برای شما آمده؟

-بله برایم ایمیل فرستادند و تاریخش هم مشخص شده. فکر کنم هفتم یا هشتم ژانویه است. در ایمیلم هست. همیشه اول ایمیل می‌کنند و بعد به آدرسی که داده‌ام اصل دعوت‌نامه را هم  می‌فرستند.

معمولا چند مهمان همیشه به مراسم دعوت می‌شوند؟

- دقیقا نمی‌دانم اما مراسم جای خالی ندارد که کسی بخواهد اضافه بر سازمان بیاید. از قبل همه چیز مشخص شده. صندلی ها مشخص هستند، برنامه‌ها مشخص است. ما که عضو کمیته فنی فیفا هستیم هم بلیت هواپیمای‌مان را می فرستند و هم هتل‌مان را رزرو می‌کنند. در کل همه کارهارا را طبق برنامه انجام می‌دهند.

شما هر وقت برای مراسم سال فیفا به سوییس می‌روید. به غیر از یکی دو ساعت مراسم چه اتفاق های دیگری قبل و بعد از مراسم می‌افتد؟

-هیچی. همه چیز دست خودتان هست و فقط برای مراسم خودتان را آماده می‌کنید. وقتی می رسید برنامه مراسم را در هتل به شما می‌دهند، گاهی اوقات مواردی را هم مثلا درباره نحوه لباس پوشیدن و چیزهای دیگر ذکر می‌کنند. مثل شما در این مراسم نمی‌بینید کسی با کت و شلوار کرم یا سفید نشسته باشد و دوست دارند که همه تیره بپوشند.

ازمراسم پارسال نکته جالبی یادتان هست؟

-فکر کنم پارسال اولین بار بود که یک خواننده معروف دنیا با بلاتر روی سن آمد که به نظرم به خاطر پیکه دعوتش کرده بودند. نکته جالب دیگر هم مجری‌گری رودگولیت بود که من خیلی دوستش دارم. بعد هم شما نگاه بکنید بهترین های دنیا در آنجا جمعند. یک نکته جالب دیگر هم این بود که در سال قبل ژاپنی‌ها خیلی توانستند جایزه بگیرند و به خاطر آنها مراسم به یک زبان دیگر هم ترجمه می‌شد. خیلی مهم است که یک کشوری بیاید از آسیا مثل ژاپن که اینقدر پیشرفت کرده باشد. خیلی از کسانی که رفتند روی سن و جایزه گرفتند ژاپنی بودند به همین خاطر فیفا را مجبور کردند که زبان ژاپنی را هم به 3-4 زبانی که از قبل ترجمه می شد اضافه کند.

یادتان هست چه کسی کنارتان نشسته بود؟

-اکثرا اعضای کمیته فنی فیفا در یک ردیف می‌نشینیم. معمولا رییس فدراسیون فوتبال کرواسی کنار من می‌افتد.

اینها در مورد فوتبال ایران با شما صحبت می کنند؟ مثلا پارسال که ژاپنی ها خیلی جایزه گرفتند کسی در مورد اینکه فوتبال ایران چرا نماینده ندارد با شما صحبت نکرد؟

-زیاد نه. البته گاهی اوقات با آنهایی که نزدیکترم صحبت‌هایی می‌کنیم. مثلا اوایل که عضو کمیته فنی شده بودم تا حدودی درباره حجاب خانم‌های فوتبالیست بحث می‌شد. متاسفانه چون آنها آشنایی لازم را نداشتند فکر می کردند ایران هم مثل افغانستان یا بعضی کشورهای دیگر هست و به خانم ها مثل آنجا فشار می‌آورند که من در این مورد به آنها توضیح می‌دادم.

در این دوسه روزی که در مقر فیفا هستید، جلسه‌ای هم در کمیته فنی فیفا دارید؟

-بعضی سال ها جلسه هم بوده اما بعضی سال ها هم نبوده، اینها تمام چیز ها را از قبل با ما هماهنگ می کنند. مثلا اگر جلسه باشد مطمئنا یک روز بیشتر می‌مانیم اما اکثرا در این مراسم جلسه برگزار نمی کنند چون خیلی سرشان شلوغ است و می‌خواهند به بهترین شکل ممکن مراسم را برگزار کنند.

الان شما به عنوان عضو کمیته فنی فیفا در سال چند بار جلسه دارید؟

- سالی تقریبا 2 یا 3 بار جلسه داریم اما متاسفانه من سال قبل یک بار یک جلسه را به خاطر  مشغله کاری‌ام در فوتبال نتوانستم بروم. امیدوارم در آینده شرایط طوری باشد که جلسه‌ای را از دست ندهم.

در کمیته فنی فیفا به غیر از شما از چهره های معروف دنیا دیگر چه کسانی هستند؟

-اکثرا فوتبالیست های قدیمی دنیا هستند و چند تا رئیس فدراسیون فوتبال در دنیا. مثلا رئیس فدراسیون فوتبال کرواسی هست. سابی‌سویچ از مونته‌نگرو، کارمبئو، ژورژ وه‌آ، عبدی پله و چندتای دیگر هم هستند.

از همبازی های خودتان در اروپا هم کسی هست؟

-نه اصلا، کسی به سن و سال من نمی خورد و همه بزرگتر از من هستند.

معمولا دستور جلساتشان چیست؟

-هر جلسه فرق می کند، به عنوان مثال یک بار درباره تکنولوژی خط دروازه صحبت می‌کنند و افراد موافق و مخالف نظرات شان را می‌گفتند. یا مثلا راجع به استفاده از 5 داور توی بازی خیلی بحث شد. گاهی اوقات تورنمنت‌های معتبری که انجام میشود را از نظر فنی آنالیز می کنند. در کل خیلی مباحث وجود دارد که هر  بار از قبل موضوع جلسه را برای ما می‌فرستند تا درباره آن مطالعه کنیم و اگر نظری داشتیم در جلسه بگوییم.

موضوع تکنولوژی خط دروازه هم فکر کنم کم کم دارد جدی می‌شود؟

-مطمئنا، چون خیلی اتفاقات افتاده و همه اینها را در جلسات نشان می‌دهند. مهم‌ترین مشکلی که دارند این است که به خاطر هزینه زیاد، از این تکنولوژی در همه جای دنیا نمی شود، استفاده کرد. خیلی از کشورهای آسیایی و آفریقایی با یک توپ ساده فوتبال بازی می کنند و امکان استفاده از چنین تکنولوژی‌ای را ندارند. حتی بحث 5 تا داور هم چون هزینه ها را خیلی بالا می‌برد بعضی‌ها مخالفت می‌کردند. درباره تکنولوژی خط دروازه چون حتما یک نفر باید در اتاق کنترل باشد که مسائل را کنترل کند، خیلی بحث بود که ممکن است او هم اشتباه کند یا یک مورد را جابجا کند. با این حال با توجه به گل هایی که در تورنمنت‌های مختلف نادیده گرفته شده و حق تیم‌ها را ضایع کرده به این نتیجه رسیده‌اند که از این تکنولوژی استفاده کنند.

نزدیکترین دوستان شما در بین فوتبالیست های بین المللی چه کسانی هستند؟ منظورم آنهایی که با هم ارتباط دارید، است.

-با چند نفر ارتباط دارم اما متاسفانه فاصله ما آنقدر زیاد است و هر کس هم گرفتاری‌های خودش را دارد. با چند نفر بعضا با ایمیل و تلفن ارتباط دارم مثل لوتار ماتئوس و ژورژ وه‌آ.

پیش بینی شما درباره بهترین‌های دنیا چیست؟فکر می‌کنید سه نفر نهایی چه کسانی باشند؟

-به نظرم سه نفر اول دنیا از بین مسی، ژاوی، اینیستا و رونالدو باشند.

به احتمال زیاد مسی اول می‌شود. قبول دارید؟

-بله چون مسی یک نابغه هست و نمی‌شود او را با بقیه مقایسه کرد. امسال برعکس سال های قبل در تیم ملی هم بازی های خوبی انجام داده و فکر کنم او انتخاب شود.

اما انتخاب مربیان مبهم است.

-بله خیلی سخت است که پیش‌بینی کنیم اما من خودم دوست دارم گواردیولا انتخاب بشود. البته شانسش کم است چون 6 ماه مربیگری نکرده و از نظر گرفتن جام هم موفقیت نداشته است./فارس

 


ویدیو : دایی:دوست دارم گواردیولا اول شود/ از کاراکتر مورینیو خوشم نمی‌آید