جنجال شیری که از آمریکا به ایران آمد : محمد علی نجفی اظهار داشت: اصل و فرع ...


محمد علی نجفی اظهار داشت: اصل و فرع بودن جام شیردال مهم نیست چون در سال 2003 سه نفر آمریکایی این شیء را مورد بررسی قرار دادند و اعلام کردند که اصل است. خبرگزاری فارس: محمد علی نجفی اظهار داشت: اصل و فرع بودن جام شیردال مهم نیست چون در سال 2003 سه نفر آمریکایی این شیء را مورد بررسی قرار دادند و اعلام کردند که اصل است.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام آنها گروه مبارزه با قاچاق عتیقه که در گمرک آمریکا حضور دارند این شیء را توقیف کردند بنابراین از نظر دولت آمریکا این شیء، اصل است و اگر آن را برگرداندند قطعاً به عنوان حرکتی است که می‌خواستند حسن نیت به ما نشان دهند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: حالا اگر گفته‌اند که اصل نیست این طور نیست که اصلی وجود داشته باشد و فرع آن را ساخته‌اند بلکه از اول کسی این  را ساخته است، مسئله تخصصی است.

نجفی گفت: فرع و اصل بودن آن مسئله فرعی است به هر حال کارشناسان ما در موزه ملی قرار شده که روی مسئله کار کنند.

وی یادآور شد: روشی تحت عنوان سال‌یابی برای اشیایی که کشف می‌شوند وجود دارد بر اساس روش سالیابی، سن شیء را حتماً مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که رئیس‌جمهور را در سفر نیویورک همراهی می‌کرد 6 مهرماه جاری، هنگام بازگشت به ایران، دست پر برگشت و جام شیردال را همراه خود آورد، جامی که در همان فرودگاه از آن رونمایی شد و پیش از آن نیز رسانه‌های خارجی اعلام کرده بودند که « واشنگتن یک اثر باستانی متعلق به قرن 7 پیش از میلاد را که از یک قاچاقچی کشف و ضبط کرده بود را به ایران بازگردانده است.»

پس از این ماجرا، بازار اظهارنظرهای متعدد درباره اصل نبودن جام شیردال، داغ شد و در نهایت مقرر شد تا کارشناسان و باستان‌شناسان در موزه ملی ایران درباره این موضوع، تحقیق و بررسی کنند.


ویدیو : جنجال شیری که از آمریکا به ایران آمد