جایزه هزار دلاری انجمن سلطنتی شیمی برای سوالی كه ارسطو را گیج كرده بود! :



 

سقف ده هزار دلاری برای ارز , اعلام برندگان جایزه نوبل شیمی 2016 , جایزه برای بچه های پیش دبستانی

 

 

انجمن سلطنتی شیمی انگلستان در پی كشف علت انجماد سریعتر آب داغ نسبت به آب سرد كه اندیشمندانی همچون ارسطو را گیج كرده بود، یك جایزه 1000 دلاری تعیین كردند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مساله علمی كه به «اثر مپمبا» نیز موسوم است، پیش از این فرانسیسن بیكن و رنه دكارت را نیز شكست داده است.

این مساله نام جدید خود را در سال 1968 بدست آورده كه در آن یك دانش‌آموز تانزانیایی موسوم به «اراستو مپمبا» این سوال را از استادانی كه از مدرسه وی دیدن می‌كردند، پرسید.

مپمبا كه برای پنج سال بر روی این مساله كار كرده بوداز دنیس اوزبورن از دانشگاه دارالسلام پرسیده بود: اگر شما دو مخزن مشابه را با میزان مساوی از آب،‌ یكی در زمای 35 درجه سانتیگراد و دیگری در 100 درجه سانتیگراد داشته باشید و آنها را در یخچال قرار دهید، آب با دمای 100 درجه سریعتر یخ می‌زند. چرا؟

اوزبورن از پاسخ به این سوال ناتوان ماند و در مقاله‌ای در مورد این مساله كه در همان سال منتشر كرد، آنرا «اثر مپمبا» خواند.

به گفته برایان امسلی، مدیر روابط عمومی انجمن سلطنتی شیمی، برنده جایزه هزار دلاری باید یك مورد قانع‌كننده را مطرح كرده و از تفكرات خلاقانه استفاده كند.

گفته می‌شود بسیاری از اثرهای استاندارد فیزیك با این پدیده مطابقت دارد اگرچه هیچ كدام به عنوان دلیل اختصاصی به اثبات نرسیده است.

نظریاتی بر پایه تبخیر، همرفت و سرمای زیر نقطه انجماد مطرح شده اما تاكنون خود سوال بدون پاسخ باقیمانده است.

شركت‌كنندگان تا 30 ژوئیه زمان دارند تا پاسخ های خود را برای این سوال به ثبت برسانند.

آنها باید با محققان تحصیلات‌تكمیلی در سراسر جهان به رقابت بپردازند كه با پشتیبانی انجمن سلطنتی شیمی در جست‌و‌جوی پاسخی برای این سوال هستند.... / خبرگزاری ایسنا

 

 


ویدیو : جایزه هزار دلاری انجمن سلطنتی شیمی برای سوالی كه ارسطو را گیج كرده بود!