تولید روغن خوراکی با استخوان حیوانات! : بعد از ماجرای استفاده از روغن پالم ...


بعد از ماجرای استفاده از روغن پالم در تولید برخی از محصولات لبنی که با حاشیه های فراوانی همراه شد، حالا حوزه سلامت گرفتار یک ماجرای جدید روغنی شده است. تولید روغن آلوده با استخوان حیوانات، که یکی از نمایندگان مردم تهران این موضوع را مطرح کرده است. خبرگزاری مهر: به نظر می رسد که حوزه سلامت نمی خواهد از ماجرای "روغن" رها شود. زیرا، بعد از یک هفته اخبار و گزارشهای رسانه های مکتوب و مجازی و رسانه ملی در مورد استفاده از روغن پالم در برخی از محصولات لنبی، حالا تولید روغن آلوده با استفاده از استخوان حیوانات، مطرح شده است. خبری که زهره طبیب‌زاده نوری عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران، آن را عنوان کرده است.

این نماینده مردم تهران که اخیرا بازدیدی از مناطق حاشیه شهر تهران داشته است، به تشریح این ماجرا می پردازند و می گوید در بازدیدی که از منطقه قلعه نو در شهر ری داشته است، پی به این موضوع برده است.

طبیب زاده نوری با اشاره به مشاهدات خود از مکانی که این روغن را تولید می کردند، می گوید: این استخوانها در معرض حرارت 40 درجه و مکانی کاملا آلوده نگهداری و از آن روغنی استحصال می‌شود که هیچ‌کس پاسخگوی چرایی و چگونگی استفاده از این روغن نیست.

وی ادامه می دهد: متاسفانه استخوانهای حیواناتی مانند گاو و گوسفند را در محلهای سر باز، بدون‌ هیچگونه رعایت بهداشتی دپو کرده و شدت عفونی بودن منطقه به شکلی بود که اجازه بازدید به ما داده نمی‌شد و در نهایت به دلیل حضور بخشدار ناحیه به ما مجوز ورود دادند.

طبیب زاده با عنوان این مطلب که پاتیل‌هایی در کنار این مرکز قرار داشت که داخل آن روغن استحصال شده‌ای از این استخوانها به دست آمده بود و یک کارگر افغانی نیز عمل فرآوری این ماده را انجام می‌داد، عنوان داشته که روغن به وجود آمده از این استخوانها و چگونگی استفاده از آن برای ما جای سئوال داشت که این کارگر افغانی هیچ توضیحی در این مورد نداد. از سوی دیگر علاوه بر فضای آلوده تولید این روغن، ماده به وجود آمده نیز بسیار آلوده بود که متاسفانه هیچ‌کس پاسخگو نبود که چرا روغن استخوانهای حیوانات گرفته می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه وزارتخانه‌ها و سازمانهایی مانند وزارت بهداشت، وزارت کشور، شهرداری و سازمان محیط زیست مسئول پیگیری این وضعیت هستند، گفته که پیگیر موضوع است و نامه‌ای هم به وزارت بهداشت داده شده اما هنوز پاسخی را دریافت نکرده‌اند.

بعد از فروکش بحران در حوزه دارو، حالا نوبت به حوزه غذا رسیده است که وارد چالش بشود. بعد از ماجرای برنجهای آلوده، و به دنبال آن پرونده روغن پالم که البته هنوز ترکش های آن ادامه دارد، می بایست ماجرای جدیدی از روغن های آلوده را دنبال کرد. استفاده از استخوان حیوانات برای تولید روغن، موضوعی نیست که بتوان بی اعتنا از کنار آن گذر کرد. زیرا، بر اساس آنچه کارشناسان حوزه غذا عنوان می کنند، تامین سلامت محصولات و فرآورده های غذایی، یکی از مخاطرات جدی در حوزه سلامت است.


ویدیو : تولید روغن خوراکی با استخوان حیوانات!