تاثیر ارز مبادلاتی بر قیمت‌ها/ ارز مبادلاتی صرف چه شده است؟ :   تاثیر ارز مبادلاتی ...



نرخ ارز مبادلاتی , تاثیر قیمت دلار بر بازار مسکن , تاثیر طبقه در قیمت خانه

 

تاثیر ارز مبادلاتی بر قیمت‌ها

برخی فعالان بازار می‌گویند عرضه ارز مبادلاتی به تولیدکنندگان تلویزیون تاثیری در قیمت‌های تلویزیون در بازار نداشته استبازار لوازم صوتی و تصویری و مخصوصا تلویزیون از بازارهایی است كه طی مدت اخیر، به ویژه شش ماه گذشته با تحولات زیادی از لحاظ قیمت، موجودی كالا در بازار و... مواجه بوده است.

تحولاتی كه تا همین یكسال قبل مشاهده‌اش چه از جانب كسبه و فعالان بازار و چه از جانب كارشناسان و همچنین مصرف‌كنندگان غیر قابل پیش‌بینی بود؛ چرا كه بازار این كالا طی سال‌های اخیر با تكیه بر تولیدات داخلی (بیش از 90 تا 95 درصد) و همچنین به دلیل دریافت ارز مرجع بابت واردات قطعه و همچنین كالای ساخته شده، كمتر تحت تاثیر مشكلاتی در رابطه با واردات كالا، نوسانات نرخ ارز و... قرار می‌گرفت.

اما از اوایل سال جاری با تداوم روند صعودی قیمت دلار آزاد و همچنین عدم ارائه ارز مرجع به واردكنندگان كالا و همچنین تولیدكنندگان ناگهان ورق برگشت و قیمت‌ها در بازار روندی صعودی در پیش گرفت. ماجرا به همین جا ختم نشد و پس از مدتی شاهد كاهش موجودی مدل‌های گوناگون تلویزیون در بازار بودیم و از گوشه و كنار اخباری در رابطه با كمبود قطعات تولیدی در كارخانه‌های تولیدی تلویزیون منتشر شد

.با انتشار این اخبار و تایید این موضوع از جانب رییس انجمن تولیدكنندگان لوازم صوتی و تصویری، قیمت‌ها در بازار رشد بیشتری یافت و به این ترتیب بازار این كالا روز به روز با كاهش میزان تقاضا مواجه شد. كارشناسان و فعالان بازار معتقد بودند در صورتی كه شرایط واردات قطعه تسهیل شود در بازار شاهد كاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

این در حالی است كه این اتفاق افتاد و تولید‌كنندگان از اول مهر ماه بابت واردات قطعات تولیدی ارز مبادلاتی دریافت كردند. اكنون با گذشت سه ماه از این اتفاق و رفع مشكل تامین قطعه تولیدكنندگان تلویزیون شاهد هیچ‌گونه تغییر قیمتی در بازارتلویزیون نیستیم.

با توجه به این موضوع این سوال نزد خریداران به وجود آمده است كه چرا در صورتی كه تولیدكنندگان بابت واردات قطعات تولیدی و... ارز مرجع دریافت می‌كنند، قیمت‌ها در بازار كاهش نیافته است و همچنان قیمت‌ها در بازار این كالا با نرخ دلار آزاد محاسبه می‌شود؟ به عبارتی مصرف‌كننده نتیجه ارائه ارز مبادلاتی به تولیدكنندگان را كجا مشاهده می‌كند؟

این سوالی است كه در این گزارش ما سعی كرده‌ایم پاسخ آن را بیابیم.پس اگر شما هم نسبت به این موضوع اعتراض دارید این گزارش را بخوانید:

كمكی كه موجب كاهش قیمت‌ها نشد

ارائه ارز مبادلاتی به واردكنندگان قطعات تولیدی برای ادامه حیات خطوط تولید تلویزیون، اگر چه موجب شد تا مشكل محدودیت موجودی در بازار تلویزیون كمرنگ شود، اما متاسفانه با گذشت سه ماه از این اتفاق وعده‌های تولیدكنندگان محقق نشده و قیمت‌ها همچنان در بازار این كالا گران است!

فعالان بازار می‌گویند: از حدود هشت تا نه ماه گذشته قیمت‌ها در بازار تلویزیون روندی كاملا صعودی داشته و از كاهش قیمت به هیچ عنوان خبری نبوده است.

نمایندگی‌های فروش برندهایی نظیر سامسونگ، ال‌جی، سونی و ایكس ویژن با بیان این مطلب گفتند، قبول داریم كه قیمت‌ها رشدی 40 درصدی داشته است؛ اما چاره‌ای نیست و باید بر اساس سیاست‌های شركت‌های تولیدكننده حركت كنیم.شركت‌های تولیدكننده نیز با تایید خبر ادامه روند صعودی قیمت‌ها در بازار اعلام كردند، تاثیر محرومیت چند ماهه بابت دریافت ارز مرجع یا مبادلاتی در حدی بزرگ و عمیق بوده است كه فعلا امكان هیچ‌گونه كاهش قیمتی وجود ندارد.

محمد حسین برخوردار، رییس هیات مدیره شركت سام الكترونیك در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: اصلا قرار نیست قیمت‌ها در بازار تلویزیون كاهش یابد و باید فكر ارزان شدن تلویزیون را از سر بیرون كرد.

وی افزود: در آینده نزدیك قیمت‌ها رشد بیشتری خواهد داشت، چرا كه ما اكنون قیمت‌ها را تنها 35 تا 40 درصد گران كرده‌ایم. در حالی كه میزان منطقی رشد قیمت 70 تا 75 درصد است.پس نمی‌توان انتظار داشت كه ارائه ارز مبادلاتی به جای ارز مرجع 1226 تومانی باعث كاهش قیمت‌ها شود.

شركت ال‌جی هم از عدم كاهش قیمت‌ها در بازار طی مدت اخیر خبر داد. نكته جالب اینجا است كه شركت‌های عرضه‌كننده به جای كاهش قیمت‌ها، اقدام به ارائه پروموشن یا هدایای ضمن خرید كرده‌اند و گروهی نیز تخفیف‌هایی جزئی برای خریداران در نظر گرفته‌اند.

به عبارتی این ارز مبادلاتی كه قرار بود به كاهش قیمت‌ها در بازار منجر شود تنها به تخفیف‌های جزئی یا ارائه هدایایی كه روی دست فروشندگان مانده است ختم شده است!

ارز مبادلاتی صرف چه شده است

تولیدكنندگان تلویزیون این موضوع را تایید می‌كنند كه رشد قیمت‌ها منجر به ریزش 40 درصدی تقاضا در بازار شده است، اما همچنان حاضر به پایین كشیدن فتیله قیمت نیستند و ترجیح می‌دهند از این ارز مبادلاتی برای رفع مشکلات تجاری‌شان كه طی ماه‌های گذشته از سال جدید با آن مواجه بودند استفاده كنند، هر چند كه تلاش ما برای یافتن رقم ارز ارائه شده به واردكنندگان قطعات مشخص نیست، اما برخوردار، مدیر عامل شركت سام الكترونیك و رییس مجمع عالی واردات به «دنیای اقتصاد» اعلام كرد كه ارز ارائه شده تنها در حدی است كه واردكنندگان قطعات مورد نیاز را در حد نیاز تامین كنند!

یك كارشناس بازار در این رابطه به «دنیای اقتصاد» گفت: تولیدكنندگان طی ماه‌هایی كه از دریافت ارز مرجع محروم بودند با مشكلات زیادی مواجه بودند كه تاثیر زیادی بر روند كاری آنها گذاشته و حتی برخی از شركت‌های تولیدی را به مرز نابودی كشانده است.

به گفته این كارشناس،زمانی كه نماینده‌های فروش بابت سفارش كالا اقدام به گشایش اعتبار یا LC می‌كردند، نرخ دلار 1226 تومان بود، اما حالا كه موعد اجرای تعهدات فرا رسیده است دلار رقمی بالای 3000 تومان دارد و اگر هم قرار باشد از ارز مبادلاتی استفاده شود نرخ آن حدود دو برابر زمانی است كه نسبت به گشایش LC اقدام شد.به همین دلیل شركت‌ها باید این هزینه را به هر نحوی كه شده تامین كنند و تنها راه هم افزایش قیمت است.

برخوردار، رییس هیات مدیره شركت سام الكترونیك هم در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: طی ماه‌های گذشته كه تولید كنندگان بابت واردات قطعه از دریافت ارز دولتی محروم بودند با مشكلات زیادی مواجه بودند ولی برای نجات بازار ناچار شدند كالاها را با ضرر به بازار عرضه كنند. حالا نباید تصور شود كه این ارز مبادلاتی به یك باره می‌تواند تمام این مشكلات را رفع كند.

در این مورد شهیدی، رییس انجمن تولیدكنندگان لوازم صوتی و تصویری هم با تایید گفته‌های برخوردار به «دنیای اقتصاد» گفت: مهم‌ترین قسمت تلویزیون پنل است كه 50 درصد یك تلویزیون را تشكیل می‌دهد و این كالا وارداتی است و در اولویت هفتم برای دریافت ارز مبادلاتی قرار دارد. به گفته شهیدی با توجه به اهمیت این كالا و ارائه ارز مبادلاتی به این كالا طی یكی دوماه گذشته نمی‌توان انتظار داشت به محض ارائه ارز مبادلاتی برای واردات این كالا در بازار با كاهش قیمت مواجه شویم.

وی افزود: طی مدت اخیر علاوه بر اینكه عرضه كالا به بازار كم شده است قدرت خرید مردم هم كاهش یافته و این موضوع باعث شده رونق بازار از بین رود. در چنین شرایطی نمی‌توان برای كاهش قیمت‌ها اقدام كرد و ضرر بیشتری را به تولیدكننده تحمیل كرد.

كارشناسان می‌گویند: این طور كه پیدا است این ارز مبادلاتی كه به منظور كمك و حمایت از تولیدكنندگان داخلی و همچنین با هدف كاهش قیمت‌ها در بازار به برخی از گروه‌های كالایی تعلق گرفته است تنها صرف رفع مشکلات تجاری فعالان صنف شده است و مصرف‌كننده همچنان باید بهای سنگین را برای خرید این كالا بپردازد!/دنیای اقتصاد

 


ویدیو : تاثیر ارز مبادلاتی بر قیمت‌ها/ ارز مبادلاتی صرف چه شده است؟