بیماری ماشین گرفتگی :       سفر لذتبخش و مفرح است، اما نه همیشه. برای بعضی ...



 

 

بیماری حرکت ماشین , نام قرص ماشین گرفتگی , درمان ماشین گرفتگی کودکان

 

سفر لذتبخش و مفرح است، اما نه همیشه. برای بعضی از مردم مسافرت در كنار همه خوبی‌ها و لذت‌هایش یك عذاب بی‌پایان است و شاید شما هم این نشانه‌های ناخوشایند گیجی، تهوع، رنگ‌پریدگی، استفراغ، عرق سرد، خستگی، ترشح بزاق بیش از حد، خمیازه‌، سردرد، احساس عمومی ناراحتی و ناخوشی را در حین مسافرت با اتوبوس یا وسیله نقلیه شخصی‌تان تجربه كرده باشید.

به گفته متخصصان بیماری مسافرت یا ماشین گرفتگی به علت حرکت مداوم و تکراری مناظر اطراف هنگامی که فرد سوار ماشین می‌شود، پدید می‌آید.

سرگیجه و حالت تهوع را از جمله علائم این بیماری است، این نوع بیماری نه‌تنها در سفر بلكه در هر مكانی مانند وسایل شهربازی از قبیل تاب كه حركت مداوم و ثابت دارد، به وجود می‌آید.

موارد ایمنی و پیشگیری این بیماری با رعایت مواردی از قبیل عدم مطالعه هنگام سفر در وسیله نقلیه و خالی نگه داشتن معده می‌توان از وجود این بیماری جلوگیری كرد.

یكی از عوامل مفید علاوه بر استفاده از قرص‌های ضد تهوع و سرگیجه ‌ هنگام سفر، استفاده از زنجبیل دم‌‌كرده است.

 

 

داروهای كمك‌كننده

داروهایی برای پیشگیری و نیز درمان بیماری سفر وجود دارند كه اگر عموما در طی مسافرت‌هایتان دچار این مشكل می‌شوید، می‌توانید از آنها استفاده كنید. تعدادی از این داروها را می‌توانید بدون نسخه پزشك از داروخانه تهیه كنید، ولی اگر بیماری زمینه‌ای و سیستمیك دارید، بهتر است قبل از مصرف آنها با پزشك داروساز مشورت كنید.

دیمن هیدرینات دارویی است كه می‌توان در اشكال خفیف بیماری با دوز كم از آن استفاده كرد. از این دارو كه به نام «قرص سفر» هم معروف است می‌توانید چند ساعت قبل از شروع حركت استفاده كنید.

 


درمان‌های غیر دارویی

یافته‌های محققان نشان می‌دهد استفاده از ریشه زنجبیل اثری كاملا قابل مقایسه با داروهای گفته شده را دارد، ضمن این‌كه عوارضی هم ندارد. بنابراین اگر واقعا در این‌باره مشكل دارید و دسترسی به دارو ندارید، می‌توانید این پیشنهاد را هم امتحان كنید.

كمپرس آب سرد هم برای رفع مشكل كمك می‌كند. كمپرس آب سرد ـ البته نه خیلی یخ ـ را روی چشم‌ها و همین طور روی گردن بگذارید.

 


این توصیه‌ها را به كار گیرید

اگر شما هم به حرکت حساس هستید و به بیماری مسافرت دچار می‌شوید، برای لذت بردن بیشتر از سفرتان این نكات را رعایت كنید:

سعی کنید در طول مسیر کاملا به صندلی خودرو تکیه دهید و صندلی را به حال نیمه خوابیده قرار دهید.

 

روی صندلی به سمت پشت ننشینید.

 

از مطالعه‌ کردن‌ خودداری‌ کنید.

 

بهتر است در قسمتی از وسیله نقلیه قرار بگیرید که کمترین تکان را دارد مثلا در میانه اتوبوس، صندلی جلوی خودرو و کنار بال هواپیما.

 

نفس‌های عمیق و آهسته بكشید.

 

اگر به بیماری مسافرت مبتلا هستید، از درون خودرو به مناظر نگاه نکنید یا اگر در قایق یا کشتی هستید به موج‌ها ننگرید و حرکت افق را تماشا کنید.

 

بهتر است از بوهای تحریک‌‌کننده مانند سیگار دوری کنید. در هواپیما یا اتوبوس‌ دستگاه‌ تهویه‌ بالای‌ سر را روشن‌ کنید تا هوا بهتر جریان‌ پیدا کند.

 

همچنین سعی کنید از شب قبل از مسافرت، کمتر غذا و نوشیدنی بخورید و در طول راه نیز شکم خود را نسبتا خالی نگه دارید.

 

منبع:salamatnews.com


ویدیو : بیماری ماشین گرفتگی