بازداشت رییس‌جمهور سابق فرانسه :   اخبار بین الملل -  قانون، گریبان «سارکوزی» ...



رییس جمهور فرانسه , شغل سابق رییس جمهور های امریکا , رییس جمهور سابق ترکیه

 

اخبار بین الملل -  قانون، گریبان «سارکوزی» را گرفت
بازداشت رییس‌جمهور سابق فرانسه

بی‌سابقه بود اما اتفاق افتاد؛ «نیکلا سارکوزی» رییس‌جمهوری سابق فرانسه بازداشت شد.

به گزارش گاردین، «سارکوزی» در زمینه پرونده فساد مورد بازجویی قرار گرفت.

 

او روز سه‌شنبه یک روز پس از آن خود را به مقامات دادگستری معرفی کرد که بازرسان، وکیل او را به‌همراه دو قاضی دادگاه بخش دستگیر کردند. بازپرسان می‌توانند «سارکوزی» را ۲۴ساعت در بازداشت نگه دارند، اما امکان تمدید این مدت برای یک روز بیشتر هم وجود دارد.

 

اگرچه بنا به گزارش‌ها پرونده اخیر، تحقیق روی اتهامات وارده به «سارکوزی» در خصوص دریافت پول از «معمر قذافی» دیکتاتور سابق لیبی، در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2007 این کشور است؛ اما پرونده‌های فساد «سارکوزی» به این اتهام محدود نمی‌شود و در مجموع شش پرونده علیه «سارکوزی» که در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ رییس‌جمهور فرانسه بوده در جریان است. «سارکوزی» در سال ۲۰۱۲ پس از پنج‌سال ریاست در کاخ الیزه جای خود را به «فرانسوا اولاند» رییس‌جمهور کنونی فرانسه داد. پیش‌تر «ژاک شیراک» که پیش از «سارکوزی»، رییس‌جمهور بود در یک پرونده اختلاس حکم حبس تعلیقی گرفته بود.

 

«ژیلبر آزیبر» یکی از عالیرتبه‌ترین قضات دادگاه تجدیدنظر فرانسه، یکی از قضاتی بود که روز دوشنبه برای بازجویی فراخوانده شد. به‌جز او یک قاضی دیگر به نام «پاتریک ساسوست» هم بازداشت شد.

 

به گزارش بی‌بی‌سی، این پرونده زمانی به جریان افتاد که ماموران تحقیق متوجه شدند «سارکوزی» تلفنی دارد که به نام فرد دیگری ثبت شده است. در این تلفن، یکی از مکالمات «سارکوزی» با وکیلش ضبط شده بود؛ محتوای این مکالمه باعث شد تا پرونده‌ای جدید برای «سارکوزی» باز شود. اکنون «سارکوزی» متهم است که به یک قاضی در قبال دریافت اطلاعات، پیشنهاد یک سمت عالی در موناکو را داده است.

 

این در حالی است که برای کسب اطلاعات درباره این پرونده پلیس با حکم قضات تلفن «سارکوزی» را شنود می‌کرد، اما «سارکوزی» که از شنود پلیس مطلع شده بود به‌همراه وکیلش اتهام‌ها را رد می‌کنند و می‌گویند که از قاضی مذکور فقط مشورت گرفته‌اند. علاوه بر این گفته می‌شود اوایل امسال که قضات باید تصمیم می‌گرفتند آیا دفتر برنامه‌های کاری آقای «سارکوزی» همچنان در اختیار دستگاه قضایی بماند یا نه، «سارکوزی» از روند کار مطلع شده بود.


یکی دیگر از اتهامات «سارکوزی» این است که پیش از ریاست‌جمهوری، برای یک معامله اسلحه با پاکستان، حق و حساب گرفته است. در این پرونده که مربوط به مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۲ در فرانسه است، 6/13میلیون‌دلار از هزینه‌های تبلیغات به حساب هزینه‌های حزب اتحاد برای جنبش مردمی (UMP) واریز شده بود. با آشکارشدن این پرونده، «ژان فرانسوا کوپه» رهبر این حزب استعفا داد و هفته پیش یک پرونده جنایی در این‌باره گشوده شد.


اما «سارکوزی» که تمام اتهامات را تکذیب می‌کند، انگیزه مطرح‌شدن آنان را سیاسی و برای جلوگیری از بازگشت مجدد خود به قدرت توصیف می‌کند. به باور تحلیلگران، این بازداشت ضربه‌ای بزرگ به «سارکوزی» می‌زند؛ او امید دارد در سال ۲۰۱۷ میلادی بار دیگر برای ورود به کاخ الیزه مبارزه کند.
اخبار بین الملل - شرق

 


ویدیو : بازداشت رییس‌جمهور سابق فرانسه