ازدواج مجدد، جنجال بی‌پایان :       در پژوهش‌های دو دهه اخیر كه خانواده‌های ...



 

 

ازدواج مجدد , ازدواج مجدد بازیگران ایرانی , قانون ازدواج مجدد

 

در پژوهش‌های دو دهه اخیر كه خانواده‌های چند همسری و تك‌همسری را مقایسه كرده‌اند، مشكلات جسمانی و تنش در همسران اول خانواده چند همسری، بیش از گروه مشابه در خانواده تك همسری است. همچنین از نظر سلامت روانی، زنانی كه در خانواده‌های چندهمسری هستند، عزت نفس همسران اول خانواده، بسیار پایین و احساس تنهایی در آنها بسیار بالاست و معمولا زنان احساس نابرابری را از سوی همسرانشان تجربه می‌كنند.

 

شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، پیشنهاد حذف مواد 22 و23 لایحه خانواده را داد و دلیل این امر را لایحه ای دانست كه در آینده پیش روی داریم؛ ازدواج موقت و ازدواج مجدد، بحث بی‌سرانجامی است كه تا بوده، زنان و مردان را در برابر یكدیگر قرار می‌داده و هر كدام از حق خود سخن می‌گویند و با استناد به پیامد‌های اجتماعی، رفع تمایلات خود را به نفع جامعه می‌دانند. از قشر بی‌سواد تا برترین كارشناسان، پرداختن به آن را واجب می‌دانند و همچنان قرار است این امر حل‌ ناشدنی باقی بماند!

 

به گزارش «تابناک»، رییس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: «این شورا پیشنهاد داده است تا لایحه حمایت از خانواده بدون دو ماده 22 و 23 كه به ازدواج موقت و ازدواج مجدد اشاره می‌كنند، تصویب شود».

 

كبری خزعلی در نشست خبری هم‌‌اندیشی زن و خانواده كه در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: «مقام رهبری از جایگاه زن در خانواده به عنوان ریحانه یاد كردند و اینكه در ارزش‌های دینی، ملاك كمال و كرامت یك مرد، ارزشگذاری او نسبت به همسرش است».

 

وی با اشاره به سیاست‌های كلان ابلاغی از سوی مقام رهبری برای برنامه چهارم و پنجم توسعه گفت: «نقش خانواده، جایگاه زن در خانواده و حضور او در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و احقاق حقوق قانونی زن مورد توجه قرار گرفته است».

خزعلی عنوان كرد: «شورای فرهنگی و اجتماعی زنان به كمیسیون قضایی مجلس پیشنهاد داده است تا لایحه حمایت از خانواده بدون دو ماده 22 و 23 كه به ازدواج موقت و ازدواج مجدد اشاره می‌كنند، تصویب شود. در لایحه دیگر حمایت از خانواده كه از دولت به مجلس خواهد آمد، این دو ماده مطرح خواهند ‌شد، چرا كه مواد 22و 23 ماهوی هستند و در لایحه دیگر حمایت از خانواده نیز دقیقا به ماهیت ازدواج و طلاق پرداخته می‌شود».

 

ماده ۲۳ این لایحه به این شرح است: «اختیار همسر دایم بعدی، منوط به اجازه دادگاه پس از احراز توانایی مالی مرد و تعهد اجرای عدالت بین همسران است. تبصره ـ در صورت تعدد ازدواج چنانچه مهریه حال باشد و همسر اول آن را مطالبه نماید، اجازه ثبت ازدواج مجدد منوط به پرداخت مهریه زن اول است».

 

اما شادی این ریحانه‌ها چه میزان مد نظر است؟ چند همسری، بیشتر تأثیرات بسیار بدی بر روحیه بانوان می‌گذارد و آنها را از شاد بودن دور می‌كند. این در حالی است كه شادی او مساوی است با شادی فرزند. آنچنان كه پیش از این در«ملت ما» آمد: «ما مادر‌ها نمی‌توانیم اجازه دهیم كه فرزندانمان بیش از آنچه ما شاد هستیم، شادی كنند. اگر ما توانایی شاد بودن را داشته باشیم، فرزندانمان شاد‌تر خواهند بود. اگر ما شادی خود را محدود كنیم، برای شادی آنها نیز مرزهای زیادی قرار می‌دهیم؛ بنابراین، میزان شادی مجاز فرزندان ما در ارتباط مستقیم با حالات ماست. اگر شاد بودن، اولویت نخست ما باشد، آن زمان فرزندان ما میزان بیشتری از شادی را تجربه می‌كنند. وقتی شاد هستیم، فرزندانمان دوست دارند كه كنار ما باشند».

 

چند همسری در منابع مذهبی

 

در قرآن مجید، زمانی كه داشتن ده‌ها همسر رایج بوده، آیه ای برای اجازه مشروط بر چند همسری آورده شده كه بسیار مورد توجه قرار گرفته و چه بحث‌ها و نشست‌هایی كه بر سر چرایی و چگونگی این آیه كه تشكیل نشده است!

 

اما باید گفت، آیه ای دیگر نیز در همان سوره آورده شده است كه گویا كمتر به آن توجه شده است! در سوره نساء آیه 129 آمده است: «و هر قدر هم كه بكوشید و بخواهید نمى‏توانید بین زنان به عدل و انصاف رفتار كنید، پس [در میل به دیگرى‏] پا را از حد فراتر مگذارید تا همسر [پیشین‏] خود را بلاتكلیف بگذارید و اگر به اصلاح بپردازید و تقوا پیشه كنید، [بدانید كه‏] خداوند آمرزگارى مهربان است‏».

 

تك همسری‌ها سالم‌ترند

 

در گزارشی با نام «اختلالات روانی در خانواده‌های چند همسری زیاد است»، به نقل از آفتاب می‌خوانیم كه عضو پژوهشكده‌ خانواده دانشگاه شهید بهشتی گفته است: «پژوهش‌های دو دهه اخیر كه خانواده‌های چند همسری و تك‌همسری را مقایسه كرده‌اند، مشكلات جسمانی و تنش در همسران اول خانواده چند همسری بیش از گروه مشابه در خانواده تك همسری است. همچنین از نظر سلامت روانی، زنانی كه در خانواده‌های چندهمسری هستند، عزت نفس همسران اول خانواده بسیار پایین و احساس تنهایی در آنها بسیار بالاست و معمولا زنان احساس نابرابری را از سوی همسران‌شان تجربه می‌كنند.»

 

موتابی در ادامه گفت: «زنان در خانواده‌ چندهمسری سوء‌رفتار فیزیكی، كلامی، هیجانی و جنسی را توسط شوهر و همسر دیگر تجربه می‌كنند. همچنین تشخیص اختلالات روانپزشكی در خانواده‌ چندهمسری بیش از خانواده تك‌همسری است».

 

وی همچنین درباره‌ وضع كودكان خانواده‌های چند همسری، عنوان كرد: «میزان مرگ‌ومیر كودكان در خانواده‌های چند همسری، بسیار بیشتر از خانواده‌های تك‌همسری است و بنا بر برخی نظریه‌ها كه بر این باورند، خانواده یك سیستم است تغییر و فشار به اعضای دیگر خانواده اثر می‌گذارد و در نتیجه فرزندان خانواده‌های چند همسری در مقایسه با خانواده‌های تك‌همسری احساس امنیت نداشتن، بدرفتاری، رفتار پرخطر، تمركز كمتر، ناسازگاری بیشتر در كلاس درس و تعامل ناكارآمد با دیگران را بیشتر احساس می‌كنند».

 

وی ادامه داد: «خشونت خانگی، گسستگی خانوادگی، تنش، حسادت، رقابت بین همسران و فرزندان و غیبت از جمله مواردی است كه در خانواده‌های چندهمسری بیش از خانواده‌های تك ‌همسری است.»

 

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، با بیان اینكه تنها یكی از این تحقیق‌ها به مردانی كه در خانواده چندهمسری هستند، پرداخته است، گفت: «مردان چندهمسری نسبت به مردان تك ‌همسر مشكلات بیشتری دارند و نقش پدر در تربیت و نقش‌پذیری جنسیتی فرزندان در این خانواده‌ها كاهش می‌یابد.»

 

موتابی درباره‌ وضع پژوهش چندهمسری در ایران، اظهار داشت: «تنها یك تحقیق نزدیک ده، دوازده سال قبل صورت گرفته كه اشكالات متدلوژیك بسیاری دارد و نتیجه گرفته است كه از چندهمسری تنها خانم‌ها آسیب می‌بینند.

 

عرف ایران این اجازه را نداده كه پژوهش‌های بیشتری در این زمینه صورت بگیرد و چندهمسری هنوز یك پدیده‌ ناخوشایند و نامطلوب است و اگر چندهمسری در جامعه پذیرفته شده نباشد آسیب‌ها چند برابر می‌شود.» در مقابل این مطالب، ما با نظر جامعه‌یی دیگر از روانشناسان مواجه هستیم كه شادی زنان را موجب شادی فرزند و شوهر می‌دانند. همان گونه كه می‌دانیم، كوچك‌ترین واحد جامعه، خانواده است. اثر شاد بودن افراد خانواده و به طبع آن شاد بودن جامعه بر كسی پوشیده نیست.

 

حال چگونه می‌توان گفت: «اگر چند همسری در جامعه پذیرفته نباشد، آسیب‌ها چند برابر می‌شود»؟ آنچه مسلم است، مغایرت تمایل زنان و مردان در این امر است كه باید با فداكاری یكی از این دو جنس و سركوب تمایلات اساسی آنها همراه باشد.

منبع:تابناک



ویدیو : ازدواج مجدد، جنجال بی‌پایان