‌ابراز بی‌اطلاعی آلن ایر از خط تهران-واشنگتن : ‌ابراز بی‌اطلاعی آلن ایر از ...



استخدام تهران , نقشه تهران , متخصص ارتودنسی در تهران

‌ابراز بی‌اطلاعی آلن ایر از خط تهران-واشنگتن

چند روز بعد از بازگشت رئیس جمهور از نشست نیویورك ، اكبر تركان مشاور رئیس جمهور از دستور ویژه دكتر روحانی برای برقراری پرواز مستقیم بین تهران و واشنگتن خبر داد.

اكنون با گذشت نزدیك به 2 ماه و با واگذاری مسئولیت شورایعالی ایرانیان از سوی تركان به شریعتمداری مسئول پیگیری این پرونده در هاله ای از ابهام قرار دارد. این در حالی است كه فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران‌ایر می‌گوید: به دنبال درخواست دولت از ایرلاین‌ها برای اعلام آمادگی در برقراری پرواز مستقیم ایران-آمریکا، هما آمادگی کتبی خود را به این منظور به مشاور ارشد رئیس‌جمهور و سازمان هواپیمایی اعلام کرد.

 

وی دیروز اظهار داشت: «یکی از تصمیمات و سیاست‌های دولت یازدهم و سازمان هواپیمایی کشوری، موضوع برقراری مجدد پرواز ایران - آمریکاست.»

 این گزارشات را در رسانه های ایرانی دیدیم!؟
این آشفتگی در پیگیری این مسئله در حالی است كه مقام ارشد آمریكایی هم به طور تلویحی از این موضوع اظهار بی اطلاعی كرد. آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریكا روز گذشته در پاسخ به پرسش « قانون» درباره سرنوشت پرواز تهران _ واشنگتن گفت: «گزارشات در مورد از سرگیری پرواز مستقیم ایران – آمریکا را در بعضی رسانه های ایرانی دیدیم.»

 

اما ظاهرا آقای ایر خبر ندارد كه در ایران هم این مسئله به طور جدی پیگیری نمی‌شود. اکبر تركان كه به گفته خودش دیگر مسئول پیگیری پرواز مستقیم نیست درباره سرنوشت این پرواز تاكید كرد: « باید همه جوانب را در نظر گرفت تا دستور رئیس‌جمهور که برای آسایش شهروندان ایرانی مقیم در آمریکا پیش‌بینی شده، اجرایی شود. »

 تمركز ما بحث هسته ای است
این چهره سیاست خارجی آمریكا در حوزه زبان فارسی از فرصت پرسش «قانون» برای موضوع هسته‌ای بهره برده و ادامه داد: « تمرکز دولت ما حالا برطرف کردن نگرانی های جامعۀ بین المللی در بارۀ برنامۀ هسته ای ایران است. »

 

آلن ایر اضافه كرد: «همانگونه که رئیس جمهور آقای اوباما گفته است، حل مناقشۀ هسته ای ایران می تواند گام بزرگی به‌سوی ایجاد روابط جدید بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحدۀ آمریکا– بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل – باشد.» سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریكا سخنان خود را چنین تمام كرد:« انتظار ما این است که این تغییر لحن ایران همراه با اقدامات ملموسی قابل تأیید باشد. »

 ضد و نقیض گویی
با توجه به سخنان دیروز اكبر تركان، مشاور ارشد رئیس جمهور ایران و همچنین گفت و‌گوی سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریكا با «قانون » درباره پرواز تهران - واشنگتن پرسش این است كه آیا در این موضوع جوانب امر به درستی تدبیر شده است ؟

 

نامه اكبر تركان به شركت های هواپیمایی در حالی صورت گرفته كه اكنون رئیس حوزه ریاست معاونت اجرایی ریاست جمهوری تایید می‌كند كه هیچ تماسی با آمریكایی ها در این باره گرفته نشده است. البته مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: ایران‌ایر قبلاً نیز پرواز مستقیم به نیویورک داشته است و در صورت صدور مجوز، آماده برقراری دوباره این پرواز‌ها با بوئینگ‌های ۷۴۷ هستیم و در این‌باره هیچ مشکلی نداریم.

 مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: « وقتی مسافر و تقاضا برای این مسیر هوایی وجود دارد، مفهومی ندارد دولت آمریکا برای برقراری این مسیر هوایی مجوز صادر نکند. » اما محسن بهرامی‌سخنانی می‌گوید كه كاملا متفاوت با اقدام تركان و سخنان پرورش است. رئیس حوزه ریاست معاونت اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه ابتدا باید مقررات و مجوزهای داخلی برای پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا اخذ شود، گفت: هنوز هیچ رایزنی با طرف آمریکایی درباره پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا انجام نشده است.

 

محسن بهرامی رئیس حوزه معاونت اجرایی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با فارس، درباره سرنوشت پرواز مستقیم میان ایران و ایالات متحده آمریکا گفت: یکی از حوزه‌هایی که زیر نظر معاونت اجرایی رئیس‌جمهور قرار دارد شورای عالی ایرانیان خارج از کشور است.

 وی ادامه داد: با توجه به اینکه این موضوع در هنگام سفر آقای روحانی به نیویورک و به درخواست ایرانیان مقیم آمریکا مطرح شد و آن‌ها با اصرار زیاد خواستار تسهیل سفر ایرانیان به کشورمان شدند به همین دلیل موضوع به شورای عالی ایرانیان خارج از کشور واگذار شده است.

 مردم در پیچ و خم تصمیمات دولت
بسیاری از هموطنانمان در خارج از كشور چشم انتظارند تا پرواز مستقیم زودتر برگزار شود و پرواز 24 ساعته آن ها به 15 ساعت تقلیل پیدا كند. محسن بهرامی دیروز با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته در حوزه معاونت اجرایی و شورای عالی ایرانیان خارج از کشور درباره برقراری پرواز مستقیم تصریح کرد: سازمان‌های اجرایی مانند سازمان هواپیمایی کشوری و ایرلاین‌های داخلی که توان بالقوه امکان این پرواز را دارند، این مورد را پیگیری می‌کنند.

 

رئیس حوزه معاونت اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه انجام این سفر نیازمند اخذ برخی مصوبات هیات وزیران است، اضافه کرد: کمیسیون‌های تخصصی دولت در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام خواهند داد تا پس از آن موافقتنامه‌های لازم با طرف‌های مقابل تبادل شود. وی افزود: برای انجام این پرواز کمیته‌هایی در حال تشکیل است و در هر حوزه بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد و پس از آماده شدن نتیجه بررسی‌ها در صورت موافقت هیات وزیران مبادله موافقتنامه با طرف‌های مقابل نظیر سازمان هوایی هواپیمایی بین‌المللی و دیگر نهاد‌ها انجام خواهد گرفت.

/قانون

 


ویدیو : ‌ابراز بی‌اطلاعی آلن ایر از خط تهران-واشنگتن