گم شدن نقش مادری در جامعه مدرن امروزی : در برهه‌ای از زمان به سر می‌بریم که ...



اوقات فراغت جوانان امروزی در جامعه ایرانی , مدرن ترین پرده های امروزی , زن امروزی

در برهه‌ای از زمان به سر می‌بریم که مدرن شدن جامعه حقیقت تلخی را به بار آورده و آن چیزی نیست جز ایجاد فاصله مادران با فرزندانشان و متمرکز شدن تمام فکر و مشغله‌شان بر مسایل بیرون از خانواده.

به گزارش فارس، بدون تردید اصلی‌ترین آرزوی هر زنی در طول حیات عمرش درک جایگاه مادری است، اما انگار این آرزوی زنان دیروز بوده و در دنیایی که نظاره گریم واژه «حس مادری» واژه‌ای متروکه شده و اکثرأ تنها نام مادر را به یدک کشیده‌اند.

مگر نه اینکه پرورش فرزند اصلی‌ترین رسالت زن است پس چه افتخاری است که مادر مدیر، معاون، کارمند و مانند اینها تلقی شود ولی کودکش بهترین روزهای عمرش را افسرده و منزوی در آغوش پرستاری بگذراند که هرگز جای مهر مادر را برایش پر نمی‌کند.

در برهه‌ای از زمان به سر می‌بریم که مدرن شدن جامعه حقیقت تلخی را به بار آورده و آن چیزی نیست جز ایجاد فاصله مادران با فرزندانشان و متمرکز شدن تمام فکر و مشغله‌شان بر مسائل بیرون از خانواده و این حد فاصل روز به روز فزونی می‌یابد، تحقیقات حاکی از آن است که خانواده‌های این دوره می‌پندارند فرزندان بیش از پیش به تجملات و ثروت نیازمندند و غافلند که تنها جرعه‌ای حمایت و عطوفت روحشان را سیراب می‌کند.

اگرچه همواره افراد زیادی حضور فعال زنان را در جامعه مورد تاکید قرار داده‌اند و آنها را به حضور در همه عرصه‌ها تشویق کرده‌اند اما امروزه این امر به افراط کشیده شده تا حدی که نقش زن و مرد جابه جا شده و خطرات فراگیر آن در همه حوزه‌ها توجه و مکانیزم جدی می‌طلبد.

زندگی امروزی با فاصله گرفتن از دنیای سنتی بسیار مطلوب جریان یافته و توسعه و پیشرفت موجبات آسایش آدمی را فراهم آورده اما نباید این پیشرفت زندگی را به کام خانواده تلخ کرد بلکه لازم است از ماشینی شدن دنیای پیش روی خود نهایت بهره را برد و با افزایش آگاهی به رشد علمی و معنوی رسید و مدیریتی مناسب برای خانواده و فرزندانمان رقم بزنیم و با اصلاح عملکرد خود تقصیرها را از دوش زندگی مدرن خالی کنیم.

باید دانست ریشه تحولات دنیای امروز کجاست؟ مسلمأ در پی گسترش هر ایده‌ای در جامعه نهادهای اجتماعی هم تحولاتی متحمل می‌شوند، جریان‌هایی به‌وجود می‌آیند که این جریان‌ها بر نهادی چون خانواده هم اثر می‌گذارد و یا حتی ایدئولوژی مردسالاری را در زندگی امروز با چالش مواجه می‌سازد.

اما با نگاهی گذرا به اطرافمان متوجه می‌شویم که ابزارهایی مدرن هم مانند اینترنت و ماهواره هم به این جریان‌های فکری دامن می‌زنند و افزایش توقعات و انتظارات این قشر از جامعه را در تعریف شخصیت اجتماعیشان بالا می‌برند.

با دید عمیق به زندگی زنان دیروز برایمان آشکار می‌شود که آنها بیشتر به ایفای نقش همسری و مادری می‌پرداختند و در دانش و آگاهی ضعف‌ها داشته‌اند، اما بالعکس زندگی زنان امروزی نشان می‌دهد که آنها سرگرم شدن افراطی و غرق شدن در منزلت شغلی و تحصیلات را بر جایگاه مادری ترجیح داده و پیشروی آنها در این سیلاب فراموشی، زندگی آنها را به مخاطره می‌اندازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد از اساتید حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به اهداف شوم غرب در خدشه‌دار کردن نقش زنان جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: غرب از هیچ کاری در لطمه زدن به ملت اسلام فروگذار نکرده و امروزه نیز زنان را نشانه گرفته و برای دستیابی به اهدافش از آنها استفاده ابزاری کرده و با بیان دفاع از حقوق زنان آنها را جذب عقاید زشت و ناپسند خود می‌کند.

نظری‌منفرد با اذعان به تمهیدات غرب در غفلت زنان از جایگاه خود اظهار کرد: زنان امت اسلام و ایران نباید بحث اشتغال را در جامعه در رأس اهداف خویش بدانند و نقش مادری، همسری و فرزند‌پروری مورد اغماض واقع شود، بنا بر این باید در حفظ و تحکیم سنگر مادری اهتمام ورزند و اجازه ندهند فرهنگ‌های غلط غرب بر این جایگاه مقدس چیره شود.

وی خاطرنشان کرد: در زندگی کنونی شبکه‌های ماهواره بیشترین نقش را در سست کردن بنیان خانواده و تضعیف نقش مادری دارند اما اسلام دین عقلانیت است و جوانان این نسل با تکیه بر آموزه‌های دینی نباید فریب تبلیغات ظاهری را بخورند و همواره با دستورگیری از عقل خود اخلاق الهی را ترویج دهند.

اما این گرفتاری‌ها و چالش‌های مدرن جامعه ما همان پس مانده‌های جاهلیت هستند، همین روبه‌رو شدن با جاهلیت مدرن موجب شد تا جنسیت زن نادیده گرفته شود و رسیدن به کمال خویش را تنها در گرو تشابه با مردان و انجام کارهای مردانه بپندارد.

مریم پورمحمدی پژوهشگر حوزه زنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: امروزه جایگاه واقعی زنان آنقدر به انزوا کشیده شده است که رسانه‌های بیداری و شنیداری غرب خود را به هر دری می‌زنند تا فرهنگ خود را بر اسلام مسلط کنند و به دنبال این تسلط، فروپاشی خانواده‌های ایرانی، گسترش طلاق و در نهایت انزوال کانون خانواده را ناظر باشند.

این پژوهشگر ادامه می‌دهد: مشکل اصلی زندگی ما تغییر دید به نقش وزین مادری است، نگرشی که مشاغلی مانند کارگری را برای زن تجویز می‌کند تا او از مردسالاری رهایی یابد، اما مغفول مانده‌اند از اینکه جایگاه واقعی زن در تشابه با مرد معنا نمی‌یابد.

فرو ریختن بنایی مستحکم و پرهیمنه که در ذهن جامعه امروزی تثبیت شده به این راحتی‌ها میسر نیست و بازگشت آن منزلت والا به سنت دیرینه هزینه‌ها دارد و همت‌ها لازم است تا آن را ریشه کن سازد.

با دیدی همه جانبه به این موضوع متوجه می‌شویم که اشتغال بانوان در جامعه اسلام هیچگونه منع دینی و اجتماعی ندارد البته به آن شرطی که آسیب فردی، اجتماعی و همچنین کم لطفی برای خانواده به همراه نداشته باشد. اگر بانوان بایدها و نبایدهای مهم اشتغال را مدنظر قرار دهند و در این حیطه به نقش مادری لطمه نزنند می‌توانند با مشارکت‌های خود، پیشرفت‌های نسل آینده را به‌همراه آورند.

در پایان باید گفت لازم است مسئولان با تمام درایت و برنامه‌ریزی‌های خود این مهم را توسعه داده و حوزه‌های اخلاقی، معرفتی نیز با نگاه عمیق خود به تبیین مشکلات جامعه بپردازند تا آسیب‌های وارده به این قشر از جامعه را به حداقل خود برساند و ارزش‌های آرمانی و اسلامی زنان نیز حفظ شود.

به امید آنکه در فرصت‌های آتی با عملی شدن برنامه‌ها شاهد فرهنگی پویا و اجتماعی سالم مبتنی بر آموزه‌های اسلام باشیم.

اخبار اجتماعی - فارس

 


ویدیو : گم شدن نقش مادری در جامعه مدرن امروزی