کلاهبرداری از مسافران عتبات و حج/ رها کردن مسافران در فرودگاه نجف : کلاهبرداری ...



کلاهبرداری از مسافران عتبات و حج/ رها کردن مسافران در فرودگاه نجف

مرد تبهکار که بهانه سفر عتبات عالیات و حج از دهها نفر کلاهبرداری کرده بود هنگام شناسایی طعمه های جدیدش دستگیر شد.

 

کلاهبرداری از مسافران عتبات عالیات , سرگردانی مسافران در فرودگاه مشهد , فرودگاه دبی مسافران ایرانی

حوادث - 23 آبان امسال تعدادی از شکات با مراجعه به کلانتری 110 شهدا به مأموران اعلام کردند که از سوی مدیر یک دفتر خدمات گردشگری و به بهانه اعزام آنها به زیارت خانه خدا ، مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند .

پرونده در پایگاه ششم پلیس آگاهی

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع "کلاهبرداری" و به دستور شعبه هفتم بازپرسی دادسرای ناحیه 14 تهران ، پرونده برای رسیدگی تخصصی در اختیار پایگاه هفتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت .

اظهارات مالباختگان

با ارجاع پرونده به پایگاه ششم پلیس آگاهی ، تحقیقات از مالباختگان در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت . جمع بندی اطلاعات به دست آمده از شکات نشان داد فردی به نام "محمدرضا . ن" با دائر کردن شرکت خدمات گردشگری در خیابان 17 شهریور و به بهانه اعزام زائر به کشور عربستان و زیارت خانه خدا ، از هر یک از مالباختگان مبلغی در حدود دو میلیون و 500 میلیون تومان دریافت کرده اما در زمان مراجعه آنها به فرودگاه مشخص می شود که هیچگونه اقدامی از سوی شرکت برای تهیه بلیط هواپیمایی و ... ، برای اعزام به کشور عربستان انجام نشده که با مراجعه به شرکت و مشاهده تعطیلی دفتر ، شکات متوجه انجام کلاهبرداری از سوی مدیر شرکت شده اند . در تحقیقات از کارمندان شرکت خدمات گردشگری نیز مشخص شد که این افراد نیز کمتر از دو ماه در شرکت مشغول به کار شده و به هیچ عنوان اطلاعی از اقدام مدیر شرکت برای انجام کلاهبرداری نداشته اند .

در ادامه تحقیقات و با شناسایی تعدادی دیگر از مالباختگان مشخص شد که تعدادی از شکات پرونده با بلیط تهیه شده از سوی شرکت ، به کشور عراق رفته اما در زمان حضور در فرودگاه نجف و عدم حضور نماینده شرکت متوجه می شوند که هیچگونه هماهنگی برای اسکان آنها در هیچ یک از هتل های شهرهای زیارتی عراق انجام نشده که پس از بازگشت به تهران و مراجعه به دفتر شرکت ، متوجه کلاهبرداری شده اند .

یکی از مالباختگان در اظهارات خود به کارآگاهان گفت : پس از تنظیم قرارداد با مدیر شرکت و پرداخت هزینه اسکان در یکی از هتل های درجه یک شهر کربلا به مبلغ هر نفر 700 هزار تومان ، با هواپیما به نجف رفته و در حالیکه در داخل فرودگاه انتظار داشتیم که نماینده شرکت به ما مراجعه کند ، اما در کمال تعجب متوجه شدیم که هیچ فردی از سوی شرکت در داخل فرودگاه نجف منتظر ما نیست .

در حالیکه تماس ها و پیگیری های ما از تهران نیز به نتیجه ای نرسیده بود ، به ناچار و با هزینه شخصی اقدام به اسکان خود و همراهان در یکی از هتل های شهر کربلا کرده و پس از گذشت چند روز به تهران بازگشتیم . زمانیکه برای پیگیری موضوع به دفتر شرکت مراجعه کردیم ، متوجه شدیم که مدیر شرکت کلاهبردار بوده و از افراد دیگری نیز به همین شیوه و شگرد اقدام به کلاهبرداری کرده است .

شناسایی و دستگیری متهم

در ادامه رسیدگی به این پرونده ، کارآگاهان با بررسی بانک اطلاعات پلیس موفق به شناسایی "محمدرضا" 30 ساله به عنوان یکی از مجرمان سابقه دار در زمینه کلاهبرداری شدند که سال گذشته نیز به همین شیوه و شگرد اقدام به کلاهبرداری کرده و از سوی پلیس آگاهی فرودگاه مهرآباد دستگیر ، اما پس از گذشت مدتی با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود .

با شناسایی دقیقه هویت متهم پرونده ، کارآگاهان با مراجعه به محل سکونت متهم در غرب تهران و در خیابان هاشمی ، در تحقیقات خود اطلاع پیدا کردند که متهم پس از آزادی از زندان محل سکونت خود را تغییر داده است .

با ادامه اقدامات برای دستگیری متهم ، کارآگاهان با انجام تحقیقات پلیسی اطلاع پیدا کردند که شرکت جدیدی به بهانه انجام خدمات گردشگری در غرب تهران و در خیابان ستارخان شروع به کار کرده است که بلافاصله دفتر شرکت تحت مراقبت های پلیسی قرار گرفته و سرانجام با شناسایی "محمدرضا . ن" در نشانی شرکت ، دستگیر و از سوی مالباختگان مورد شناسایی قرار می گیرد .

سرهنگ کارآگاه محمد اشراقی ، رئیس پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران بزرگ در ادامه اعلام این خبر گفت : در ادامه تحقیقات مشخص شد که متهم با وجود ثبت شرکت ، فاقد هرگونه مجوز قانونی در خصوص اعزام زائر بوده و هیچگونه مجوزی از سوی از سوی سازمان حج و زیارت در این خصوص به متهم داده نشده اما با این وجود مالباختگان بدون بررسی موضوع ، با مراجعه به دفتر شرکت اقدام به تنظیم قرارداد و پرداخت پول کرده اند .

به همین خاطر در همین جا به کلیه شهروندان عزیزی که قصد مسافرت و زیارت اماکن زیارتی در خارج از کشور بویژه عتبات عالیات و خانه خدا را دارند توصیه می شود که قبل از هرگونه اقدام برای تنظیم قرارداد و پرداخت وجه نقد به شرکت های خدمات مسافرتی مشابه ، ابتدا از طریق سازمان حج و زیارت از قانونی بودن فعالیت دفاتر مسافرتی مورد نظر خود و داشتن مجوز قانونی جهت اعزام زائر توسط این دفاتر اطمینان حاصل کنند.

وی در پایان این خبر با اشاره به شناسایی متهم از سوی دهها مالباخته ، گفت : با توجه به تعدد مالباختگان و احتمال افزایش این تعداد ، قرار قانونی از سوی مقام قضایی صادر و متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است ./مهر

 


ویدیو : کلاهبرداری از مسافران عتبات و حج/ رها کردن مسافران در فرودگاه نجف