چگونه مي توانم قد بلندي داشته باشم؟ : به عقيده ي بيشتر افراد ، قد بلند مشخصه ...



به عقيده ي بيشتر افراد ، قد بلند مشخصه ي بسيار خوبي است و پسران ما عموماً آرزو دارند بلندتر و درشت اندام تر باشند. اما بلند قد شدن به عوامل متعددي بستگي دارد. سايز بدن افراد نتيجه اي از تداخل عوامل داخلي و محيطي در طول دوران رشد است. عوامل داخلي تعيين کننده قد ، فاکتورهاي ژنتيکي است که فرد از والدينش دريافت مي کند و قابل تغيير نيست ، عوامل محيطي تاثير گذار نيز عبارتند از : تغذيه ، آب و هوا ، اقليم و بيماريها و .... مثلاً شواهد موجود نشان مي دهد نزديکي يا دوري به خط استوا در اندازه بدن افراد موثر است .

چگونه می توانم مربی برای دو داشته باشم , چگونه با دیگران ارتباط موثر داشته باشم , چگونه یک تجارت خانه داشته باشم

اگر چه نمي توان عوامل محيطي و ژنتيکي را به راحتي جدا کرد ولي با بررسي ملل مختلف ، نژادها و سرزمينهاي گوناگون اين نتيجه به دست مي آيد که عوامل محيطي بسيار مهم اند . ضمنا افراد نيز مي توانند رژيم غذايي مناسبي را انتخاب کنند تارشدي آرام و طولاني تر داشته باشند.

طي تحقيقاتي مشخص شده که انسان کنوني از انسان اوليه بسيار بلند قامت تر است ؛ اين نتيجه که با مقايسه ستون مهره ها در سنگواره هاي به دست آمده حاصل شده است . از لحاظ فيزيولوژيک ، يک مادر بلند قد ، نوزادي با وزن گيري بهتر خواهد داشت زيرا فضاي لگن مادر بيشتر است و جنين رشد بهتري در رحم دارد .

بلند قد بودن مردان يکي از معيارهاي خانم ها براي انتخاب همسر است ، مرد بلند قد ، قوي تر به نظر مي رسد.در ميان مواد مغذي مورد نياز براي رشد قدي ، مصرف به اندازه پروتئين ها و املاح از اهميت ويژه اي برخوردار است .

بيشتر رشد قدي با افزايش طول استخوانهاي دراز بدن صورت مي گيرد بدين ترتيب که در سنين کودکي در انتهاي استخوانهاي دراز بدن مثل استخوان ران و ساق پا ، منطقه اي بنام اپي فيز موجود است که هنوز استخواني نشده و از جنس غضروف است. اين بخش مولد با تکثير سلولي موجب افزايش قد استخوانها مي شود و در انتهاي سنين بلوغ ، اين بخش استخواني شده و در اين مرحله رشد قدي فرد متوقف مي شود ، لذا قد فرد بلندتر نخواهد شد.

چگونه همزمان زیرنویس فارسی و انگلیسی داشته باشم , چگونه میتوانم مربی برای دو داشته باشم , چگونه آرامش داشته باشم؟

در بدن ، هورموني به نام هورمون رشد موجود است که در سنين کودکي و نوجواني تکثير سلولي ، در اين مناطق غضروفي را تحريک و موجب افزايش استخوان سازي مي شود. استخوان سازي تا پايان سنين بلوغ ، ادامه دارد يعني تا اوايل 20 سالگي هنوز امکان افزايش قد وجود دارد.

يکي از عوامل تاثيرگذار بر رشد قدي تغذيه است . ژاپني ها توانسته اند با تغذيه سالم ، متوسط قد جوانانشان را افزايش دهند. در ميان مواد مغذي مصرف به اندازه ي پروتئين ها و املاح بسيار اهميت دارد. يک نوجوان بايد پروتئين مورد نيازش را هر روز و به خصوص چند مرحله در طول روز دريافت کند. بهتر است پروتئين مصرفي از منابع پروتئين حيواني باشد مثل گوشت گوسفند و گاو ، مرغ و ماهي ، تخم مرغ و شير. در ميان املاحي که براي رشد قدي لازم اند کلسيم ، فسفر ، منيزيم ، روي و فلوئور از اهميت ويژه برخوردار هستند. منابع کلسيم: لبنيات مثل شير ، ماست ، پنير خامه و بستني است . فسفر و منيزيم در گوشت و ديگر منابع پروتئين و حبوبات فراوان است. فلوئور نيز در آب موجود است و آب مصرفي بايستي محتوي ppm 1 فلوئور باشد.

تحقيقات اخير ، اذعان مي دارد که مصرف " روي " به مقدار کافي موجب رشد قدي مناسب خواهد شد ، در خاورميانه و خصوصاً ايران مصرف کم روي موجب کوتاه قدي و قدرت جنسي پايين مردان جوان مي شود. به علاوه با کمبود روي سطح توانايي هاي مغزي و ايمني بدن پائين آمده و ابتلا به بيماريهاي مسري زياد تر رخ مي دهد.

توصيه متخصصان تغذيه براي نوجوانان ، مصرف روزانه 150 گرم گوشت ، نصف تا 1 ليوان حبوبات پخته ، 2 تا 3 ليوان شير و لبنيات ديگر به همراه سبزيجات فراوان است.

چگونه ارامش داشته باشم , چگونه بهترین فروش داشته باشم , چگونه ناخون های زیبا داشته باشم

نوجواناني که در سنين رشد هستند و افزايش قد خوبي ندارند مي توانند با مصرف مکمل ويتامينها و املاح ، طبق دستور و مصرف هفتگي آهن ، رشد قدي شان را بهبود بخشند. پس توصيه مي شد کساني که مي خواهند قد بلند تري داشته باشند هفته اي يکبار جگر و دو بار غذاي دريايي ميل کنند و هر روز چند عدد ، بادام ، بادام زميني و گردو بخورند .

غذاهاي دريايي مثل ماهي ، ميگو ، جگر و دانه هاي روغني حاوي املاح زيادي هستند و فوائد بسياري براي نوجوانان دارند.پس توصيه مي شود کساني که مي خواهند قد بلندتري داشته باشند هفته اي 1 مرتبه جگر و 2 مرتبه غذاي دريايي ميل کنند و هر روز چند عدد بادام و بادام زميني و گردو بخورند .

يک نکته بسيارمهم در افزايش قد ، انجام فعاليت هاي ورزشي است . هر چه تحرک ما بيشتر باشد گردش املاح استخواني بيشتر خواهد بود و اين مساله به رشد قدي کمک خواهد کرد. ورزشهايي مثل بسکتبال ، واليبال ، شنا ، بدمينتون و تنيس براي کمک به افزايش قد بسيار مفيد اند.

در دهه ي اخير با انجام عملي بر روي افراد کوتاه قد ، به طور مصنوعي طول استخوانهاي درازشان را افزايش مي دهند ، بدين ترتيب که استخوانهاي پا را شکسته و محل شکستگي را به پوششي از جنس استيل متصل مي کنند .در نهايت بهتر است با تامين رژيم غذايي مناسب و با تشويق آنها به فعاليت بيشتر زمينه رشد قدي نوجوانان را فراهم سازيم.


ویدیو : چگونه مي توانم قد بلندي داشته باشم؟