چرا جوش‌های شما درمان نمی‌شوند؟ :     با اینکه تقریبا هر هفته در صفحه «باخوانندگان» ...



 

درمان زود انزالی , درمان آلوپسی , درمان یبوست

 

با اینکه تقریبا هر هفته در صفحه «باخوانندگان» در مورد علت‌ جوش زدن و روش درمان آکنه یا جوش غرور با یکی از کارشناسان صحبت می‌کنیم... اما خواننده‌های زیادی از درمان نشدن جوش‌های صورتشان و بدمنظره بودن اسکار به جا مانده از آنها گله‌ دارند و از دست این جوش‌های مقاوم به درمان مستأصل شده‌اند.

چرا جوش‌های شما درمان نمی‌شوند؟ آیا این مشکل شماست که درست دارو مصرف نمی‌کنید و جوش‌ها را دستکاری می‌کنید یا اشکال در روش‌های درمانی و تکنیک‌ پزشکان است؟ شاید هم پای مشکلات دیگری در میان باشد که به این درمان نشدن دامن می‌زند. این هفته در «پوست و مو» قصد داریم درباره همین موضوع با دکتر منصور نصیری‌کاشانی متخصص پوست و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت و گو کنیم.

 آیا واقعا راهی برای بهبود جوش‌های درمان‌ناپذیر وجود ندارد؟

قبل از بررسی علل و نحوه درمان این نوع جوش‌ها، باید دید منظور از «جوش‌های درمان‌ناپذیر» چیست زیرا در علم پزشکی پدیده‌ای به نام جوش درمان‌ناپذیر وجود ندارد.

یعنی این جوش‌ها با سایر جوش‌ها تفاوتی ندارند؟

چرا، اما عنوان درمان‌ناپذیر یا غیرقابل‌درمان برای آنها اشتباه است. این نوع جوش «جوش سرکش» یا «آکنه مقاوم به درمان» نام دارد اما به‌طور کلی ناموفق‌بودن درمان در یک یا چند مرحله اول، ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد و مشکل حادی نیست.

این مقاومت به درمان به چه دلیل ایجاد می‌شود؟

تشکیل آکنه‌ها روی پوست بر اثر علل متعددی اتفاق می‌افتد و برای یافتن دلایل پیدایش آنها باید تک‌تک این عوامل بررسی شوند. اگر یکی از این عوامل در بررسی‌ها در نظر گرفته نشده باشند، درمان با شکست مواجه خواهد شد.

عوامل اصلی بروز آکنه کدام هستند؟

متخصصان پوست در بررسی آکنه‌ها برای درمان 4 عامل اصلی را درنظر می‌گیرند؛ میزان تجمع باکتری‌ها در محل بروز جوش‌ها که نقش مهمی در به وجود آمدن و تشدید جوش‌ها دارد، وضعیت مجاری پیلوسباسه و غدد سباسه و میزان ترشح سبوم و در نهایت هورمون‌ها. وقتی آکنه یک بیمار درمان نمی‌شود، اولین علت آن می‌تواند بی‌توجهی به یکی از این 4 عامل باشد.

همکاری خود بیمار در درمان آکنه‌ها چقدر اهمیت دارد؟

در حقیقت یکی از مهم‌ترین عوامل بهبود آکنه و به طور کلی هر بیماری‌ای، همکاری خود بیمار با پزشک در پیگیری مراحل درمان است. این خود بیمار است که باید بر اساس دستور پزشک مراحل درمان را طی کند. اشتباه در مصرف داروها كه یکی از عوامل شایع شکست درمان محسوب می‌شود، ممکن است علل متعددی داشته باشد که اصلی‌ترین آنها سهل‌انگاری در مصرف صحیح داروها و توضیح ندادن صحیح پزشک یا داروساز در مورد شیوه و میزان استفاده از داروست.

آیا آکنه‌ها در همه افراد به یک شیوه درمان می‌شوند؟

نه، ولی به‌طور کلی برای درمان آکنه‌های خفیف داروهای موضعی و شستشو کافی است ولی در انواع دیگر داروهای سیستمیک (خوراکی) نیز برای بیمار تجویز می‌شود.

یعنی روش درمانی پله‌ای؟

دقیقا، ولی اصول همه این روش‌ها با هم مشابه است. در مراحل اول، پزشک سعی می‌کند با استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیک موضعی به درمان آکنه‌ها بپردازد. در این مرحله، برای از بین بردن جوش‌ها معمولا داروهای کمدولیتیک و داروهای موضعی مانند «ترتینوئین» تجویز می‌شود. توصیه برای استفاده از شوینده‌ها و شامپوهای مناسب همراه با استفاده از این داروهای موضعی در این مرحله کافی است.

در مراحل بعدی و شدیدتر، پزشک آنتی بیوتیک‌های خوراکی را نیز در کنار داروهای موضعی تجویز می‌کند. درمان در مراحل بعدی می‌تواند استفاده از داروهای هورمونی برای مهار آندروژن‌ها باشد. در نهایت نیز در صورت وجود آکنه‌های کیستیک، داروی معروف «ایزوترتینوئین» خوراکی یا همان «آکوتان» برای بیمار تجویز می‌شود، اما در تمام این مراحل باید توجه داشت نمی‌توان برای همه بیماران مبتلا به آکنه از یک نسخه واحد استفاده کرد و تجویز هریک از این داروها باید با توجه به معاینه، بررسی و تشخیص پزشک انجام شود. در افرادی که مشاغل پر استرس دارند استرس می‌تواند با فعال نگه‌داشتن التهاب، آکنه‌ها را مقاوم به درمان كند. همچنین قرار گرفتن در معرض تابش نور مستقیم خورشید هم می‌تواند روند درمان را کندتر کند.

و نکته پایانی؟

افراد مبتلا به آکنه باید از کندن و دستکاری جوش‌ها خودداری کنند. چون این کار علاوه بر ایجاد زخم و خراشیدگی روی پوست، جوش‌ها را از حالت استریل خارج می‌کند.

منبع: هفته نامه سلامت


ویدیو : چرا جوش‌های شما درمان نمی‌شوند؟