پشت پرده استیضاح برخی وزرا : ایران نوشت: در ماه‌های اخیر بحث استیضاح حداقل ...



ایران نوشت: در ماه‌های اخیر بحث استیضاح حداقل هشت وزیر یعنی وزرای كشور، نفت، جهاد كشاورزی، راه و ترابری و بازرگانی و در ادامه صنایع و معادن، آموزش و پرورش و نیرو در میان بخشی از نمایندگان مجلس مطرح شده اما از آنجایی كه نتوانسته آرا و پشتیبانی لازم دیگر نمایندگان را كسب كند، به تهدیدهایی جسته و گریخته ختم شده است؛ هرچند كه به نظر می‌رسد این پایان ماجرا نیست.

 

نكته جنجالی موضوع اینكه، همزمان با اصرار ویژه چندتن از نمایندگان بر استیضاح برخی از وزرا، اخبار تأمل‌برانگیزی هم درباره نیت واقعی آنان از این «اصرارها» منتشر شده است. این خبرهای تلخ آن قدر وسعت یافت كه بالاخره به یكی از مهمترین تریبون‌های كشور راه یافت و خطیب جمعه تهران را به اظهارنظر پیرامون آن واداشت. آیت‌الله‌جنتی گرچه بخش اعظم خطبه‌های نمازجمعه اخیر را به موضوعات مهمی چون «سفر رهبر معظم انقلاب به قم»، «هدفمندسازی یارانه‌ها»، «دستگیری فتنه‌گران فراری» و «مرخصی به زندانیان فتنه» اختصاص داد اما گریز كوتاه اوبه‌موضوع استیضاح در مجلس، بسیاری از نگاه‌ها را به «شنیده‌های» او متوجه ساخت.

پشت پرده‌های تلخ

وی در سخنانش با انتقاد از برخی نمایندگان مجلس گفت: شنیده‌ام ـ ان‌شاءالله این حرف‌ها كه به من گفتند واقعیت نداشته باشد، اگر واقعیت داشته باشد، ناظرین ما نظارت خود را می‌كنندـ نمایندگان وزیری را می‌خواهند و از او چیزی می‌خواهند و قبول نمی‌كند و او را تهدید به استیضاح می‌كنند.

خطیب جمعه تهران كه به نظر می‌رسید ناچار از بیان این تذكر و واقعیت تلخ شده است، سپس خطاب به نمایندگان مجلس تأكید كرد: این درست نیست، آقایان نماینده عزیز كه صبح تا شب فعالیت می‌كنید، مبادا چند نفر پیدا شوند كه اجر همه شما را ضایع كنند.

اذعان یك نماینده

البته سخنان آیت‌الله جنتی درباره نیت واقعی برخی نمایندگان از طرح موضوع استیضاح وزرا در شرایطی بیان شد كه در چند روز اخیر، یك نماینده مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با فارس به بیان گوشه‌هایی از تحركات برخی نمایندگان مجلس و تلاش برای استیضاح چند تن از وزرا و طرح سؤال از رئیس جمهور پرداخت و اظهاراتی مشابه را بیان كرد.

وی كه فارس نامی از او نبرده بود، درباره پشت پرده طرح برخی استیضاح ها، گفت: برخی از نمایندگان فراكسیون اقلیت و همچنین برخی نمایندگانی كه به دنبال امتیازات ویژه و سهم‌خواهی‌اند پشت صحنه اصلی این تحركات و سؤال و استیضاح‌ها را تشكیل می‌دهند.

این نماینده افزود: متأسفانه تعداد محدود دیگری از نمایندگان نیز صرفاً با هدف اخذ برخی امتیازات خاص درصدد ایجاد فشار به رئیس جمهور و وزرا هستند. وی همچنین به برخی اعمال فشارها به وزرا در مجلس اشاره و با بیان این‌كه مع الاسف مشاهده می‌شود بعضی مواقع طرح استیضاح به عنوان ابزاری برای دریافت امتیازات و اعمال نفوذ بر وزرا مورد استفاده قرار می‌گیرد، تأكید كرد: در حالی‌كه اغلب نمایندگان ملت به معنای واقعی كلمه نمایندگی ملت را برعهده دارند متأسفانه بعضی نمایندگان برای مطالبه برخی امتیازات به استیضاح وزرا متوسل شده و با وارد آوردن انواع و اقسام فشارها وزیر را مجبور به اعطای امتیاز می‌كنند و در این هنگام استیضاح وزیر یاد شده را پس می‌گیرند. البته برخی دیگر از نمایندگان نیز كه صرفاً به انگیزه دفاع از مردم به طرح استیضاح پرداخته‌اند، در مواقعی پس از دریافت توضیحات وزیر مربوطه قانع شده و استیضاح را پس می‌گیرند.

«امتیاز‌خواهی» برخی نمایندگان در استیضاح وزرا

در این باره یك عضو فراكسیون انقلاب اسلامی با اشاره به غیبت و تأخیرهای مكرر بخشی از نمایندگان گفت: متأسفانه با وجود اینكه برخی از نمایندگان غیبت‌های زیادی در مجلس دارند اما هنگامی كه بحث استیضاح وزیری مطرح می‌شود در مجلس حضور می‌یابند. سیدمحمدجواد ابطحی با تأیید این موضوع گفت: در مجالس سابق نیز این موضوع وجود داشته است. وی افزود: حتی میان نمایندگان مجلس نیز این موضوع كه یك نماینده برای كسب امتیاز ویژه و سهم خواهی بحث استیضاح وزیری را مطرح و یا از آن صرفنظر می‌كند، بحث می‌شود. عضو فراكسیون انقلاب اسلامی مجلس در این باره طرح موضوع استیضاح وزرای جهاد كشاورزی، آموزش و پرورش و نیرو را از جمله مصادیق این موضوع برشمرد. ابطحی افزود: برخی از نمایندگان از اختیارات خود سوءاستفاده می‌كنند.

رسیدگی هیأت رئیسه به سوء‌استفاده برخی نمایندگان

سیدعلی محمد بزرگواری عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس هم با اشاره به اینکه ‌بحث استیضاح وزرا در صورتی که براساس مطالبات بر حق باشد یکی از راهکارهای قانونی مجلس است، تأکید کرد: برخی نمایندگان به خاطر مسائل سیاسی، منطقه‌ای و یا موضوعات شخصی خود وزیری را استیضاح می‌کنند. به گفته وی، این نوع از استیضاح در شأن نمایندگان مجلس نیست و آنان نباید از اهرم نمایندگی و جایگاه فعلی خود نسبت به وزرا سوءاستفاده کنند و دائماً بحث استیضاح وزیری را مطرح کنند. نماینده مردم کهگیلویه و بهمئی تأکید کرد: هیأت رئیسه باید در مواردی که متوجه می‌شود نماینده‌ای برخلاف قانون و صرفاً به دلیل منافع شخصی اقدام به استیضاح وزیری می‌کند، به وی تذکر دهد و واکنش مناسبی نسبت به این موضوع داشته باشد.../ایران


ویدیو : پشت پرده استیضاح برخی وزرا